Το 2013 οι αναλυτές έβλεπαν σημάδια ανάκαμψης στην αγορά του ξηρού φορτίου, και αρκετοί βιάστηκαν να κηρύξουν την έναρξη μίας “χρυσής” περιόδου για το dry bulk. Αντ’ αυτού, η πτωτική τάση επανήλθε και τα προηγούμενα χρόνια ήταν πολύ δύσκολα για τον κλάδο, που το 2016 έφτασε σε ιστορικά χαμηλά. Μήπως και αυτά τα σημάδια ανάκαμψης που καταγράφονται στην αγορά από πέρυσι είναι κι αυτά απατηλά;

Μάλλον όχι, εκτιμά η Clarksons, σημειώνοντας πως σήμερα τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς είναι καλύτερα σε σχέση με το 2013.

Όπως παρατηρεί η αναλύτρια της Clarksons, Sarah Holden, το 2013 είχαν παραδοθεί νέα bulkers χωρητικότητας 63 εκατομμυρίων dwt, που μπορεί να ήταν μειωμένα σε ετήσια βάση, όμως και πάλι ήταν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα. Από το 2014 ως το 2016 τα νέα bulkers ανέρχονταν ετησίως σε 49 εκατομμύρια dwt περίπου, το 2017 μειώθηκαν στα 38 εκατ. dwt, και το 2018 και το 2019 αναμένεται να υποχωρήσουν στα 25 εκατ. dwt, λόγω των οικονομικών περιορισμών, αλλά και της μειωμένης χωρητικότητας στα ναυπηγεία.

Όσον αφορά στο κομμάτι της ζήτησης, επισημαίνει η Holden, επίσης τα πράγματα σήμερα είναι πολύ καλύτερα σε σχέση με το 2013, όταν η αύξηση της ζήτησης ανήλθε στο 6%, όπως και το 2014, για να παραμείνει στάσιμη το 2015. Έκτοτε όμως καταγράφεται σταθερή άνοδος της ζήτησης, κατά 2% το 2016 και κατά 4% το 2017, και η αγορά του ξηρού φορτίου έχει σε μεγάλο βαθμό διατηρήσει τα κέρδη της τα τελευταία χρόνια.

Το πόσο ψηλά μπορεί να φτάσει είναι ανοιχτό σε συζήτηση. Το κομμάτι της προσφοράς δείχνει πιο διαχειρίσιμο, και οι τάσεις της ζήτησης φαίνονται υποστηρικτικές, αν και οι ξαφνικοί κίνδυνοι στη ζήτηση είναι, από τη φύση τους, δύσκολο να προβλεφθούν”, τονίζει η Holden, παρομοιάζοντας την αγορά του ξηρού φορτίου με τις προσπάθειες των αδελφών Ράιτ να κατασκευάσουν το πρώτο τους αεροπλάνο:

Οι αδελφοί Ράιτ ήξεραν καλά ότι το να πετάξουν τελικά ήθελε χρόνο. Και μπορεί η αγορά του ξηρού φορτίου σαφώς να μην είναι ακόμα σε άνετα ύψη, μετά από μία παρατεταμένη δύσκολη περίοδο φαίνεται πως, για την ώρα, τουλάχιστον έχει καταφέρει να απογειωθεί”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Νίκος Παππαδάκης: Πούλησε και άλλο bulker η Kassian Maritimes

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Οικονόμου: Δικαστική ψυχρολουσία μετά τη δικαίωση; Τι συνέβη με την κινεζική JSG

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Α. Πίττας: Δυναμική επιστροφή στα κέρδη για την Euroseas