Καθυστερήσεις στην ανάδειξη των πρόωρων αναδόχων για τον διαγωνισμό αξίας 4,5 δισ. ευρώ που διεκδικούν οι μεγάλοι όμιλοι δημιουργεί το επικρατέστερο σενάριο για τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών στις αρχές Απριλίου σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία.

Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι πέφτουν οι ρυθμοί, καθώς προσθέτουν  ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης θα βρίσκεται αυτές τις ημέρες στις περιοχές όπου δημοπρατούνται και εκτελούνται έργα, δηλαδή στη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα, τη Λάρισα, το Βόλο, τον Παλαιοφάρσαλο και την Καλαμπάκα.

Τονίζουν, δε, πως το χρονοδιάγραμμα για την ανάδειξη των τριών πρώτων αναδόχων για τα μεγαλύτερα έργα του πακέτου των 4,5 δισ. Ευρώ, που είναι οι σιδηροδρομικές συνδέσεις Αλεξανδρούπολης-Ορμενίου, Θεσσαλονίκης-Ξάνθης και Πάτρας-Ρίου μεταφέρεται από το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους … «εντός του 2023».

Οι καθυστερήσεις αυτές οδηγούν και σε παράταση της προκήρυξης του διαγωνισμού για τους project managers συνολικής αξίας 200 εκατ. Ευρώ, καθώς για να αναλάβουν τα έργα θα πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε έστω ποιοι είναι οι μειοδότες για κάθε γραμμή. Αυτό σημαίνει πως ο εν λόγω διαγωνισμός θα τρέξει μετά τις πρώτες εκλογές.

Την ίδια στιγμή η ΕΡΓΟΣΕ προσπαθεί να «κλείσει» το ζήτημα της χρηματοδότησης της σύνδεσης της Πάτρας με το Ρίο και σύμφωνα με τις ίδιες  αναμένεται να δοθεί σύντομα η θετική απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δεδομένου ότι θα ακολουθηθεί η πρόταση της υπογειοποίησης της γραμμής σε μήκος 5,5 χλμ.

Σε τι φάση βρίσκεται ο διαγωνισμός

Στην παρούσα φάση οι μεγάλοι όμιλοι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos) εξετάζουν τις προμελέτες που έχουν λάβει από την ΕΡΓΟΣΕ, ενώ βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τον φορέα, καθώς αυτός τους ενημερώνει σχετικά με τη στάση των τοπικών φορέων.

Το επόμενο βήμα είναι η επιλογή της βέλτιστης χάραξης για την κάθε μία από τις έξι υπό δημοπράτηση γραμμές για να καταλήξουμε στην υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.

Σημειώνεται πως η μικρή καθυστέρηση λόγω της διεξαγωγής των εκλογών δε θέτουν σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση του έργου καθώς επιδιώκεται η ένταξή του στο Connecting Europe Facility II (CEF II) και όχι στο Ταμείο Ανάκαμψης που έχει πιο αυστηρά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των έργων.

Ποια είναι τα έργα και οι μνηστήρες

Τα εν λόγω έξι έργα προκηρύχθηκαν το Νοέμβριο του 2021 και πρόκειται για ένα project, το οποίο αναμένεται να αναβαθμίσει το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (Logistics Hub) στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σε δεύτερο χρόνο δεν αποκλείεται να δούμε και περαιτέρω σύνδεση με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι ατμομηχανές της Γηραιάς Ηπείρου.

Αναλυτικότερα τα υπό δημοπράτηση έργα είναι τα εξής:

  • Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
  • Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. Ευρώ.

Ενώ τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει εδώ και ένα χρόνο το ενδιαφέρον τους είναι τα κάτωθι:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat – Siemens
  • ΑΒΑΞ-Alstom
  • Ελλάκτωρ- Mytilineos

Διαβάστε επίσης

ΕΡΓΟΣΕ: Ξεκινά η μάχη για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση των χρυσών συμβάσεων των 4,5 δισ. ευρώ

ΕΡΓΟΣΕ: Ξεκινά η αναβάθμιση για το Τιροθέα – Λιανοκλάδι – Δομοκός