Στρεβλώσεις και προβληματικές πρακτικές στην αγορά προμήθειας ενέργειας σε σχέση με τον ρόλο της ΔΕΗ καταγγέλλει η Mytilineos στην επιστολή με τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις της εταιρείας με την οποία συμμετέχει στη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ για την καθιέρωση προτύπων για το τυποποιημένο «Έντυπο Αίτησης Προσφοράς Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας» και τον «Λογαριασμό Κατανάλωσης».

Η εταιρεία Mytilineos θέτει στη ΡΑΕ τρία θέματα σε σχέση με τον τρόπο που λειτουργεί η ΔΕΗ σημειώνοντας ότι έχει προνομιακή πρόσβαση στην υδροηλεκτρική παραγωγή, ότι έχει υπερδεσπόζουσα θέση στην αγορά που πρέπει να μειώσει, θέτει θέμα πληρωμών υποχρεώσεων στους Διαχειριστές και  προσφοράς χαμηλού σταθερού τιμολογίου σε σχέση με το συνολικό ενεργειακό κόστος που επωμίζονται οι προμηθευτές στη Χαμηλή Τάση.

Στο πλαίσιο αυτό ζητά από τη ΡΑΕ και τους Διαχειριστές “να μεριμνήσουν για την εφαρμογή των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού εξαλείφοντας άμεσα και με απόλυτο τρόπο πρακτικές που ασφαλώς προηγούνται και ευθύνονται στην ουσία για τα όσα τελικά αναγράφονται σε ένα τιμολόγιο ή μια προτεινόμενη σύμβαση εκπροσώπησης”.

Και τονίζει ότι στην παρούσα φάση ανάπτυξης ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού,  επιβεβλημένη προτεραιότητα της Αρχής θα όφειλε να είναι ο μετριασμός της υπερσυγκέντρωσης ισχύος (market power) με δραστικό περιορισμό του μεριδίου στην αγορά προμήθειας σε επίπεδα οπωσδήποτε κάτω του 40%  και συγχρόνως η διασφάλιση ενός ισόρροπου πεδίου ανταγωνισμού για όλους τους προμηθευτές (level playing field), ήτοι η άτεγκτη απαίτηση τήρησης εμπροθέσμως όλων των οικονομικών υποχρεώσεων των παικτών απέναντι στους διαχειριστές κλπ.

Σε αντίθετη περίπτωση, η αγορά της προμήθειας στρεβλώνεται κατάφορα και οι απόπειρες ενίσχυσης της διαφάνειας μέσω της πλήρους πληροφόρησης των καταναλωτών προφανώς δεν έχουν καμία ουσία.

Τι λέει για υδροηλεκτρική παραγωγή

Ένα από τα θέματα που θέτει η επιστολή της Mytilineos, αφορά την έλλειψη κινητικότητας των καταναλωτών αναφέροντας ότι η δυνατότητα και η προθυμία των καταναλωτών να αλλάζουν πάροχο, ως απάντηση στα διάφορα σήματα τιμών (price signals) της αγοράς και ως μέσο πίεσης προς τον τωρινό τους πάροχο, αποτελεί μια σημαντική πτυχή της εύρυθμης αγοράς ηλεκτρισμού, ενώ η παρεμπόδισή τους ουσιαστικά ματαιώνει τα οφέλη που γεννά μια ανταγωνιστική αγορά. Συνδέει δε τη λειτουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς με την πρόσβαση όλων στην υδροηλεκτρική παραγωγή ώστε να έχουν όλοι περίπου το ίδιο μέσο κόστος και σημειώνει:

“Στην Ελλάδα, παρά την πληθώρα των εναλλακτικών παρόχων, η οριζόντια κινητικότητα των πελατών και η αλλαγή εκπροσώπησης παραμένει φτωχή. Η μη ισότιμη πρόσβαση στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα παραγωγής (όπου η ΔΕΗ διατηρεί την αποκλειστική και προνομιακή πρόσβαση στην υδροηλεκτρική παραγωγή), σε συνδυασμό με την υπερδεσπόζουσα θέση του ιστορικού παρόχου στην προμήθεια, δυσχεραίνει σημαντικά την ανάπτυξη μιας υγιούς ανταγωνιστικής αγοράς και την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας και των τιμών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στον τελικό καταναλωτή. Όπως άλλωστε έχει τονιστεί στο παρελθόν από την ίδια τη ΡΑΕ, πραγματικός ανταγωνισμός μπορεί να επιτευχθεί μόνο με «διαφοροποίηση του μείγματος καυσίμου που χρησιμοποίει κάθε εταιρεία παραγωγής, ώστε όλοι οι ανταγωνιστές να μπορούν να έχουν περίπου ίδιο μέσο κόστος».

Για δεσπόζουσα θέση

Τονίζει ότι η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από τη δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ  και αναφέρει:

“.. παρά την αυξημένη συμμετοχή των ανεξάρτητων ιδιωτών ηλεκτροπαραγωγών στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από τη δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ η οποία εκπροσωπεί το 77,8% του συνολικού αριθμού παροχών σε Χαμηλή και Μέση Τάση στο διασυνδεμένο σύστημα και άνω του 63% της συνολικής κατανάλωσης.

Ταυτόχρονα, μόλις το 7,8% του συνόλου των πελατών Χαμηλής και Μέσης Τάσης του Διασυνδεδεμένου Δικτύου της Χώρας άλλαξε προμηθευτή κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους (2020). Έτσι τα χαμηλά ποσοστά που σημειώνονται στην αλλαγή προμηθευτή, συνιστούν έναν ιδιαίτερα ανασταλτικό παράγοντα όχι μόνο στην ανταγωνιστική λειτουργία της αγοράς αλλά και στην πραγματική ενδυνάμωση του ρόλου των καταναλωτών, ως αναπόσπαστο κομμάτι του ενεργειακού συστήματος της χώρας”.

Για πληρωμές σε Διαχειριστές και φθηνά τιμολόγια

Στην επιστολή η Mytilineos συνδέει τα φθηνά τιμολόγια με την αξιοπιστία του κάθε παρόχου σε σχέση με τις οικονομικές του υποχρεώσεις και τονίζει ότι η πολιτική της ΔΕΗ οδηγεί σε αυξανόμενη και εκ νέου επιστροφή/μετακίνηση καταναλωτών προς τη ΔΕΗ. Σημειώνεται ωστόσο ότι πηγές από τη ΔΕΗ τονίζουν ότι σήμερα οι υποχρεώσεις της ΔΕΗ στους Διαχειριστές ανέρχονται σήμερα σε 100 εκατ. ευρώ από 600 εκατ. ευρώ το 2019.

Η Mytilineos αναφέρει:

“Επιπρόσθετα, η οποιαδήποτε κατευθυντική ρύθμιση προς την επιλογή συγκεκριμένων τύπων τιμολογίων (πχ σταθερό τιμολόγιο) οφείλει πάντα να εξετάζεται σε συνδυασμό τόσο με την τιμολογιακή πολιτική του εκάστοτε παρόχου, όσο και με τη γενικότερη αξιοπιστία του αναφορικά με τις οικονομικές του υποχρεώσεις. Έτσι, προμηθευτές οι οποίοι χαρακτηρίζονται από αξιοπιστία στην τήρηση των υποχρεώσεων τους τόσο προς το Κράτος, τους Διαχειριστές όσο και προς τους καταναλωτές, εμφανίζονται τελικά ως πιο «ακριβοί» αναφορικά με τα προσφερόμενα τιμολόγια.


Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, ο Πίνακας 1 παρουσιάζει το (σημαντικά χαμηλότερο) σταθερό τιμολόγιο του Βασικού Παρόχου σε σχέση με το συνολικό ενεργειακό κόστος που επωμίζονται οι προμηθευτές στη Χαμηλή Τάση. Καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές αδυνατούν να ανταγωνιστούν τα συγκεκριμένα ύψη τιμών, η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών οδηγεί σε αυξανόμενη και εκ νέου επιστροφή/μετακίνηση καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, έχοντας ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο κλείσιμο της αγοράς και την περαιτέρω εξασθένιση του ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής”.

Ενισχύστε τον υγιή ανταγωνισμό

Σχετικά με τη διαβούλευση, η εταιρεία σημειώνει ότι «η πρόταση της Αρχής για την υιοθέτηση τυποποιημένων εντύπων Αίτησης Προσφοράς και Τιμολογίων μας βρίσκει αντίθετους. Θεωρούμε πως η ενίσχυση της διαφάνειας και της προστασίας του καταναλωτή προωθούνται μέσω πολιτικών και προτάσεων που σχετίζονται με την καινοτομία, την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού, τη στοχευμένη, διαφανή και ουσιαστική ενημέρωση των καταναλωτών και όχι μέσω παρεμβάσεων που επιβάλλουν την ομοιομορφία και λειτουργούν περιοριστικά ως προς την εμπορική ελευθερία των προμηθευτών».

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση