Ολοι οι μεγάλοι παίκτες στην αγορά,   ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, μετέχουν στην κούρσα της διεκδίκησης του mega-διαγωνισμού της ΕΡΓΟΣΕ αξίας 4,7 δισ. ευρώ για τη διασύνδεση των λιμένων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Την ίδια στιγμή η ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται ένα βήμα πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού για τους έξι project managers, η αξία του οποίου εκτιμάται στα 200 εκατ. Ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες η ΕΡΓΟΣΕ έχει ζητήσει από τα ενδιαφερόμενα σχήματα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και είναι έτοιμη να προχωρήσει εντός Απριλίου στο επόμενο στάδιο των διαγωνισμών που γίνονται μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου. Κατά τη διάρκεια του ίδιου μήνα θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τους έξι project managers, οι οποίοι θα τη βοηθούν  στα στάδια της διαμόρφωσης της κάθε μελέτης, καθώς και της εφαρμογής της.

Πρόκειται για τον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και στόχο έχει να καταστεί η χώρα μας ένας σημαντικός διαμετακομιστικός κόμβος για τη μεταφορά εμπορευμάτων και φορτίων (Logistics Hub) μέσω των σιδηροδρόμων της και να πρωταγωνιστήσει στα Βαλκάνια. Επίσης, το δίκτυο θα επεκταθεί  στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και εν συνεχεία δεν αποκλείεται να φτάσει έως τα Κεντρικά και Δυτικά της Γηραιάς Ηπείρου.

Ποιοι είναι οι επίδοξοι μνηστήρες – Ποια έργα διεκδικούν

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr η διαδικασία της αποσφράγισης των φακέλων, όπου και προέκυψαν οι μνηστήρες ανά έργο, ξεκίνησε από τις 28 Ιανουαρίου και έληξε στις 4 Φεβρουαρίου.

Στη διάρκεια αυτών των ημερών φάνηκε ποιοι κατασκευαστικοί όμιλοι συμμάχησαν μεταξύ, καθώς και προς ποια διεθνή ονόματα στράφηκαν όσον αφορά τα έργα σηματοδότησης. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεργάζεται με την Intrakat και τη Siemens, η Ελλάκτωρ συμμάχησε με την Mytilineos, ενώ ο Όμιλος της ΑΒΑΞ δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις του και συνεχίζει την επιτυχημένη συνεργασία του με την Alstom, όπως φαίνεται από την επικράτηση και την εκκίνηση των εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.

Συγκεκριμένα, οι παραπάνω κοινοπραξίες διεκδικούν την ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ, τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου (αξίας 534 εκατ. ευρώ), τη νέα προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (430 εκατ. ευρώ) τη διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη (2,3 δισ. ευρώ) και τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (1,45 δισ. ευρώ).

Όσον αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και την κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (77,1 εκατ. ευρώ) οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ διατηρούν τα σχήματά τους, ενώ η Intrakat δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της.

Ο ρόλος των project managers και οι υπόλοιποι διαγωνισμοί για σύμβουλους

Ο διαγωνισμός αφορά στην επιλογή έξι project managers, οι οποίοι θα αναλάβουν την υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ όσον αφορά στη διαμόρφωση της κάθε μελέτης για τα υπό δημοπράτηση έργα.

Επιπλέον, θα επιβλέπουν και την πορεία υλοποίησης του κάθε έργου, δηλαδή την εφαρμογή της τελικής μελέτης, από το σχήμα που έδωσε την καλύτερη προσφορά.

Εκτιμάται πως η ΕΡΓΟΣΕ θα έχει λάβει εντός ενάμιση μήνα από την ημερομηνία της προκήρυξης τους φακέλους με τις προσφορές, ενώ για να καταλήξει στους έξι project managers θα χρειαστεί συνολικά τέσσερις μήνες. Αυτό σημαίνει πως εκτός απροόπτου, η ΕΡΓΟΣΕ θα έχει βγάλει «λευκό καπνό» προς τα τέλη ή τα μέσα του καλοκαιριού για τους project managers.

Ταυτόχρονα, τρέχει ο διαγωνισμός για το νομικό σύμβουλο, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τη διατήρηση της εμπιστευτικότητας των συναντήσεων, που θα πραγματοποιηθούν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και κάθε ενδιαφερόμενου σχήματος, καθώς και των σχετικών γνωμοδοτήσεων.

Επιπλέον, η ΕΡΓΟΣΕ έχει καταλήξει από τα μέσα του τρέχοντος μήνα στον τεχνικό σύμβουλο που θα την υποστηρίξει στη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για το καθένα από τα έξι έργα. Πρόκειται για την Κοχιαδάκη Μαρία η οποία επικράτησε των «NAMA Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε.» και «Ρόικος Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε.» δίνοντας προσφορά της τάξης των 72.500 ευρώ.

Η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού

Ο διαγωνισμός γίνεται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου και τα ενδιαφερόμενα σχήματα καλούνται να καταλήξουν ύστερα από τις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις και τη σύμφωνη γνώμη της ΕΡΓΟΣΕ στις τελικές μελέτες των διασυνδέσεων που δημοπρατούνται (μελετοκατασκευή).

Κατά την Ά’ Φάση του διαγωνισμού, στην οποία βρισκόμαστε τώρα, η ΕΡΓΟΣΕ έχει αποσφραγίσει τους φακέλους, όπου και προέκυψαν τα ενδιαφερόμενα σχήματα ανά έργο και εξετάζει τα δικαιολογητικά τους.

Κατά το Στάδιο Β1, το οποίο είναι θέμα ημερών ή εβδομάδων να ξεκινήσει, η ΕΡΓΟΣΕ καλεί όλα τα σχήματα που περνούν στην επόμενη φάση και τους παρέχει τις προμελέτες των έργων. Έπειτα οι υποψήφιοι σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ καταλήγουν στις τελικές μελέτες.

Ύστερα από σχεδόν ένα χρόνο η ΕΡΓΟΣΕ επιλέγει την καλύτερη μελέτη ανά έργο και τη δημοπρατεί. Πρόκειται για το στάδιο Β2 της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου, όπου κάθε σχήμα υποβάλει την οικονομική του προσφορά και η ΕΡΓΟΣΕ επιλέγει την οικονομικότερη προσφορά.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr και έχει αναφέρει ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, στόχος είναι οι προσφορές να έχουν υποβληθεί στις αρχές του 2023 και η ανάδειξη των αναδόχων τοποθετείται εντός του ίδιου έτους, ενώ το ίδιο ισχύει και για την εκκίνηση των εργασιών. Από εκεί και έπειτα θα χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα έτη για την κατασκευή της κάθε επιμέρους σιδηροδρομική γραμμής με τον ορίζοντα της ολοκλήρωσης να τοποθετείται εντός του 2027.

Διαβάστε επίσης

ΕΡΓΟΣΕ: Ζήτημα εβδομάδων η επιλογή των κατασκευαστών που θα «μονομαχήσουν» για τα έργα αξίας 4,7 δισ. ευρώ

Χρήστος Βίνης (ΕΡΓΟΣΕ): Εντός του Α’ Τριμήνου του 2023 οι ανάδοχοι για τα έργα 4,7 δισ. – Το 2027 η Ελλάδα θα είναι το logistic hub των Βαλκανίων

Υπουργείο Υποδομών: Εξάμηνη παράταση για τον «απογαλακτισμό» της ΕΡΓΟΣΕ απο τον ΟΣΕ – Η αρχιτεκονική των ΣΔΙΤ 1,2 δισ. ευρώ