ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ένα αντίστοιχο «καλάθι νοικοκυριού» σχεδιάζει να εφαρμόσει και στην αγορά παιχνιδιού, ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία στην οποία θα συμμετέχει όλη η αγορά και οι δύο μεγάλοι παίκτες που κυριαρχούν στην αγορά του παιχνιδιού, τα Jumbo του Απόστολου Βακάκη και η αλυσίδα Μουστάκας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr το εγχείρημα, που θα είναι πολύ μικρής χρονικής διάρκειας σχεδιάζεται προσεκτικά ώστε να αποκλειστεί οποιοδήποτε ενδεχόμενο πρόκλησης στρεβλώσεων στην αγορά.
Στόχος είναι να έχουν διευθετηθεί όλες οι λεπτομέρειες και το νέο εγχείρημα, εμπνεύσεως του Αδωνι Γεωργιάδη, όπως και το «καλάθι του νοικοκυριού» να ανακοινωθεί στις 14 Δεκεμβρίου μαζί με το εορταστικό καλάθι.
Το «καλάθι του παιχνιδιού» θα έχει μια ελευθερία ως προς τη σύνθεσή του, καθώς δεν μπορούν να υπάρχουν κατηγορίες όπως στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ. Η εφαρμογή του θα είναι προαιρετική και η διάρκειά του δεν θα ξεπεράσει τις 20 ημέρες.
Όπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης «πρέπει να σχεδιαστεί σωστά και να γίνει η κατάλληλη προετοιμασία ώστε να μην υπάρχει κανένα θέμα με τον ανταγωνισμό ή ενδεχόμενο συγκέντρωσης».
Η αγορά του παιχνιδιού έχει μεγάλες διαφορές από αυτή του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. ‘Εχει μεγάλη συγκέντρωση με τις δύο αλυσίδες Jumbo και Μουστάκας να έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.
Η πρωτοβουλία του υπουργείου στοχεύει στο να συγκρατηθούν οι τιμές στα παιχνίδια και να υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές ώστε να στηριχθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά την περίοδο των Χριστουγέννων. Στην κατεύθυνση αυτή σχεδιάζεται και το εορταστικό καλάθι, το οποίο έχει προαναγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης . «Είμαστε στις διαπραγματεύσεις και αυτό που συζητάμε είναι πρώτον, ποια προϊόντα θα μπουν στο εορταστικό καλάθι που πάνω κάτω τα έχουμε συμφωνήσει, και δεύτερον ότι μπαίνει στο καλάθι, να το βρίσκει ο καταναλωτής», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Γεωργιάδης. Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν στις 14 Δεκεμβρίου με στόχο να εφαρμοστεί από την επόμενη και μόνο για την εορταστική περίοδο.
Ένας στους δύο καταναλωτές ψωνίζει από το καλάθι
Στο μεταξύ, όπως προκύπτει από έρευνα που παρουσίασε χθες ο καθ. Γιώργος Δουκίδης στο πλαίσιο του 13ου Συνέδριου ΙΕΛΚΑ – The agile retail Era: Doing business in extreme environment, ένας στους δύο καταναλωτές, το 50% ψωνίζει προϊόντα από το καλάθι, έναντι 40% που έδειξε η προηγούμενη έρευνα του ΙΕΛΚΑ κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του καλαθιού. Η αξία των αγορών για έναν στους πέντε καταναλωτές είναι πάνω από το 10% της αξίας των συνολικών αγορών τους στο σούπερ μάρκετ.
Υπάρχουν προβληματισμοί, καθώς μόνο ένα μικρό ποσοστό θεωρεί ότι στα προϊόντα αυτά είναι ικανοποιητικές οι τιμές, το 27% θεωρεί ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία. Παρότι ένας στους τρεις καταναλωτές θεωρεί ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι μη χρήσιμη την πρωτοβουλία έχει προτάσεις για το μέλλον: Ένας στους δύο καταναλωτές θεωρεί ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να κάνουν αντίστοιχες τέτοιες δράσεις και ένα αντίστοιχο ποσοστό ότι θα πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι σε αυτό που λέμε «καλάθι του νοικοκυριού».
Στο ερώτημα δε «τι πιστεύουν οι καταναλωτές για τα αίτια της ακρίβειας» οι απαντήσεις εστιάζονται κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες. Υπάρχουν όμως και δύο κίτρινες κάρτες. Η μία προς την αγορά γιατί θεωρούν ότι η ακρίβεια είναι αποτέλεσμα κερδοσκοπίας και η άλλη προς την κυβέρνηση γιατί θεωρεί ότι το ΦΠΑ είναι πολύ υψηλό.
To μήνυμα Άδωνι στα σούπερ μάρκετ για τις τιμές και τα περιθώρια κέρδους
Την ίδια ώρα πρόστιμα για παραβίαση της νομοθεσίας που αφορά στο περιθώριο κέρδους σε προϊόντα που περιλαμβάνονται και στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχουν κοινοποιηθεί σε κάποιες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, έπειτα από σχετικούς ελέγχους της ΔΙΜΕΑ.
Όπως είπε χθες από το βήμα του συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ ο κ. Γεωργιάδης «έχουμε ξεκινήσει ελέγχους με τη ΔΙΜΕΑ και στο «καλάθι του νοικοκυριού» και έχουμε ήδη στείλει σε κάποιες αλυσίδες εκθέσεις ελέγχου με προτεινόμενα πρόστιμα για ορισμένα προϊόντα. Ευτυχώς όχι μεγάλα, σχετικά μικρά πρόστιμα, κάτω από το όριο των 50.000 ευρώ που θα επέβαλε η νομοθεσία τη δημοσιοποίηση του ονόματος της αλυσίδας. Αλλά πάντως σε κάποια προϊόντα ακόμα και μέσα στο καλάθι βρήκαμε παραβίαση του περιθωρίου κέρδους».
Χαρακτήρισε το φαινόμενο «ηθικά απαράδεκτο» και κάλεσε τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να είναι πιο προσεκτικές για την τήρηση του νόμου για την κερδοσκοπία, κυρίως στα προϊόντα εντός καλαθιού που είναι κρίσιμα για τη διαβίωση. «Δεν παίζουμε με τον κόσμο, πρέπει να το καταλάβουμε» είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι «δεν θέλω να νομίζει κάποιος ότι η παρουσία μου στα σούπερ μάρκετ και η μάχη για το καλάθι μειώνει την πίστη μας και την προσήλωσή μας στους ελέγχους για την κερδοσκοπία».
Επεσήμανε επίσης ότι οι έλεγχοι στο «καλάθι» θα γίνουν κανονικά και μέσα στις γιορτές. «Εγώ είμαι καλόπιστος, η Κυβέρνηση είναι καλόπιστη, δίνουμε τα εύγε και δεν διστάζω όπως βλέπετε και να διαφημίζω αλυσίδες, τη μία μετά την άλλη, πηγαίνοντας ο ίδιος σε αυτές. Δεν νομίζω να έχει πάει άλλος Υπουργός τόσο πολύ σε σούπερ μάρκετ από όσο έχω πάει εγώ, αλλά δεν θέλω κάποιοι να εκμεταλλευτούν αυτή μου την καλή συμπεριφορά, να μας θεωρήσουν αφελείς και να μας κοροϊδέψουν. Νομίζω ότι το μήνυμα είναι σαφές» πρόσθεσε.
Διαβάστε επίσης
Γεωργιάδης: Το Καλάθι του Νοικοκυριού συγκρατεί τις τιμές των προϊόντων και έξω από αυτό
Γεωργιάδης: Στο 9%, ο πληθωρισμός τον 1ο μήνα εφαρμογής του καλαθιού του νοικοκυριού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΙΟΒΕ: Στα €1,9 δισ. η αξία παραγωγής της βιομηχανίας φαρμάκου το 2022 – Ενισχυμένη κατά 16,1%
- Χρηματιστήριο: Σε περιπέτειες η αγορά – Νέα βουτιά στις τράπεζες – “Κρατάει” η Coca Cola
- 150.000 ασφαλισμένοι ένα βήμα πριν την «έξοδο» με μειωμένη σύνταξη – Παραδείγματα για κάθε κατηγορία
- Ebury: Συνεχίζει την ανοδική του πορεία το δολάριο