Το μεσημέρι της Δευτέρας έπεσαν οι υπογραφές για τα σιδηροδρομικά έργα 460 εκατ. ευρώ που θα γίνουν στην περιοχή της Θεσσαλίας προκειμένου να αποκατασταθούν οι ζημιές από τα ακραία καιρικά φαινόμενα των προηγούμενων ετών. Αλλά 990 εκατ. ευρώ αφορούν σε οδικά έργα και οι συμβάσεις θα υπογραφούν αύριο Τρίτη στη Λάρισα. Συνολικά τα έργα θα κοστίσουν περί το 1,35 δισ. ευρώ.

Κατά τη διάρκεια των υπογραφών τονίστηκε ότι βασικός στόχος είναι να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να μην υπάρξουν καθυστερήσεις.

1

Στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών βρέθηκαν μεταξύ άλλων οι Αλέξανδρος Εξάρχου, επικεφαλής του ομίλου AKTOR, ο Κ. Μιτζάλης από την ΑΒΑΞ και άλλοι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών εταιρειών.

Παρόντες στην τελετή υπογραφής ήταν, επίσης, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Βουλευτής Καρδίτσας Κώστας Τσιάρας, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Βουλευτής Λάρισας Χρήστος Κέλλας, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Βουλευτής Μαγνησίας Χρήστος Μπουκώρος, ο Βουλευτής Φθιώτιδας Χρήστος Σταϊκούρας, οι Βουλευτές Λάρισας Χρήστος Καπετάνος και Μάξιμος Χαρακόπουλος, οι Βουλευτές Μαγνησίας Χρήστος Τριαντόπουλος και Ζέττα Μακρή, η Βουλευτής Καρδίτσας Ασημίνα Σκόνδρα, η Γενική Γραμματέας Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΠΔΕ & ΕΠΑ) Αικατερίνη Οικονόμου, η Γενική Γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτρης Αναγνώπουλος.

Τα σιδηροδρομικά έργα αφορούν την αποκατάσταση της γραμμής Δομοκός-Λάρισα και οι περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος. Όλα τα έργα έχουν χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Τα έργα προσβλέπουν στην πλήρη επαναλετουργία της διπλής ηλεκτροκίνητης γραμμής και των συστημάτων της το καλοκαίρι του 2026.

Τα οδικά έργα προβλέπεται να ολοκληρωθούν σε 48 μήνες, δηλαδή μέχρι το 2029. Εδώ οι παρεμβάσεις θα αφορούν όλη την Περιφέρεια Θεσσαλίας και σε σημεία της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.

Ποιες εταιρείες αναλαμβάνουν

Τα έργα που αναλαμβάνει η ΤΕΡΝΑ είναι ύψους 545,7 εκατ. ευρώ, η AKTOR 365,66 εκατ. ευρώ, η AVAX 227,66 εκατ. ευρώ, και η ΜΕΤΚΑ 173,6 εκατ. ευρώ. Επίσης έχουμε δύο συμβάσεις σε ΙΝΤΕΡΚΑΤ και ALSTOM. Αναλυτικότερα:

α) Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias” με Προϋπολογισμό 173.600.000€ (με ΦΠΑ). Ανάδοχος είναι η METΚΑ με 4%.

β) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias” με Προϋπολογισμό 57.660.000€ (με ΦΠΑ). Ανάδοχος είναι η AVAX με 4,10%

γ) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias”, με Προϋπολογισμό 181.660.000€ (με ΦΠΑ). Ανάδοχος είναι η AKTOR με 4%.

δ) Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως ΣΣ Κράννων (ΧΘ 336+330) που καταστράφηκε από την κακοκαιρία “Daniel”, με Προϋπολογισμό 37.200.000,00€ (με ΦΠΑ). Ανάδοχος είναι η ALSTOM με 4,2%.

1. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η ΤΕΡΝΑ με 5%.

2. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η ΤΕΡΝΑ με 5%.

3. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η AKTOR με 4,80%.

4. Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η AVAX με 4,90%.

5.Έργα αποκατάστασης στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας με προϋπολογισμό 19,5 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η ΙΝΤΕΡΚΑΤ.

Η ανακοίνωση του ομίλου AKTOR

O Όμιλος AKTOR υπέγραψε σήμερα τη σημαντική σύμβαση αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου από τις ζημιές που υπέστη κατά τη θεομηνία “Daniel”, με αποτέλεσμα τη διακοπή της σιδηροδρομικής συγκοινωνίας στην περιοχή. Τη σύμβαση υπέγραψαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από πλευράς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο αναπληρωτής Υπουργός, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης και από πλευράς Ομίλου AKTOR, o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου,

Με αφορμή την ανάληψη του έργου, ο κ. Εξάρχου δήλωσε: «Ο σιδηρόδρομος είναι ταυτισμένος με την ιστορία της Θεσσαλίας και η αποκατάστασή του μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή στην ευρύτερη περιοχή. Πρόκειται για ένα σύνθετο, πρότυπο και καινοτόμο έργο, το πρώτο της γενιάς του που θα κατασκευαστεί με τα χαρακτηριστικά της ανθεκτικότητας που απαιτεί η κλιματική αλλαγή».

Πρόκειται για το έργο «Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias”», προϋπολογισμού ύψους €181,6 εκατ., το οποίο περιλαμβάνει το  σύνολο  των  έργων  που  απαιτούνται  για  την  επαναφορά  της  γραμμής  στην  προηγούμενη κατάσταση και τη λήψη  μέτρων  βελτίωσης  της  ανθεκτικότητας της υποδομής και  επιδομής  της  σιδηροδρομικής  γραμμής έναντι πλημμυρικών φαινομένων, τα οποία είναι πολύ πιθανόν να συμβαίνουν συχνότερα  λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Το έργο χαρακτηρίζεται από αυξημένη τεχνική δυσκολία και περιλαμβάνει όχι μόνο εργασίες αποκατάστασης, αλλά και την εφαρμογή νέων βαρέως τύπου υλικών που θα αυξήσουν την ανθεκτικότητα της σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά και έργα που θα θωρακίσουν τη σιδηροδρομική υποδομή και επιδομή σε τμήματα που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα έναντι πλημμυρικών φαινομένων.

Επίσης, θα γίνει αντικατάσταση παλαιών μεταλλικών γεφυρών, με νέες σύγχρονες γέφυρες από οπλισμένο σκυρόδεμα, αλλά και αποκατάσταση και υψομετρική προσαρμογή ισόπεδων διαβάσεων. Τα εργοτάξια θα αναπτυχθούν σε διάφορες θέσεις της χάραξης της γραμμής και κατά μήκος πολλών  χιλιομέτρων.

Τι δήλωσαν οι παρευρισκόμενοι

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε σχετικά:

«Σήμερα υπογράφουμε τις συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023.

Πρόκειται για έργα ιδιαίτερης σημασίας καθώς, με την ολοκλήρωσή τους, θα εξομαλυνθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που σήμερα είναι κατεστραμμένα, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα για τη μετακίνηση των πολιτών με όρους αυξημένης ασφάλειας, αλλά και την απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών.

Αύριο, στη Λάρισα, θα υπογράψουμε τις συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης του οδικού δικτύου. Το σύνολο των παρεμβάσεων, τόσο στο σιδηροδρομικό όσο και στο οδικό δίκτυο, ανέρχεται σε 1,35 δισεκατομμύρια ευρώ.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά υψηλό ποσό, το οποίο αποδεικνύει το μέγεθος των καταστροφών που προκλήθηκαν από τη θεομηνία και την επείγουσα ανάγκη που δημιουργήθηκε στην εθνική οικονομία, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι πόροι για την αποκατάσταση των ζημιών στις δημόσιες υποδομές.

Για να καταστεί δυνατή η υλοποίηση αυτών των έργων, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατομμύρια ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους».

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε:

«Για πρώτη φορά η Κυβέρνηση αυτή αύξησε το ετήσιο διαθέσιμο για φυσικές καταστροφές από 300 σε 600 εκατ. ευρώ. Το 2024 εξαντλήσαμε το ποσό αυτό και μάλιστα το υπερβήκαμε κατά 90 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως, έχει μεγάλη αξία η δημοσιονομική πορεία του Κράτους, ώστε να είναι έτοιμο να καλύψει τέτοιου είδους φυσικές καταστροφές.

Το λέω αυτό, διότι ενώ η κάλυψη από την Ευρώπη μπορεί να είναι μικρή, αλλά μας έδωσε το δικαίωμα – με τη διαπραγμάτευση του Πρωθυπουργού – να ανακατευθύνουμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 600 εκατ. ευρώ. Ποσό που βλέπετε τώρα να συμμετέχει στο 1,3 δισ. ευρώ των συμβάσεων που υπογράφονται σήμερα και αύριο, αλλά ταυτόχρονα έχουμε και μία συμπλήρωση από το εθνικό σκέλος κατά 700 εκατ. ευρώ.

Μόλις πρόσφατα είχαμε και μία αύξηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων. Το 2025 θα φτάσει το ρεκόρ των 14,6 δισ. ευρώ, για να ανέλθει το 2026 σε 16,9 δισ. ευρώ.

Θα ήθελα να πω ότι και σήμερα, αλλά και αύριο, δείχνουμε ότι το Κράτος μεριμνά ώστε οι φυσικές καταστροφές να καλύπτονται και κυρίως να έχουμε τη δυνατότητα στο μέλλον ό,τι και να συμβεί, να είμαστε προετοιμασμένοι να καλύψουμε τέτοια φαινόμενα, τα οποία προέρχονται από μία κλιματική κρίση που έχει ασύμμετρα αποτελέσματα και μία συχνότητα που μεταβάλλεται τελείως, χωρίς να μπορούμε καν να την προβλέψουμε».

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε:

«Όπως είχαμε δεσμευτεί, εντός Απριλίου υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής στη Θεσσαλία. Τον Σεπτέμβριο του 2023, είχαν παραδοθεί τα έργα των συμβάσεων για την τηλεδιοίκηση και το ETCS, τα οποία μετά την άνευ προηγουμένου σφοδρότητα της κακοκαιρίας, καταστράφηκαν μαζί με το σύνολο της γραμμής.

Ακολούθησε προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής, η οποία λειτουργεί ως και σήμερα, ώστε να μην διακοπούν τα δρομολόγια στον βασικό άξονα. Τα έργα προσωρινής αποκατάστασης είχαν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2023.

Οπότε από σήμερα, οι εταιρείες με τις οποίες υπογράφουμε, ξεκινούν αμέσως τα έργα αποκατάστασης υποδομής και επιδομής στο τμήμα Δομοκού – Κραννώνα, η εγκατάσταση νέων συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ETCS και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της γραμμής από Παλαιοφάρσαλο έως Κραννώνα, καθώς και τα έργα για την αποκατάσταση υποδομής και επιδομής στους άξονες Λάρισα – Βόλος και Παλαιοφάαρσαλος – Καλαμπάκα.

Η υλοποίηση τους ξεκινά χωρίς καμία καθυστέρηση, με σφιχτό χρονοδιάγραμμα, για τα δεδομένα των έργων δημοσίου, με ορίζοντα υλοποίησης 15 μηνών.

Με την ολοκλήρωση αυτών των συμβάσεων και των υπόλοιπων έργων που δρομολογούμε, το δίκτυο θα είναι έτοιμο για να υποδεχθεί νέα σύγχρονα τρένα που θα κινούνται σε έναν πλήρως τηλεδιοικούμενο κεντρικό άξονα, Αθήνας – Θεσσαλονίκης».

Ο Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ Ντίνος Μπενρουμπή δήλωσε:

«Η ανάθεση στη ΜΕΤΚΑ του έργου αποκατάστασης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, σε ένα κρίσιμο τμήμα που επλήγη βαριά από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias», αποτελεί για εμάς μεγάλη τιμή αλλά και τεράστια ευθύνη.

Θέλω να ευχαριστήσω την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών για την εμπιστοσύνη που δείχνουν στην τεχνική μας επάρκεια και τη συνέπειά μας. Η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι υπόθεση εθνικής σημασίας, και η ΜΕΤΚΑ δεσμεύεται να ανταποκριθεί – όπως πάντα –με αφοσίωση, και υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία.

Θα εργαστούμε για την πλήρη αποκατάσταση, καθώς και για τη θωράκιση της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής με βάση τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, με προσήλωση στην ποιότητα και στους συμβατικούς όρους. Και φυσικά, σε συνεχή και στενή συνεργασία με την αναθέτουσα αρχή — στοιχείο-κλειδί για την επιτυχία κάθε σημαντικού έργου υποδομής.

Εκ μέρους όλων μας στη ΜΕΤΚΑ, σας διαβεβαιώνουμε ότι θα κάνουμε – όπως διαχρονικά άλλωστε – ό,τι περνά από το χέρι μας για να παραδώσουμε ένα έργο άρτιο, ανθεκτικό και λειτουργικό, ένα έργο αντάξιο της υψηλής σημασίας του».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ABAΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης δήλωσε:

«Δίνοντας διαχρονικά έμφαση στην ποιότητα και τον χρόνο εκτέλεσης μεγάλης σημασίας σιδηροδρομικών έργων στη χώρα, ο Όμιλός μας με την εμπειρία και την τεχνογνωσία του, συμμετέχει με υπερηφάνεια στη μεγάλη προσπάθεια, για ένα νέο σιδηροδρομικό δίκτυο στη Θεσσαλία. Τόσο με τα έργα αναβάθμισης της γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα που ήδη υλοποιούμε, όσο και με τα έργα αποκατάστασης που τώρα αναλαμβάνουμε, έχουμε ως στόχο να δημιουργήσουμε σύγχρονες υποδομές που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας».

Ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR Αλέξανδρος Εξάρχου δήλωσε:

«Οι κοινότητες της Θεσσαλίας υπέστησαν τεράστια ταλαιπωρία από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του 2023, που δοκίμασαν τις αντοχές των υποδομών της ευρύτερης περιφέρειας και προκάλεσαν σημαντικές καταστροφές, οι οποίες είχαν σοβαρή επίπτωση όχι μόνο τοπικά, αλλά και σε εθνικό επίπεδο, καθώς η Θεσσαλία αποτελεί μία από τις σημαντικότερες πλουτοπαραγωγικές περιοχές της χώρας. Η αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας θα συμβάλλει όχι μόνο στην ανάταξη των τοπικών κοινοτήτων, αλλά και θα λειτουργήσει ευεργετικά για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας, στηρίζοντας την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή».

Η Διευθύντρια του Υποκαταστήματος της Alstom στην Ελλάδα Παναγιώτα Κατή δήλωσε:

«Η Alstom, με το εξειδικευμένο στελεχιακό και τεχνικό προσωπικό της στην Ελλάδα, αναλαμβάνει το έργο αποκατάστασης των συστημάτων Σηματοδότησης, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης καθώς και του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) επιπέδου 1, στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τον Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλου έως τον Σ.Σ. Κράννων, που καταστράφηκε από την κακοκαιρία «Daniel». Το έργο εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό αποκατάστασης των εκτεταμένων ζημιών που προκλήθηκαν στη Θεσσαλία από αυτή τη κακοκαιρία. Oι εργασίες περιλαμβάνουν την αποξήλωση του προηγούμενου πληγέντος εξοπλισμού των παραπάνω συστημάτων και την εγκατάσταση και συντήρηση σύγχρονου τεχνικού και τεχνολογικού εξοπλισμού, για την αποκατάσταση της λειτουργίας αυτών, με ενσωμάτωσή τους στον υφιστάμενο και λειτουργούντα εξοπλισμό του υπόλοιπου σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Προμαχώνα».