ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Υπεγράφη χθες στο Καλπάκι Ιωαννίνων η σύμβαση του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ με οριστικό ανάδοχο τον όμιλο ΑΒΑΞ, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Πρόκειται για ένα έργο που «έρχεται» να δώσει μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή, καθιστώντας την Ήπειρο συγκοινωνιακό κόμβο.
Το έργο, εφόσον έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, πήρε το δρόμο της ολοκλήρωσής.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός είχε ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2023 με την περάτωσή του να γίνεται γρήγορα σχετικά από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, αν και αποτελεί ένα «παράπονο» 15 ετών για την τοπική και όχι μόνο κοινωνία, αφού χρειάστηκαν τρείς δημοπρατήσεις για να φτάσουμε στο σήμερα.
Στον τρίτο αυτό διαγωνισμό επικράτησε η ΑΒΑΞ με συνολική έκπτωση 17,5%, ανάμεσα σε ΤΕΡΝΑ, το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΜΕΤΚΑ και ΟΔΟΣ-ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΕΡΓΟΔΟΜΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑΣ-ΕΡΓΟΚΑΤ, ένας όμιλος με εμπειρία σε μεγάλα οδικά έργα, ανεβάζοντας το ανεκτέλεστο του πάνω από τα 3,7 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, δηλαδή τα μέσα του 2029.
Όπως επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας το έργο εντάσσεται στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Μεταφορές 2021-2027» του νέου ΕΣΠΑ, γεγονός που μας υπενθυμίζει για ακόμη μια φορά την καθοριστική συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη κατασκευή ενός σύγχρονου δικτύου αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια επέκταση μήκους 70 χλμ. που αποτελεί τμήμα του Δυτικού Άξονα και συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς.
Όπως περιέγραψε κατά τα χθεσινή εκδήλωση ο κ. Σταϊκούρας είναι ένα απαιτητικό τεχνικά έργο που περιλαμβάνει δύο υποτμήματα, 12 ανισόπεδους κόμβους, 5 γέφυρες, μια σήραγγα και 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις.
Τα δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 310 εκατ. ευρώ ενώ προστίθενται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωαννίνων, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται σε 386 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως στα παραπάνω περιλαμβάνονται και όλες οι απαιτούμενες υποστηρικτικές δράσεις, δηλαδή απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις και αποκαταστάσεις δικτύων ΟΚΩ, συνδέσεις με αυτά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.
Η σημασία του έργου
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα έργα στη χώρα μας, και αποτελεί το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο της Ηπείρου μετά το 2017 και την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού.
Με την ολοκλήρωση του εξασφαλίζεται η ασφάλεια στις οδικές διαδρομές για τον βασικό άξονα της Ιόνιας Οδού που θα ξεκινά από το Αντίρριο, θα περνά από το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Άρτα, τα Ιωάννινα και θα καταλήγει στο συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς.
Ενώ, με την παράδοση του έργου υπολογίζεται πως η απόσταση αυτή – Αντίρριο – Ιωάννινα – Κακαβιά – μήκους 264 χιλιομέτρων θα ολοκληρώνεται σε 2 ώρες και 15 λεπτά, τη στιγμή που σήμερα χρειάζονται πάνω από τρείς ώρες.
Ακόμη με τη νέα επέκταση, το πέρασμα από την Ελλάδα στην Αλβανία και αντιστρόφως μέσω της Κακαβιάς καθώς και από την Αθήνα μέχρι τα σύνορα θα απαιτούνται περίπου 4 ώρες και 20 λεπτά.
Όπως επισήμανε ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, «το σπουδαίο αυτό έργο θα αποτελεί στοιχείο νευραλγικού χαρακτήρα στον χάρτη των οδικών αξόνων της πατρίδας μας».
Η σημασία του έργου έγκειται στο γεγονός ότι ο αυτοκινητόδρομος θα συνδέσει μια περιοχή που έχει δυσκολίες προσπελασιμότητας αλλά μεγάλη σημασία για την περιφερειακή οικονομία, τον τουρισμό, το εμπόριο και τη μεταποίηση.
Ειδικότερα, θα δώσει νέες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή των Ιωαννίνων καθώς θα συνδεθούν με τον άξονα της Ιόνιας Οδού το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, η βιομηχανική περιοχή και τουριστικοί προορισμοί του βόρειου τμήματος του νομού.
Αποτελεί τη φυσική απόληξη της Ιόνιας Οδού και του δυτικότερου κάθετου άξονα της Εγνατίας Οδού, σημείωσε ο κ. Σταικούρας, που επεκτείνει και συνδέει ουσιαστικά τους δύο αυτοκινητοδρόμους που διατρέχουν σήμερα τη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα φτάνοντας μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα γεγονός που το καθιστά έργο διασυνοριακής σημασίας.
Πράγματι, ο σύνδεσμος από και προς την Αλβανία όπου καταγράφεται μεγάλος όγκος μετακινήσεων γεφυρώνει την Ελλάδα με τις υπόλοιπες χώρες των νοτιοδυτικών Βαλκανίων όπου δραστηριοποιούνται αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις.
Έτσι, μέσω του νέου οδικού έργου εξασφαλίζεται η πρόσβαση στην Ιόνια και την Εγνατία Οδό εκτρέποντας σημαντικούς υπερτροφικούς φόρτους από την περιφερειακή οδό των Ιωαννίνων και εξυπηρετείται το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και η Βιομηχανική περιοχή διοχετεύοντας τη βαριά κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους.
Όπως φρόντισε να επισημάνει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφορικά με την νέα επέκταση και την σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας, «Η Ελλάδα επενδύει στις καλές σχέσεις με την Αλβανία και στηρίζει τα δικαιώματα της ελληνικής μειονότητας», λέγοντας χαρακτηριστικά πως «ο δρόμος αυτός θα γίνει μία γέφυρα φιλίας μεταξύ των δύο χωρών».
Αποκορύφωμα της διασυνδεσιμότητας με την ολοκλήρωση του άξονα της Ιόνιας είναι η σύνδεση με τον ευρωπαϊκό άξονα, την Αδριατική Οδό. Συγκεκριμένα, ο άξονας αυτός, ξεκινά από την Τριέστη της Ιταλίας, διατρέχει κατά μήκος της Αδριατικής μέσω Σλοβενίας, Κροατίας, Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, Μαυροβουνίου και Αλβανίας για να φτάσει στη χώρα μας στο συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς.
Ολοκληρώθηκε η μελέτη για τον δρόμο «Καλπάκι- Κόνιτσα»
Εν μέσω ανακοινώσεων και αναφορικά με τα υπόλοιπα έργα που «τρέχουν», ο Υπουργός έκανε γνωστό πως έχουν εκπονηθεί όλες οι μελέτες για το οδικό τμήμα Καλπάκι – Κόνιτσα μήκους περίπου 27 χλμ., έχει εκδοθεί βεβαίωση περαίωσης και είναι σε ισχύ οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου προϋπολογισμού περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι, με την εξασφάλιση της χρηματοδότησης θα εκκινήσουν οι διαδικασίες της απαλλοτρίωσης.
Υπενθυμίζεται πως η μελέτη για το εν λόγω έργο είχε ξεκινήσει την περίοδο 2012-2013.
Στις αρχές του 2025 η παράδοση του Ε65
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κλείνοντας την εκδήλωση αναφέρθηκε στην ανάδειξη της Ηπείρου, μιας περιοχής που ήταν κάποτε απομονωμένη, αναφέροντας πως σήμερα είναι ίσως η πιο διασυνδεμένη περιφέρεια με την Εγνατία Οδό, την Ιόνια Οδό και βέβαια με το πάρα πολύ σημαντικό έργο, του Ε65 που πλησιάζει προς την ολοκλήρωσή του.
Παράλληλα προέβη στην εκτίμηση ότι θα παραδοθεί όλος ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65 στη κυκλοφορία, εντός των πρώτων 4 μηνών του 2026.
«Με αυτόν τον τρόπο τα Γιάννενα θα είναι προσβάσιμα από δύο διαφορετικούς δρόμους και σίγουρα για το Μέτσοβο θα είναι πολύ πιο γρήγορο να έρχεται κανείς από τον Ε65», είπε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης:
Μεντβέντεφ απειλεί τους Times: «Άθλια τσακάλια, να προσέχετε! Είστε νόμιμοι στρατιωτικοί στόχοι»
Δούκας για Διπλή Ανάπλαση: Αγωνιζόμαστε να λύσουμε το πρόβλημα που δημιούργησε ο Μπακογιάννης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας