Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο εξαπλώνεται με γρήγορους ρυθμούς, οι πωλήσεις μέσω eshop αυξάνονται και το ίδιο, τα παράπονα, τα προβλήματα στις παραδόσεις ή ακόμη και οι απάτες. Πολλά είναι τα eshop που ξεπηδάνε  από τα social media, με εντυπωσιακά προϊόντα σε εξαιρετικές τιμές ενώ άλλα εμφανίζονται όταν αναζητάμε ένα προϊόν στη μηχανή αναζήτησης και δεν ξέρουμε αν πρέπει να το εμπιστευτούμε ή όχι. Και κάποιες φορές τα αγορασμένα προϊόντα δεν έρχονται ποτέ, ή μπορεί να έρθουν πολύ διαφορετικά από ότι φαίνονται, ή απλά να καθυστερήσουν πολύ περισσότερο από ότι υπόσχονταν.

Ο καταναλωτής είναι πολύ συχνά ανυπεράσπιστος, μπροστά στην πληθώρα των προτάσεων αγοράς, των εντυπωσιακών promotion με εικόνες και video, και όλων των εμπορικών προτάσεων που συρρέουν μπροστά του σε κάθε κλικ. Υπάρχει τρόπος να μετρηθεί και να προβάλλεται η αξιοπιστία κάθε ηλεκτρονικού καταστήματος με στόχο την προστασία του καταναλωτή;

Με στόχο τη δίκαιη μεταχείριση επιχειρήσεων και καταναλωτών, τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη στις διαδικτυακές συναλλαγές, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή προγραμματίζει στο πρώτο τρίμηνο του 2021 τη δημιουργία μιας πλατφόρμας αξιολόγησης eshop.

Μέσα από την πλατφόρμα τα eshop ανάλογα με την ποιότητα των υπηρεσιών τους και τις αντιδράσεις των πελατών τους θα λαμβάνουν το «διαβατήριο ποιότητας», που θα σημαίνει την επιχειρηματική τους φερεγγιότητα. Αντίθετα, αν για κάποια από αυτά οι καταγγελίες πληθαίνουν και ανάλογα και τη σοβαρότητά τους, θα μπορούσαν μέχρι και να προκαλέσουν το κλείσιμό τους.

Οι πιο συχνές καταγγελίες

Στην εποχή του COVID και με αρκετές επιχειρήσεις υποχρεωτικά κλειστές το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει βιώσει μια εποχή εξαιρετικής ανάπτυξης, πληθαίνουν και οι κίνδυνοι, οι καταγγελίες, και τα παράπονα.

Η ανάγκη για ένταση της εποπτείας και της προστασίας και διαφάνειας προς τον καταναλωτή των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου αυξάνεται. Τόσο ως προς τους καταναλωτές αλλά και προς τις επιχειρήσεις οι οποίες δεν διαθέτουν υφιστάμενες υποδομές ηλεκτρονικών πωλήσεων και λαμβάνουν μέρος σε πλατφόρμες επιγραμμικών υπηρεσιών (intermediation services)  ή αλλιώς πλατφορμών αγορών (marketplaces).

Σύμφωνα με πληροφορίες, η λειτουργία των eshop δεν αφήνει πάντα τους καταναλωτές ικανοποιημένους.  Συχνές καταγγελίες για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών καταστημάτων στο 1520 είναι οι εξής:

  •  μη παράδοση των προϊόντων (απάτη στη συναλλαγή)
  •  παράδοση απομιμήσεων τα οποία παραβιάζουν πνευματική ιδιοκτησία και κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα εταιριών
  •  μη αποδοχή επιστροφών σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία για τα δικαιώματα καταναλωτή
  •  άρνηση πώλησης με τιμολόγιο (αποφορολόγηση)

Ταυτόχρονα η λειτουργία, με παραβατικό τρόπο κάποιων eshop, τα οποία καταφέρνουν να κερδίζουν, ωστόσο, πελάτες, παραπληροφορώντας, ή εντυπωσιάζοντας μέσω του τρόπου που παρουσιάζουν τα προϊόντα τους ή των τιμών τους, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό, σε άλλα eshop, που λειτουργούν νόμιμα. Επομένως η κακή λειτουργία των eshop πλήττει τόσο τους καταναλωτές, όσο και την αξιοπιστία των ηλεκτρονικών αγορών όσο και των ανταγωνισμό.

Πότε θα λειτουργήσει η νέα πλατφόρμα

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η παραπάνω πλατφόρμα, η οποία εκτιμάται πως θα ενδυναμώσει το αίσθημα ασφάλειας για τις ηλεκτρονικές αγορές. Ο Γενικός γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή, Πάνος Σταμπολίδης επισημαίνει μιλώντας για το θέμα στο mononews.gr:

“Πρόκειται για έναν «κώδικα διαφάνειας», ο οποίος αναμένεται να βοηθήσει όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να προάγουν την αξιοπιστία και φερεγγυότητα τους στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το εγχείρημα θα αγκαλιασθεί πρωτίστως από τους εδραιωμένους παίκτες, οι οποίοι έχουν τυποποιημένες διαδικασίες και συστήματα και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν και όλοι οι υπόλοιποι, οι οποίοι θα θελήσουν να αποκτήσουν ένα ανάλογο «διαβατήριο ποιότητας».  Η παραπάνω πρωτοβουλία επιχειρεί να προάγει την επιχειρηματική φερεγγυότητα, ξεκαθαρίζοντας πως σε καμία περίπτωση δεν στοχεύει να παρέμβει στον ελεύθερο ανταγωνισμό”.

Η συγκεκριμένη πρόταση βρίσκεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με το επιχειρησιακό πλάνο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και συγκεκριμένα τις διατάξεις της εφαρμογής του Ευρωπαϊκου κανονισμού 2019/1150 για την προώθηση της δίκαιης διαχείρισης και διαφάνειας, καθώς και τις διατάξεις που έχουν ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία, όπως και τις διατάξεις για τη σύσταση διυπηρεσιακού σώματος ελέγχου αγοράς ΔΙΜΕΑ με τη δυνατότητα παρέμβασης και ελέγχου και στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Επισημαίνεται ότι στα πλαίσια του καταστατικού της η ΔΙΜΕΑ έχει την ευχέρεια να κλείσει καταστήματα για τα οποία υπάρχουν καταγγελίες.

Οι στόχοι

Οι στόχοι με τη δημιουργία της νέας πλατφόρμας, που θα ελέγχει και τα παρατηρεί τη δραστηριότητα των eshop είναι να πετύχει:

  1. Τη ταυτοποίηση μέσω ΑΦΜ και διασύνδεση με το ΓΕΜΗ των eshop που λειτουργούν. Ταυτόχρονα την πιστοποίηση σε κατηγορίες κάθε eshop ανάλογα με το κατά πόσο πληροί τα κριτήρια.
  2. Την καταγραφή και εποπτεία τόσο των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, όσο και των παρόχων επιγραμμικών υπηρεσιών.
  3. Στη δημιουργία ενός ενιαίου οικοσυστήματος, εναρμονισμένου με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές με σκοπό την διεθνοποίηση των πωλήσεων στην ενιαία αγορά.
  4. Στην δημιουργία ενός πλαισίου εποπτείας για την κανονικοποίηση του κόστους μεταφορικών και ΦΠΑ μεταξύ των χωρών μελών.
  5. Τη θέσπιση ενός στοχευμένου συνόλου υποχρεωτικών κανόνων, ώστε να διασφαλιστεί ένα δίκαιο, προβλέψιμο, βιώσιμο και αξιόπιστο επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελληνική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Με την επιτυχή λειτουργία της πλατφόρμας μπορεί και η λειτουργία ενός ψηφιακού συστήματος διασφάλισης, το οποίο θα παρέχεται από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή σε κάθε ψηφιακή επιχείρηση, μέσα από διαδικασία εγγραφής της σε ειδικό μητρώο. Το σήμα αυτό θα διασφαλίζει την διαφάνεια, αλλά και την εμπιστοσύνη στο εκάστοτε ηλεκτρονικό κατάστημα ή πλατφόρμα επιγραμμικών υπηρεσιών.

Με ένα click στο σήμα οι καταναλωτές θα μπορούν να λάβουν επιπλέον πληροφορίες για το ηλεκτρονικό κατάστημα, αλλά και να υποβάλλουν μια κριτική.

Η κατάταξη των eshop θα εξαρτάται από :

  1. Αναφορές και αξιολογήσεις καταναλωτών είτε στην ηλεκτρονική φόρμα του σήματος, είτε στο 1520
  2. Αναφορές και αξιολογήσεις από συνεργαζόμενους επιχειρηματίες (για πλατφόρμες επιγραμμικών υπηρεσιών)
  3. Σχόλια και αξιολογήσεις σε υφιστάμενες πλατφόρμες επιγραμμικών υπηρεσιών
  4. Σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα

 

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση