Σχέδια επί χάρτου για το πώς πρέπει να συντονιστούν διυλιστήρια και εταιρείες παραγωγής ενέργειας για να μπορέσουν επιτυχώς να λειτουργήσουν οι μονάδες που μπορούν για 5 μήνες με ντίζελ αντί για φυσικό αέριο, έκανε χθες η  Επιτροπή  Συντονισμού Έκτακτης Ανάγκης που συνεδρίασε με τηλεδιάσκεψη υπό τη Γενική Γραμματέα του ΥΠΕΝ Αλεξάνδρα Σδούκου.

Στην τηλεδιάσκεψη   συμμετείχαν εκτός από τη  ΡΑΕ οι τρεις εταιρείες που διαθέτουν τέτοιες μονάδες ΔΕΗ, ΗΡΩΝ, Elpedison, ο Σύνδεσμος Εμπορίας Πετρελαιοειδών αλλά και τα δύο διυλιστήρια Μotor Oil και ΕΛΠΕ.
Στόχος του υπουργείου Ενέργειας είναι να προετοιμάσει τη μείωση της χρήσης φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει σε ενδεχόμενο έλλειμμα αερίου που μπορεί να προκύψει και όπως εκτιμάται μπορεί να  κυμαίνεται μεταξύ 1,9 έως 4,2 τεραβατωρών.

Για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης της ΡΑΕ προβλέπει την υποκατάσταση του φυσικού αερίου από ντίζελ στις 5 μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο που μπορούν να το κάνουν, και για να γίνει αυτό πρέπει να δουλέψει με συντονισμό και οργάνωση η εφοδιαστική αλυσίδα για την τροφοδοσία τους με ντίζελ.

Οργάνωση και συντονισμός

Kατά τη σύσκεψη έγινε αναλυτική παρουσίαση και συζήτηση για τις δυνατότητες και τις τεχνολογικές απαιτήσεις των μονάδων και επισημάνθηκαν οι διαφορές τους, με βάση την τεχνολογία τους. Τονίστηκε ότι δεν μπορούν οι μονάδες να λειτουργούν όλες τις ημέρες του μήνα για 5 μήνες με ντίζελ, λόγω των προδιαγραφών τους.

Άλλες μπορούν να λειτουργούν με ντίζελ για 5 μέρες και πρέπει για τις επόμενες 5 μέρες να λειτουργούν με άλλο καύσιμο, άλλες μπορούν για δύο εβδομάδες να λειτουργούν με ντίζελ και άλλες μπορούν να λειτουργούν 10 ημέρες το μήνα. Το ζητούμενο, κατέληξαν, είναι να οργανωθεί και να ρυθμιστεί η λειτουργία τους ώστε να λειτουργούν εναλλάξ.

Επάρκεια σε πετρέλαιο αλλά όχι σε βυτιοφόρα

Οι εκπρόσωποι των διυλιστηρίων των ΕΛΠΕ και της Μότορ Όιλ διαβεβαίωσαν για τη διαθεσιμότητα πετρελαίου, των απαιτούμενων 480.000 κυβικών στο πεντάμηνο ή 85.000 κυβικά/μήνα, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
Επίσης, συζητήθηκε η δυνατότητα των βυτιοφόρων να τροφοδοτούν τις μονάδες, και τονίστηκε ότι στην περίπτωση μερικής διακοπής αερίου επαρκούν. Αλλά στην περίπτωση ολικής διακοπής, θα πρέπει να ληφθούν έκτακτα μέτρα. Ζητήθηκε να γίνει καταγραφή όλων των βυτιοφόρων, ώστε σε περίπτωση τέτοιας έκτακτης ανάγκης να διατεθούν όλα τα βυτιοφόρα για την τροφοδοσία των μονάδων.

Τι προβλέπει το Σχέδιο Ετοιμότητας Αντιμετώπισης Κινδύνων

Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, λόγω ενδεχόμενης διακοπής των ροών ρωσικού φυσικού αερίου, οι πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο πρέπει να είναι έτοιμες να λειτουργήσουν με ντίζελ, με βάση τα ισχύοντα στο Σχέδιο Ετοιμότητας Αντιμετώπισης Κινδύνων.

Σημειώνεται ότι τη  δυνατότητα μετατροπής σε παραγωγή από ντίζελ, διαθέτουν 5 μονάδες, οι μονάδες της Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.

 Σύμφωνα με τα σενάρια του ΔΕΣΦΑ στα οποία είχε πρόσφατα αναφερθεί εκ μέρους του ΔΕΣΦΑ ο κ. Νικόλαος Κάτσης, στη Βουλή, η  χρήση ντίζελ αντί για φυσικό αέριο μπορεί να εξοικονομήσει 3 TWh φυσικού αερίου ετησίως.

Ειδικότερα, είχε πει: ” έχουμε 1.800 Μεγαβάτ τέτοιων μονάδων, 5 μονάδες σε όλη την Ελλάδα, οι οποίες μπορούν όποτε χρειαστεί να σταματήσουν τη λειτουργία τους με φυσικό αέριο και να γυρίσουν σε ντίζελ.

Για να το κάνουν αυτό ο ΔΕΣΦΑ κάθε τρεις μήνες το ελέγχει, πηγαίνει και βλέπει τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους, βάζει τις μονάδες και δουλεύουν για μία ώρα να γυρίσουν από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο για να είναι πάντοτε έτοιμες.  Άρα, πιστεύουμε ότι εάν αυτό γίνει για ικανό χρονικό διάστημα δηλαδή, για την περίοδο σταδιακά, όχι κάθε μέρα, αλλά κάποιες μέρες με έναν κανόνα ότι σε ένα μήνα θα δουλεύουν 10 μέρες με πετρέλαιο αυτές οι μονάδες και τις άλλες 20 με φυσικό αέριο θα μπορούσαμε να μειώσουμε το έλλειμμα στα 12 ,4 (από 15,5 TWh).”