ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Υπό τον φόβο συστημικού κινδύνου στον τραπεζικό τομέα, νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης υποχρεώνει τις επιχειρήσεις που έχουν λάβει τραπεζικό δανεισμό σε οποιαδήποτε μορφή να υποβάλλουν στην Τράπεζα της Ελλάδας τις χρηματoοικονομικές τους καταστάσεις.
Με νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση έως την 1η Νοεμβρίου για την ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας προβλέπονται ακόμη νέοι κανόνες για τη δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος πολυεθνικών επιχειρήσεων ανεξαρτήτως του τόπου εγκατάστασης της τελικής μητρικής επιχείρησης αλλά και τη δημιουργία λίστας αποκλεισμένων διευθυντών ακατάλληλων να αναλάβουν ως στελέχη επιχειρήσεων και μέλη Δ.Σ. προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για την ενσωμάτωση σχετικής κοινοτικής οδηγίας που έχει τεθεί σε διαβούλευση έως την 1η Νοεμβρίου.
Ο έλεγχος από την ΤτΕ
Σύμφωνα τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία, οι ΑΕ, οι ΕΠΕ, οι ετερόρρυθμες κατά μετοχές εταιρείες και οι ΙΚΕ (περ. α της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014) που δεν ανήκουν στον χρηματοπιστωτικό τομέα και λαμβάνουν χρηματοδότηση από πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν νομίμως στην Ελλάδα, με τη σύναψη κάθε μορφής δανείων, περιλαμβανομένων των κοινοπρακτικών, καθώς και μέσω της εκδόσεως ομολογιακών δανείων, υποχρεούνται να υποβάλλουν στο Κεντρικό Γραφείο Ισολογισμών της Τράπεζας της Ελλάδος τα οικονομικά τους στοιχεία, εντός 20 ημερών από την έγκριση των ετήσιων χρηματοοικονομικών τους καταστάσεων από την αρμόδια Γενική Συνέλευση.
Επίσης οι εταιρείες, οι κινητές αξίες των οποίων έχουν εισαχθεί προς διαπραγμάτευση σε οργανωμένη αγορά, υποχρεούνται να υποβάλλουν τα οικονομικά τους στοιχεία ταυτόχρονα με τη δημοσιοποίηση της ετήσιας οικονομικής τους έκθεσης του το αργότερο τέσσερις μήνες μετά τη λήξη κάθε οικονομικής χρήσης. Ως αφετηρία της προθεσμίας θεωρείται η τελευταία ημέρα της οικονομικής χρήσης. (άρθρο 4 του ν. 3556/2007 (Α’ 91).
Η υποβολή των στοιχείων γίνεται βάσει των υποδειγμάτων που προβλέπονται στην πράξη του Διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος (υπ’ αρ. 2682/3.6.2019 Β ́ 2453), ενώ για τη συλλογή των στοιχείων από τις υπόχρεες εταιρείες εφαρμόζονται οι κανόνες για την προστασία και τη χρήση εμπιστευτικών στατιστικών πληροφοριών του άρθρου 8 του Κανονισμού (ΕΚ) 2533/98 του Συμβουλίου της 23ης Νοεμβρίου 1998 σχετικά με τη συλλογή στατιστικών πληροφοριών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (L 318).
Σε περίπτωση παράλειψης ή ελλιπούς, εσφαλμένης ή εκπρόθεσμης υποβολής των στοιχείων εκ μέρους των υπόχρεων, υπάρχουν κυρώσεις και πρόστιμα.
Η ρύθμιση εφαρμόζεται και για την υποβολή οικονομικών στοιχείων της εταιρικής χρήσης 2022. Κατ’ εξαίρεση, για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, οι εταιρείες της παρ. 2 υποβάλλουν τα οικονομικά τους στοιχεία μέχρι την 20η Νοεμβρίου 2023.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η μη έγκαιρη υποβολή κρίσιμων οικονομικών στοιχείων των εταιρειών που λαμβάνουν χρηματοδότηση από πιστωτικά ιδρύματα που είναι εγκατεστημένα στην ημεδαπή, αποτελεί σοβαρό συστημικό κίνδυνο για την προσήκουσα αξιολόγηση των ενεχύρων των εμπορικών τραπεζών από την Τράπεζα της Ελλάδας και για την έγκαιρη εξασφάλιση της απαραίτητης ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών και, εν τέλει, όλου του ιδιωτικού τομέα της ελληνικής οικονομίας.
Οι ακατάλληλοι διευθυντές
Παράλληλα με την ενσωμάτωση της οδηγίας (εε) 2019/1151 καθίστανται για πρώτη φορά διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με πρόσωπα κατά τεκμήριο ακατάλληλα να αναλάβουν διευθυντικές θέσεις σε εταιρείες και υποκαταστήματα. όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση πρόκειται για ένα ισχυρό μέτρο προστασίας τόσο για τις ίδιες τις εταιρείες, όσο και για τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου που αλληλεπιδρούν και συναλλάσσονται μαζί τους (όπως εργαζόμενοι, προμηθευτές, πελάτες, πιστωτές και δημόσιες υπηρεσίες).
Με βάση τη ρύθμιση για να καταστεί ένα φυσικό πρόσωπο αποκλεισμένο από το αναλάβει θέση ευθύνης ως διευθυντικό στέλεχος ή μέλος ΔΣ ή διαχειριστής ΙΚΕ, ΕΠΕ κ.α. πρέπει να υπάρχει μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) είναι ανίκανο για δικαιοπραξία σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 128 του αστικού κώδικα,
β) είναι περιορισμένα ικανό για δικαιοπραξία σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 129 του αστικού κώδικα, εφόσον έχει κηρυχθεί από το δικαστήριο ανίκανο για όλες τις δικαιοπραξίες ή μόνο για τις δικαιοπραξίες που συνέχονται με τη διοίκηση και την εκπροσώπηση νομικών προσώπων,
γ) ο αριθμός φορολογικού μητρώου (α.φ.μ.) του έχει τεθεί σε αναστολή σύμφωνα με το άρθρο 11 του κώδικα φορολογικής διαδικασίας [ν. 4987/2022 (α’ 206)],
δ) ασκεί τη διαχείριση ή διοίκηση νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας του οποίου ο α.φ.μ. έχει τεθεί σε αναστολή σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του κώδικα φορολογικής διαδικασίας,
ε) ασκεί τη διαχείριση ή διοίκηση νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας κατά τον χρόνο που το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα κηρύσσεται σε πτώχευση,
στ) υπό την ιδιότητα του διορισμένου εκκαθαριστή δεν ενήργησε σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 169 του ν. 4548/2018 (α’ 104) περί αναμόρφωσης του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών, αναλόγως εφαρμοζόμενο για όλες τις κεφαλαιουχικές εταιρείες,
ζ) του έχει επιβληθεί μία η περισσότερες από τις ποινικές κυρώσεις των άρθρων 176 έως 179 του ν. 4548/2018 με τελεσίδικη δικαστική απόφαση,
η) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 της απόφασης πλαίσιο 2008/841/δευ του συμβουλίου της 24ης οκτωβρίου 2008, για την καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος (l 300), και τα αδικήματα του άρθρου 187 του ποινικού κώδικα,
θ) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για τρομοκρατικά εγκλήματα ή εγκλήματα συνδεόμενα με τρομοκρατικές δραστηριότητες, όπως ορίζονται, αντιστοίχως στα άρθρα 3, 4 και 5 έως 12 της οδηγίας (εε) 2017/541 του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του συμβουλίου της 15ης μαρτίου 2017 για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και την αντικατάσταση της απόφασης πλαισίου 2002/475/δευ του συμβουλίου και για την τροποποίηση της απόφασης 2005/671/δευ του συμβουλίου (l 88) ή ηθική αυτουργία ή συνέργεια ή απόπειρα διάπραξης εγκλήματος, όπως ορίζονται στο άρθρο 16 αυτής, και για τα αδικήματα των άρθρων 187α του ποινικού κώδικα, περί τρομοκρατικών πράξεων, 187β του ποινικού κώδικα, περί αξιόποινης υποστήριξης τρομοκρατικών ενεργειών, καθώς και τα εγκλήματα των άρθρων 32 έως 35 του ν. 4689/2020 (α’ 103), περί τρομοκρατικών εγκλημάτων,
ι) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες ή χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2 του ν. 4557/2018 (α’ 139), περί πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας,
ια) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για έγκλημα φοροδιαφυγής του άρθρου 66 του κώδικα φορολογικής διαδικασίας,
ιβ) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για υποβολή ανακριβούς δήλωσης περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) του άρθρου 39 του ν. 5026/2023 (α΄45),
ιγ) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για έγκλημα των άρθρων 197 έως 202 του ν. 4738/2020 (α’ 207), περί ρύθμισης οφειλών και παροχής δεύτερης ευκαιρίας.
ιδ) έχει τελεσιδίκως καταδικασθεί για τα εγκλήματα λαθρεμπορίας του άρθρου 155 του ν. 2960/2001 (α΄265),
ιε) έχει κριθεί ως πρόσωπο που εμπίπτει στην κατηγορία του αποκλεισμένου διευθυντή σε άλλο κράτος μέλος της ευρωπαϊκής ένωσης, για τους λόγους που περιγράφονται στις περ. α) έως και ιδ).
Το ΓΕΜΗ παίζει κομβικό ρόλο, καθώς στο ΓΕΜΗ δημιουργείται ειδικό μητρώο αποκλεισμένων διευθυντών. Σημειώνεται ότι πριν την ανάληψη των καθηκόντων τους τα φυσικά πρόσωπα που ζητούν να ασκήσουν εξουσία εκπροσώπησης και διαχείρισης κατά την έννοια της παρ. 2, γνωστοποιούν στο Γ.Ε.ΜΗ., εάν γνωρίζουν οποιεσδήποτε περιστάσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αποκλεισμό τους, υποβάλλοντας σχετική υπεύθυνη δήλωση.
Διαβάστε επίσης:
Έρχονται ριζοσπαστικά Νομοσχέδια με υπογραφή Σκυλακάκη
Στο 1,33 – 1,35 ευρώ ανά μετοχή η προσφορά της Unicredit για το 9% της Alpha Bank
Αλέξης Πατέλης για Alpha Bank και Unicredit: Στόχος μας είναι να γίνουμε Ευρώπη