Έντονες είναι οι διαμαρτυρίες της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, η οποία με επιστολή της επισημαίνει προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις αρνητικές επιπτώσεις στον θαλάσσιο τουρισμό από το θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πρόσφατα με τον νόμο 4926/2022.

Οι αυξήσεις, τονίζουν οι τουριστικοί πράκτορες της Δωδεκανήσου, έχουν ξεπεράσει τα όρια κάθε λογικής, δεδομένου ότι για ένα κυκλικό ταξίδι μιας εβδομάδας, ένα σκάφος 30 μέτρων θα πρέπει να πληρώσει το ποσό των 4.630 ευρώ, για δύο εβδομάδες το ποσό των 8.620 ευρώ και για τρεις εβδομάδες αυτό των 12.680 ευρώ.

Στην επιστολή της, η Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου αναφέρει τα εξής:

«Ως ΕΝΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ, στοχεύουμε στη συστηματική μελέτη προβλημάτων του Κλάδου και στη συλλογική διεκδίκηση των επιλύσεων αυτού με κάθε πρόσφορο μέσο.

Με την παρούσα αίτηση – επιστολή, απευθυνόμαστε σε εσάς, εκφράζοντας τον προβληματισμό μας, αναφορικά με τις καταστροφικές συνέπειες που προκαλούνται από την εφαρμογή των άρθρων 8 & 9 του Νόμου 4926/2022.

Ειδικότερα, η αυξημένη επιβάρυνση του κόστους παραμονής ενός επαγγελματικού σκάφους αναψυχής στην Ελλάδα, έχει φτάσει σε απαγορευτικά επίπεδα, με αυξήσεις που φτάνουν το 1900%.

Αυτή η υπερβολική αύξηση του κόστους, έχει ήδη οδηγήσει σε ακυρώσεις προγραμματισμένων αφίξεων στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου για σκάφη κατηγορίας Commercial ή primitive build.

Οι επιβαλλόμενες υπερβολικές αυξήσεις, με κόστος για ένα κυκλικό ταξίδι μίας εβδομάδας ενός σκάφους 30 μέτρων να φτάνει στο ποσό των 4.630 ευρώ (1930% αύξηση), για δύο εβδομάδες στο ποσό των 8.620 ευρώ (3590% αύξηση) και για τρεις εβδομάδες στο ποσό των 12.680 ευρώ (5283% αύξηση). Υπάρχει η εύλογη απορία, εάν τα επαγγελματικά σκάφη που μέχρι πέρυσι επισκεπτόταν συχνά τη Λέρο, την Κάλυμνο, τους Λειψούς και την Πάτμο, θα μπορέσουν στο εξής να το κάνουν.

Η απαγορευτική αυτή αύξηση, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στον τουρισμό και στις μικρές οικονομίες των νησιών μας. Δεν απειλεί μόνο την επέκταση της τουριστικής περιόδου, αλλά απειλεί και την υφιστάμενη αγορά, η οποία μόνο θετικά αποτελέσματα φέρει επί σειρά ετών στις τοπικές οικονομίες μας, (εστίαση, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ξεναγήσεις κ.λπ.), αλλά και εν γένει στην κρατική οικονομία με τα επιπλέον Τέλη σε Τελωνεία και Λιμεναρχεία.

Οι οικονομικές απώλειες που θα βιώσουν οι τοπικές επιχειρήσεις και το ίδιο το κράτος θα είναι ανυπολόγιστες, μόλις λίγες εβδομάδες πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου.

Εν αντιθέσει του στόχου του συγκεκριμένου νόμου, ο οποίος αναφέρεται στην καθοριστική συμβολή και ανάπτυξη του εγχώριου Cluster του yachting και στον πολλαπλασιασμό των θέσεων εργασίας, όπως και στην κινητροδότηση των commercial yachts για homeporting σε ελληνικούς λιμένες και γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, σε πραγματικά δεδομένα, επιτυγχάνεται το ακριβώς αντίθετο.

Η άδεια εκναύλωσης ορισμένης ισχύος επαγγελματικού πλοίου αναψυχής αναγνωρισμένου σύμφωνα με το δίκαιο άλλης χώρας, δεν θα φέρει έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο, αφού το μόνο που θα εισπράξει το Ελληνικό Κράτος θα είναι το 5,2% ΦΠΑ και ένα μικρό παράβολο, και πέραν αυτού ακόμα και πριν την εφαρμογή “e-CharterPermission” το ίδιο σκάφος είχε κάθε δικαίωμα δραστηριοποίησης στην Ελλάδα ανεξαρτήτως σημαίας, αρκεί να λάμβανε ΑΦΜ στην Ελλάδα για το σκοπό της δραστηριοποίησης του και μάλιστα χωρίς περιορισμό.

Εφαρμόζεται ένας εξοντωτικός φόρος μέσω της ίδιας της εφαρμογής, τον λεγόμενο ΤΕΠΑΔΑ PLUS, όπου για παράδειγμα, ένα σκάφος 12 μέτρων για μια εβδομάδα που θα έρθει στην Ελλάδα θα πληρώσει 920€ και αν πάμε λίγο παραπάνω, ένα σκάφος 30 μέτρων με την ίδια παραμονή στην Ελλάδα θα πληρώνει 4630€ εκτός όλων των άλλων εξόδων.

Άμεση συνέπεια είναι να υπερφορολογηθεί το υπάρχον προϊόν του yachting εκτός Ελλάδας, δηλαδή όλα τα επαγγελματικά σκάφη που ναυλώνονται εκτός Ελλάδος, αλλά θέλουν να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά, προς όφελος ενός συνόλου ιδιοκτητών επαγγελματικών σκαφών, το οποίο δεν επιθυμεί να λάβει ΑΦΜ στην Ελλάδα και δεν επιθυμεί να έχει φορολογική έδρα ή υποκατάστημα στη χώρα μας.

Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και συγκεκριμένα, ο γενικός γραμματέας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής ως πολιτικός προϊστάμενος της Διεύθυνσης Θαλάσσιου Τουρισμού, η οποία έχει την εποπτεία της εφαρμογής των άρθρων 8 και 9 του Ν.4926/2022 (eCharter Permission/ ΤΕΠΑΔΑΧ PLUS), θα πρέπει άμεσα και πριν οι ακυρώσεις επεκταθούν, να λάβει δραστικά και δίκαια μέτρα για να αποκαταστήσει το εν λόγω πρόβλημα, ώστε να μην στερήσει τα νησιά μας από τις αναμενόμενες αυτές αφίξεις.

Πέραν των προαναφερόμενων, αναφέροντας ως παράδειγμα την Τουρκία, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, ότι η χώρα αυτή έχει χωρίσει τα Επαγγελματικά Σκάφη σε δύο κύριες κατηγορίες.

Αυτά των κάτω από 39 μέτρα και αυτά άνω των 39 μέτρων.

Στα κάτω των 39 μέτρων, η χρέωση είναι 36€ το μέτρο, με περιορισμένες ελευθερίες ως προς τη δραστηριοποίηση εντός της Τουρκικής Επικράτειας, ενώ στα άνω των 39 μέτρων η δραστηριοποίηση – όπου ο τόπος επιβίβασης και αποβίβασης εντός Τουρκικής Επικράτειας – επιτρέπεται με τη χορήγηση σχετικής άδειας, αλλά με ένα πολύ υψηλό τίμημα και ΦΠΑ 18% και συγκεκριμένα:

ΧΡΕΩΣΕΙΣ CHARTER PERMISSION ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ

ΜΗΚΟΣ           ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΗΜΕΡΕΣ         ΠΟΣΟ           ΑΔΕΙΑΣ ΦΠΑ
39-60 μέτρα                     10                      € 30,328                     18%
60-80 μέτρα                    10                      € 44,488                     18%
39-60 μέτρα                    30                      € 60,657                     18%
60 – 80 μέτρα                 30                      € 88,976                     18%

Στη δική μας περίπτωση, οι χρεώσεις για το Charter Permission των 28 ημερών είναι υπερβάλλουσες και ο ΦΠΑ μόλις 5,2%.

Οι υψηλές χρεώσεις του ΤΕΠΑΔΑΧ PLUS, εάν εφαρμοστούν, ενδέχεται να μειώσουν σημαντικά τις προσεγγίσεις στα Ελληνικά Λιμάνια όλων των επαγγελματικών σκαφών, τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, καθώς το κόστος θα είναι υπέρογκο.

Κατά συνέπεια, τα άρθρα 8 και 9, ουσιαστικά θα ζημιώσουν στο έπακρο τις τοπικές οικονομίες και κατ’ επέκταση τα έσοδα του Κράτους.

Όλοι οι φορείς των νησιών αιτούνται την αναστολή της εφαρμογής των άρθρων 8 και 9 του Ν.4926/2022, προκειμένου να βρεθούν δίκαιες λύσεις και ορθολογικές χρεώσεις για τα διερχόμενα σκάφη αναψυχής.

Ευελπιστούμε στη λήψη μέτρων άμεσα, προκειμένου να προστατευθούν οι τοπικές οικονομίες και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του τουρισμού στα ελληνικά νησιά».

Διαβάστε επίσης:

Spitogatos: Οι περιοχές με τις μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών το 1ο τρίμηνο του 2024

Capital (Βαγγέλης Μαρινάκης): Πούλησε πλοίο κοντέινερ με κέρδος $8,5 εκατ.

ΑΠΟΨΕ ΣΤΙΣ 21:00 ΣΤΟ «ΕΕΕ ΡΕ ΚΟΣΜΕΕΕΕ…» Ο ΚΩΣΤΑΣ ΦΡΑΓΚΟΛΙΑΣ