Στην τελική ευθεία βρίσκεται η υλοποίηση του έργου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος «Έξυπνες Γέφυρες Περιφερειών» καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από λίγες ημέρες μπήκαν οι υπογραφές από τους αναδόχους ΟΤΕ, ΤΕΡΝΑ και Globitel.

Ο προϋπολογισμός του έργου αγγίζει τα 120 εκατ. ευρώ και αφορά στην ανάπτυξη έξυπνων υποδομών γεφυρών για τη παρακολούθηση της δομικής απόκρισης επιλεγμένων γεφυρών, στις 13 Περιφέρειες της χώρας, σε πραγματικό χρόνο, μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας.

1

Υπενθυμίζεται ότι αυτό είναι το δεύτερο μεγάλο έργο του ΤΕΕ για τον σχεδιασμό Έξυπνων Γεφυρών, με τον πρώτο διαγωνισμό να καταλήγει στην ένωση εταιρειών Vodafone-Osmos.

Όπως προβλέπει η σύμβαση, οι περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν τη δομική υγεία 260 γεφυρών αρμοδιότητάς τους μέσα από την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων ΙοΤ, εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων.

Τι περιλαμβάνει η σύμβαση

Στα πλαίσια του προτεινόμενου έργου, κάθε Περιφέρεια θα κληθεί να προτείνει και να προτεραιοποιήσει ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητάς τους τις γέφυρες αρμοδιότητάς της οι οποίες χρήζουν παρακολούθησης αναφορικά με την στατική τους επάρκεια.

Πιο συγκεκριμένα με την σύμβαση Συμφωνίας-Πλαίσιο οι Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν κρίσιμες παραμέτρους που αφορούν τη δομική υγεία 260 γεφυρών αρμοδιότητάς τους μέσα από την προμήθεια και εγκατάσταση αισθητήρων ΙοΤ, εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων.

Η συντήρηση και η λειτουργία του μεγαλύτερου ποσοστού των γεφυρών της χώρας υπάγεται στην αρμοδιότητα των 13 Περιφερειών της χώρας. Η πλειονότητα αυτών κατασκευάστηκαν στις δεκαετίες ’50 έως ’80 και αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα γήρανσης από την έκθεσή τους σε δυσμενείς και διαβρωτικές συνθήκες. Επιπλέον οι κανονισμοί με τους οποίους σχεδιάστηκαν οι γέφυρες κατά την περίοδο αυτή, κρίνονται σήμερα παρωχημένοι καθώς δεν είχαν ιδιαίτερες προβλέψεις στην ανθεκτικότητα, την αντισεισμικότητα και τον τρόπο κατασκευής τους.

Η ολοένα αυξανόμενη τάση του κυκλοφοριακού φόρτου και του μεγέθους των μεταφερόμενων φορτίων οδηγεί στην αύξηση των φορτίσεων που δέχονται οι γέφυρες. Οι φορτίσεις αυτές υπερβαίνουν σε αρκετές περιπτώσεις τα φορτία σχεδιασμού και τελικά δημιουργούν προβλήματα δομικής ακεραιότητας. Ειδικά για τις γέφυρες άνωθεν υδατικών κωλυμάτων, η αναμενόμενη ανώτατη στάθμη αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια σεισμογενής χώρα. Γέφυρες σε περιοχές υψηλού σεισμικού κινδύνου έχουν καταπονηθεί κατά καιρούς από σεισμούς μέτριας έως ισχυρής έντασης. Η απουσία συστήματος παρακολούθησης, ακριβούς αποτύπωσης της δομικής κατάστασης και συνεργείων τακτικής αυτοψίας και συντήρησης των γεφυρών οδηγεί σε κλονισμό της δομικής τους ασφάλειας.

Η συμφωνία πλαισίου θα έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση έργων έξυπνων γεφυρών που βασίζεται στη δικτύωση συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (Real Time Structural Health Monitoring ή RTSHM) σε γέφυρες αρμοδιότητας της εκάστοτε περιφέρειας, τα οποία θα καταγράφουν την απόκριση των δομικών μελών σε οποιονδήποτε εξωγενή παράγοντα (κινητά φορτία, τυχηματικά φορτία, μεταβολές της θερμοκρασίας κ.λπ.) και θα αποστέλλουν τις μετρήσεις στην κεντρική ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα.

Τα έργα έξυπνων γεφυρών θα αποτελούνται από καταγραφικούς σταθμούς με σύστημα αδιάλειπτης επικοινωνίας με την ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα, αισθητήρες μέτρησης ανηγμένης αξονικής παραμόρφωσης, αισθητήρες μέτρησης επιτάχυνσης (δονησιογράφους), αισθητήρες μέτρησης στάθμης υδάτων και αισθητήρες μέτρησης θερμοκρασίας.

Επίσης, προβλέπεται και η παροχή υπηρεσιών εγγύησης του εξοπλισμού και τεχνικής υποστήριξης για δύο (2) έτη μετά την οριστική παραλαβή της κάθε εκτελεστικής σύμβασης χωρίς πρόσθετο κόστος.

Διαβάστε επίσης:

Μυλωνάς (Εθνική): Στις αρχές Ιουνίου η απόφαση του SSM για το μέρισμα

Johnson & Johnson: Διευθετεί με $6,5 δισ. αγωγές για το γνωστό ύποπτο ταλκ

Λιμάνι Ηρακλείου: Αύξηση 30% στην επιβατική κίνηση στο α’ τετράμηνο του 2024