ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Αναλυτικά στοιχεία που παραπέμπουν σε ενδελεχή έλεγχο ζητεί να της αποστείλουν οι μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες και ειδικότερα όσες έχουν εργοληπτικό πτυχίο 6η και 7ης τάξεως, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ).
Ορισμένες εκ των κατασκευαστικών εταιρειών (της 7ης τάξεως) είχαν ενημερωθεί για τις προθέσεις της ΕΑ αμέσως μετά την απόφαση της Ολομέλειας της, στις 8.1.2021, περί εκκίνησης της διαδικασίας του αρ. 11 του Ν.3959/2011 (κανονιστική παρέμβαση σε κλάδο της οικονομίας).
Σύμφωνα με πληροφορίες η απόφαση της ΕΑ να εξετάσει τον κλάδο των κατασκευών, με έμφαση στις οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την ανάπτυξη οικοδομικών και έργων υποδομών (συμπεριλαμβανομένων των έργων παραχωρήσεων) και να αξιολογήσει εάν επικρατούν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού σχετίζεται και με τις εξελίξεις στην Ελλάκτωρ στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας έχει εισέλθει η ολλανδική Reggeborgh, έχοντας ταυτόχρονα και ποσοστό των μετοχών της ΓΕΚ Τέρνα.
Ωστόσο, βάσει των ίδιων πληροφοριών, για την ΕΑ τα όσα έχουν διαμειφθεί τελευταία γύρω από την Ελλάκτωρ δεν είναι η κυρίαρχη αφορμή για τον έλεγχο που επιχειρεί να κάνει. Το ενδιαφέρον της εκκινεί από την προοπτική της δημοπράτησης το επόμενο διάστημα σημαντικών έργων υποδομών σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί συστηματικά με τον κλάδο, με την έκδοση σημαντικών αποφάσεων στο πλαίσιο εξέτασης αντι – ανταγωνιστικών πρακτικών (νόθευσης δημόσιων διαγωνισμών). Κατά κάποιο τρόπο η ΕΑ επανέρχεται για να διαπιστώσει αν οι τεχνικές εταιρείες έχουν συμμορφωθεί έπειτα από τις αποφάσεις της που έκαναν λόγο για την ύπαρξη καρτέλ.
Από τις 17 ερωτήσεις (με πολλά υπο – ερωτήματα) που έχει αποστείλει φαίνεται ότι επιχειρεί να διαπιστώσει το μέγεθος της πίτας των δημοσίων έργων και να «μετρήσει» τον ανταγωνισμό που υπήρξε σε κάθε έργο εξετάζοντας τα περιθώρια κέρδους που προέκυψαν.
Ενδεικτικές των προθέσεών της είναι οι ερωτήσεις που έχει απευθύνει. Ειδικότερα, η ΕΑ έχει ζητήσει από περίπου 27 κατασκευαστικούς ομίλους αφού αναφέρουν όλες τις εταιρείες τους εντός 10 ημερών να της αποστείλουν, μεταξύ άλλων:
– Για κάθε εταιρεία τις διαχρονικές μεταβολές της μετοχικής σύνθεσης από 1.1.2015 έως και σήμερα (μέτοχοι κατέχοντες, αμέσως ή εμμέσως, ποσοστό μεγαλύτερο του 5%) τον απώτερο μέτοχο που ασκεί έλεγχο κάθε μιας και εάν κάποιες μετοχές ή μέτοχοι έχουν ειδικά δικαιώματα ψήφου ή άσκησης βέτο ή οποιαδήποτε άλλα προνόμια, δικαιώματα και υποχρεώσεις, αλλά και εάν υπάρχουν οποιουδήποτε είδους συμφωνίες ή συμφωνητικά μεταξύ των μετόχων για την άσκηση των δικαιωμάτων ψήφου, για τον διορισμό μελών του ΔΣ, για τη χορήγηση δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς ή πώλησης μετοχών (call/put options), για την άσκηση των δικαιωμάτων προτίμησης, για την άσκηση δικαιώματος πρώτης άρνησης (rights of first refusal) και για την επιβολή περιορισμών ως προς την μεταβίβαση μετοχών.
– Τη σύνθεση των Διοικητικών Συμβουλίων, τα καταστατικά και τυχόν τροποποιήσεις τους για την περίοδο 2015-2020 ανά έτος, αναλυτικούς καταλόγους με τους μετόχους που έχουν παραστεί και ασκήσει το δικαίωμα ψήφου σε κάθε Γενική Συνέλευση (τακτική ή έκτακτη) καθώς και τον αντιπρόσωπο των μετόχων που δεν προσήλθαν. Ζητείται επίσης να προσδιοριστεί το ποσοστό ελεύθερης διασποράς για κάθε έτος και λεπτομερή στοιχεία για τις σημαντικότερες συμφωνίες συνεργασίας (οριζόντιες ή κάθετες), όπως συμφωνίες έρευνας και ανάπτυξης, χορήγησης αδειών εκμετάλλευσης, από κοινού παραγωγής, εξειδίκευσης, διανομής μακροπρόθεσμου εφοδιασμού και ανταλλαγής πληροφοριών που τυχόν η έχουν συναφθεί από το 2015 έως σήμερα με την επισύναψη αντιγράφου των συμφωνιών αυτών.
– Σε ποιους διαγωνισμούς κατασκευής δημοσίων έργων (α) Δημόσιους διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς, β) Παραχωρήσεις, γ) ΣΔΙΤ συμμετείχαν για τα έτη 2015-2020 και το περιθώριο κέρδους (margin) για κάθε έργο.
Με το ίδιο ερωτηματολόγιο η ΕΑ ζητά την άποψη των κατασκευαστών για το επίπεδο του ανταγωνισμού στη χώρα και για συγκεκριμένα άρθρα του σχεδίου νόμου περί δημοσίων συμβάσεων που έχει τεθεί σε διαβούλευση από το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και να προσδιορίσουν για την περίοδο 2015-2020 ετησίως τη διάρθρωση του κόστους όλων των εταιρειών κάθε ομίλου (κόστος πωληθέντων) με διάκριση μεταξύ σταθερού και μεταβλητού κόστους.
Στο πλαίσιο της διαδικασίας που έχει εκκινήσει εφόσον διαπιστωθεί η μη ύπαρξη συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα δημοσιοποιήσει τις απόψεις της, μέσω δημόσιας διαβούλευσης εντός διαστήματος 90 ημερών (δηλαδή έως 8 Απριλίου). Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει τουλάχιστον 30 ημέρες και αν και μετά από αυτήν η ΕΑ δεν αλλάξει άποψη θα ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα.
Διαβάστε επίσης
Το παρασκήνιο πίσω από το πακέτο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πώς η Ελλάκτωρ γύρισε χθες σελίδα, οι «καυτοί» διάλογοι των πρωταγωνιστών και η επόμενη μέρα