• Business

    ΕΡΓΟΣΕ: Κληρώνει εντός του έτους για δύο από τις έξι χρυσές συμβάσεις – Οι πρωταγωνιστές

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)

    Γεώργιος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Henry Holterman (Ελλάκτωρ), Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ), Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat), Ευάγγελος Μυτιληναίος (Mytilineos)


    Εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται να έχουμε λευκό καπνό για δύο από τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ που διεκδικούν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία.

    Πρόκειται για τα έργα συνολικής αξίας άνω των 4,5 δισ. Ευρώ που αφορούν τη διασύνδεση των μεγάλων εμπορικών λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο και σύμφωνα με τα όσα είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews οι διαγωνισμοί που βρίσκονται πιο κοντά στην ανάδειξη των αναδόχων είναι τα τμήματα Θεσσαλονίκης-Ξάνθης αξίας 2,3 δισ. Ευρώ και η διασύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. Ευρώ.

    Ωστόσο, απο πλευράς του ΟΣΕ και πιο συγκεκριμένα του επικεφαλής του, Παναγιώτη Τερεζάκη, εκφράστηκε χθες η άποψη ότι η ΕΡΓΟΣΕ, που είναι η αναθέτουσα αρχή των διαγωνισμών, θα πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες.

    Να σημειωθεί ότι για τα εν λόγω έργα είχε εκτιμηθεί στο παρελθόν, ότι θα έχουν επιλεγεί όλοι οι ανάδοχοι μέσα στο 2023, αλλά οι διαδικασίες έμειναν πίσω λόγω της τραγωδίας των Τεμπών, αλλά υπάρχουν σύμφωνα με την ίδια πηγή νέα σημαντικά κολλήματα σε θέματα αδειοδοτήσεων, μελετών και απαλλοτριώσεων.

    Τα έργα και οι μνηστήρες

    Ο διαγωνισμός για τις έξι χρυσές συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ βγήκε στον αέρα τον Νοέμβριο του 2021 και έχει ως στόχο αναβαθμίσει το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (Logistics Hub) στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Δεν αποκλείεται στο μέλλον η επέκταση στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι ατμομηχανές της Γηραιάς Ηπείρου.

    Υπενθυμίζεται ότι τα υπό δημοπράτηση έργα είναι τα εξής:

    1. Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
    2. Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
    3. Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
    4. Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
    5. Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
    6. Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού
    7. Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ.

    Οι έξι αυτοί υπό-διαγωνισμοί έχουν προσελκύσει τριών σχημάτων.

    Να σημειωθεί ότι οι πρόσφατες εξελίξεις στον κατασκευαστικό κλάδο με την επικείμενη ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, που τελεί υπό την αίρεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και πλην εξαιρετικού απροόπτου θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους, αναμένεται να αλλάξει τους υφιστάμενους συσχετισμούς δυνάμεων μεταξύ των μνηστήρων.

    Αυτοί είναι οι εξής:

    • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens
    • ΑΚΤΩΡ(Ελλάκτωρ)-Mytilineos
    • ΑΒΑΞ-Alstom

    Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαγωνισμοί

    Οι παραπάνω διαγωνισμοί πριν από την τραγωδία των Τεμπών είχαν προχωρήσει στο Β’ Στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου, κατά τη διάρκεια του οποίου οι ενδιαφερόμενοι θα προτείνουν τις δικές τους χαράξεις για κάθε ένα από τα έργα που διεκδικούν.

    Επιπλέον, αναζητείται και το χρηματοδοτικό κοκτέιλ ανά έργο με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών να αναμένεται να διαπραγματευτεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε και οι έξι διασυνδέσεις να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2021-2027 με πιθανότερο πρόγραμμα το Connecting Europe Facilities II (CEF II).

    Ακολουθεί το δεύτερο στάδιο της Β΄Φάσης (Β2) κατά τη διάρκεια του οποίου η ΕΡΓΟΣΕ, εφόσον εξετάσει σε συνεργασία με τον τεχνικό σύμβουλο, (ΟBERMEYER), τις προτάσεις των σχημάτων, θα δημοπρατήσει τη βέλτιστη χάραξη.

    Το τελικό βήμα θα είναι η επιλογή του αναδόχου και από εκεί και έπειτα θα ακολουθήσει η εκκίνηση των εργασιών για κάθε σύμβαση, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να τρέξει έναν ακόμα διαγωνισμό συνολικής αξίας 200 εκατ. Ευρώ για την επιλογή project managers.

    Αυτοί θα λειτουργούν ως ενδιάμεσοι της ΕΡΓΟΣΕ και των αναδόχων και θα εξασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή της καθεμίας από τις έξι χρυσές συμβάσεις.

    Διαβάστε επίσης:

    Εντός 2 ετών η πλήρης αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου

    ΕΡΓΟΣΕ: Πού κολλάει ο διαγωνισμός για τα έργα 4,5 δισ. ευρώ που διεκδικούν οι μεγάλοι όμιλοι

    Παραχωρήσεις: Ποιες νέες μεγάλες «μάχες» ακολουθούν μετά την Αττική Οδό – Όλοι οι πρωταγωνιστές



    ΣΧΟΛΙΑ