ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μετά την Εγνατία Οδό σειρά παίρνει η Αττική Οδός με τη διαδικασία για την προκήρυξη της νέας σύμβασης παραχώρησης να βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδομών και το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου).
Μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρώσει το έργο του ο τεχνοοικονοµικός σύµβουλος που έχει ορίσει το υπουργείο Υποδομών για να αξιολογήσει τα στοιχεία της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Το έργο που έχει αναλάβει η Hill International είναι κρίσιμο καθώς θα οδηγήσει την πολιτική ηγεσία σε αποφάσεις για το πότε ακριβώς θα λήξει η σύμβαση με τις Ελλάκτωρ και Άβαξ.
Από τα βασικότερα σημεία ελέγχου είναι η απόδοση επί του Μετοχικού Κεφαλαίου (ROE) που έχει πετύχει μέχρι τώρα η εταιρεία παραχώρησης προκειµένου να ελεγχθεί o υπολογισµός της και να διαπιστωθεί αν η Σύμβαση δύναται να διατηρηθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 (λήξη με βάση τη σύμβαση).
Στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) παράλληλα έχει ξεκινήσει διαδικασία για την προκήρυξη της νέας Σύμβασης με την πρόσληψη των Piraeus Bank- Lazard (χρηματοοικονομικός σύμβουλος) Labadarios Law Firm (νομικός) και των Avaris – Toll Plan – Infrata (τεχνικός σύμβουλος).
Εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός δύναται να ξεκινήσει στο τέλος του 2022.
Η παραχώρηση της Αττικής Οδού είναι η επόμενη μεγάλη ιδιωτικοποίηση με αντικείμενο που ενδιαφέρει πρωτίστως την κατασκευαστική αγορά, έπειτα από αυτή της Εγνατίας Οδού.
Για τις Ελλάκτωρ και Άβαξ τα έσοδα από την Αττική Οδό αποτελούν σημαντική ένεση ρευστότητας τα τελευταία χρόνια. Το 2021 εισέπραξαν ως επιστροφή κεφαλαίου 82,8 εκατ. ευρώ αναλογικά με το ποσοστό τους στην εταιρεία παραχώρησης (Ελλάκτωρ 65,7%, Άβαξ 34,2%) και προμέρισμα 54,4 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2020.
Η πρώτη χρονιά που διανεμήθηκε μέρισμα στους μετόχους της Αττική Οδού, ήταν το 2013, δηλαδή 13 χρόνια μετά την πρώτη επένδυσή τους στο έργο. Το 2013 το μέρισμα ήταν 78,2 εκατ. ευρώ, το 2014 114,9 εκατ. το 2015 62,2 εκατ. το 2016 70,9 εκατ., το 2017 71,2 εκατ. το 2018 79,5 εκατ. ευρώ και το 2019 περίπου 100 εκατ. ευρώ.
Ο διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση της κατασκευής της Αττικής Οδού, με τη μέθοδο της παραχώρησης με συγχρηματοδότηση ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η σύμβαση υπογράφηκε 23 Μαΐου 1996 και ο αυτοκινητόδρομος δόθηκε στην κυκλοφορία 24/6/2004.
Το κόστος κατασκευής αυτοκινητόδρομου ήταν 1,3 δισ. ευρώ και η χρηματοδότηση προήλθε κατά 35% από το ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κατά 65% από την παραχωρησιούχο εταιρεία με ίδια και δανειακά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από εμπορικές τράπεζες, ενώ οι μέτοχοι της Αττικής Οδού παρείχαν εγγυήσεις για το σύνολο των δανείων σε όλη τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου.
Παράλληλα σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών προχωρούν οι διαδικασίες ωρίμανσης του διαγωνισμού για την επέκταση της Αττικής Οδού από τη λεωφόρο Κύμης έως την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας, έργο προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο εντός του τρέχοντος έτους.
Η δεύτερη επέκταση είναι προς τη Ραφήνα και η τρίτη η επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στη Βουλιαγμένης και σήραγγας στην Ηλιούπολη.
Διαβάστε επίσης
Ιδιωτικοποιήσεις: Πώς θα πιαστεί ο στόχος των 1,7 δισ.- Τι μένει για Ελληνικό, Εγνατία, ΔΕΠΑ Υποδομών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Θετικές προοπτικές για την οικονομία το 2025 – Σημαντικές εξωτερικές προκλήσεις
- Public: Εγγύηση Χαμηλότερης Τιμής στο 99,98% των Προϊόντων – Ρεκόρ Ικανοποίησης Πελατών
- Jefferies για Εθνική Τράπεζα: Κορυφαία επιλογή από τις ευρωπαϊκές μετοχές το 2025
- ΟΒ Streem: Εντυπωσιακή η συμμετοχή παιδιών από Ασπρόπυργο και Ελευσίνα στο τουρνουά ποδοσφαίρου, basket και volley