Μπορεί ο ΑΔΜΗΕ, ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Ενέργειας, να λειτουργεί με άξονα το όλο και μεγαλύτερο κέρδος του ως μια οποιαδήποτε εταιρεία ή οφείλει να έχει άλλες προτεραιότητες;

Το ξέσπασμα του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ, κ. Μανούσου Μανουσάκη, εναντίον της ΡΑΕ χθες και οι απειλές για δικαστικές αναμετρήσεις ανέδειξαν τι κρύβεται πίσω από την κόντρα με τη ΡΑΕ. Απέδειξαν τη βαθιά  διαφορά  μεταξύ του κ. Μανουσάκη και του Προέδρου της ΡΑΕ, κ. Αθ. Δαγούμα, για το πώς αντιλαμβάνονται τον ρόλο του Διαχειριστή. Ως επικεφαλής της ΡΑΕ, ο κ. Δαγούμας υπενθυμίζει, με τα λόγια και της αποφάσεις του, ότι ο Διαχειριστής δεν μπορεί να ενδιαφέρεται μόνο για το κέρδος του και, αν το κάνει, είναι εκεί η ΡΑΕ να προστατεύει το σύστημα και το κοινωνικό όφελος.

Από την πλευρά του, ο κ. Μανουσάκης δεν έκρυψε ότι προτεραιότητά του είναι τα κέρδη της επιχείρησης και η εξασφάλιση των μεγαλύτερων αποδόσεων, αγνοώντας ότι ο ρόλος του Διαχειριστή είναι κάτι περισσότερο από αυτόν μιας απλής εταιρείας.

Υψηλοί τόνοι

Για πρώτη φορά όμως, ο κ. Μανουσάκης ανέβασε τους τόνους και για κάποιους αυτό το έκανε, για να δείξει στον κινέζο μέτοχο, με τον οποίο ταυτίζεται,  ότι επιτελεί το ρόλο του υπερασπιστή των συμφερόντων του.

“Πλέον θα αντιμετωπίζουμε το Ρυθμιστή σαν να είναι απέναντί μας. Η σχέση μας πρέπει να επανατοποθετηθεί αλλά σε κάποια σημεία οι διαφορές είναι τέτοιες που δεν μπορούν να γεφυρωθούν”, σημείωσε.

Επιτέθηκε ανοιχτά στη ΡΑΕ για καθυστερήσεις και έβαλε στο τραπέζι και δικαστικές μάχες, προσπαθώντας να δείξει ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να διαφυλάξει τα συμφέροντα του μετόχου του. Η διαφορά των δύο πλευρών, φάνηκε και από τα λόγια του κ. Δαγούμα, που  μιλώντας σε πάνελ στο συνέδριο του ΤΕΕ σχεδόν την ίδια ώρα, είπε: “οι διαχειριστές ενδιαφέρονται για τη μεγιστοποίηση του οφέλους τους και εμείς για τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους”, δίνοντας έμφαση στο ρόλο του ΑΔΜΗΕ ως διαχειριστή του ηλεκτρικού συστήματος και όχι ως μια εταιρεία που επιδιώκει την αύξηση των κερδών της.

Γιατί ακόμη κι όταν έχει ιδιώτες επενδυτές, ένας Διαχειριστής, διατηρεί το σημαντικό ρόλο του για το σύστημα και πρέπει ο Πρόεδρος του αυτόν να έχει σε προτεραιότητα και όχι την αύξηση των κερδών του του μετόχου του. Για αυτό εξάλλου και ο νόμος προβλέπει να ελέγχεται από τη ΡΑΕ σε κάθε του απόφαση και σχεδιασμό.

4+1 αιτίες ρήξης

Ποιες είναι όμως οι διαφορές των δύο πλευρών; Και τι κοινό έχουν;

Σε όλα τα θέματα που συγκρούεται ο ΑΔΜΗΕ με τη ΡΑΕ κοινός παράγοντας είναι η προσπάθεια αύξησης των κερδών του ΑΔΜΗΕ και ταυτόχρονα η ετοιμότητα της ΡΑΕ να περιορίσει αυτή τη φιλοδοξία για να μειώσει το κόστος για το σύστημα και τον καταναλωτή.

1. Αύξηση του ρυθμιστικού εσόδου

Ο ΑΔΜΗΕ κατηγορεί τη ΡΑΕ για καθυστερήσεις στην έγκριση των αυξήσεων του ρυθμιστικού εσόδου του, που έχει σαν αποτέλεσμα, τα 5 εκατ. ευρώ που επιπλέον ανέμενε για το 2021, να τα χάνει. Όπως είπε ο κ. Μανουσάκης “το έσοδο του 2020 εγκρίθηκε το Φεβρουάριο του 2021 και το αποτέλεσμα της καθυστέρησης φέτος είναι να επηρεαστούμε ακόμη 5 εκ. ευρώ στα καθαρά κέρδη μας από τη φετινή καθυστέρηση”.  Τα έσοδα αυτά θα τα πάρει πλέον ο ΑΔΜΗΕ στο μέλλον.

Σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, η αύξηση του εσόδου θα ισχύσει μόνο για έξι μήνες ακόμη, αφού στόχος του είναι να αλλάξει τη μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου και από το 2022, με τη νέα μεθοδολογία, το έσοδο να είναι μειωμένο.

2. Η νέα μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου

Δεύτερη κόντρα που θα ξεσπάσει το επόμενο διάστημα, αφορά τον τρόπο υπολογισμού του ρυθμιστικού εσόδου του ΑΔΜΗΕ από το 2022. Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, ο ΑΔΜΗΕ εναντιώνεται στην πρόταση της ΡΑΕ και σύντομα -μπορεί και σήμερα- θα στείλει τη δική του εισήγηση για να διαβουλευτεί με τη ΡΑΕ την μεθοδολογία υπολογισμού. Οι διαφορές των δύο πλευρών είναι μεγάλες και ο ΑΔΜΗΕ δηλώνει έτοιμος να αντιμετωπίσει θεσμικά τις αποφάσεις αυτές και να υπερασπιστεί τα συμφέροντα της εταιρείας.

Οι διαφωνίες του ΑΔΜΗΕ στη νέα μεθοδολογία που προτείνει η ΡΑΕ αφορούν:

ότι έχει μόνο αρνητικά και όχι θετικά κίνητρα, όπως πρόστιμο για τυχόν καθυστερήσεις αλλά όχι ανταμοιβή αν ολοκληρώνει έργο γρηγορότερα

ότι δεν θα προσμετράται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση έργο που έχει ολοκληρωθεί αλλά όχι ηλεκτριστεί

ότι προβλέπει μοίρασμα κερδών 50% στην εκμετάλλευση υποδομών

3. Το πρόστιμο των 5 εκατ. για την καθυστέρηση στο Δυτικό Διάδρομο

Λόγω των προβλημάτων που δημιούργησε στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, η αδυναμία του ΑΔΜΗΕ να ολοκληρώσει το έργο του Δυτικού Διαδρόμου Πελοποννήσου, η ΡΑΕ επέβαλε πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για το γεγονός ότι δεν είχε ενημερωθεί για τις εξελίξεις σχετικά με τα προβλήματα στην πρόοδο του Δυτικού Διαδρόμου της Πελοποννήσου.

Ο κ. Μανουσάκης έχει κάνει αίτηση αναθεώρησης της απόφασης και όπως είπε αν δεν γίνει δεκτή θα απευθυνθεί στα διοικητικά δικαστήρια. Σημείωσε ότι το πρόστιμο αυτό περνά ένα συνολικά αρνητικό μήνυμα στους επενδυτές που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ολοκλήρωση επενδύσεων.

4. Καθυστερήσεις στην έγκριση που σημαίνουν διαφωνίες με τις προτάσεις του ΑΔΜΗΕ

Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕ δεν εγκρίνει τα νέα επενδυτικά, καθυστερεί την έγκριση του ρυθμιζόμενου εσόδου και δεν έχει εγκρίνει ούτε τη μετοχοποίηση της θυγατρικής του Αριάδνης.

Επίσης στο θέμα της ανάπτυξης του δικτύου η ΡΑΕ θέτει θέμα αποδοτικότητας των επεκτάσεων. Όπως είπε χθες ο κ. Δαγούμας, “θα πληρώνονται οι επενδύσεις, όταν υπάρχει συντελεστής φόρτισης των επενδύσεων. Το μοντέλο επέκτασης του δικτύου μπορεί να πρέπει να ικανοποιεί τις ανάγκες των ΑΠΕ αλλά θα πρέπει να πληρούνται και όροι προς όφελος του καταναλωτή”, σημείωσε. Αυτό σημαίνει ότι αν ο ΑΔΜΗΕ επεκτείνει το δίκτυό του για να συνδέσει ΑΠΕ που τελικά δεν γίνουν, δεν θα πληρώνεται γι αυτήν την επέκταση.

5. Χωρίς premium το έσοδο από τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων

Το σημαντικότερο όμως από όλα, επειδή αφορά μεγάλο οικονομικό διακύβευμα, αφορά το premium που ζητά ο ΑΔΜΗΕ από τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, όπως είχε πάρει στη Διασύνδεση της Κρήτης. Ζητά 2,5%, σύμφωνα με πληροφορίες, επιπλέον του 6%, κάτι που αντιστοιχεί σε ένα ποσό περίπου 50 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων αποτελεί τη νέα μεγάλη νησιωτική διασύνδεση που εντάσσεται στο νέο προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2020-2029)  του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029, που δεν έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ.

Προβλέπει συνολικές επενδύσεις 3,68 δισ. ευρώ στο Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (νησιωτικές διασυνδέσεις, διεθνείς διασυνδέσεις, εκσυγχρονισμός πεπαλαιωμένων στοιχείων εξοπλισμού, Επέκταση του Συστήματος 400 kV, αναβάθμιση υφιστάμενων Γ.Μ. κ.α.)

Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων, project προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω με το Ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω του νέου Κέντρου Υπερυψυλής Τάσης στην Κόρινθο (που ανατίθεται αυτές τις ημέρες) μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου συνεχούς ρεύματος μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 900 MW.

Μπορεί λοιπόν ο κ. Μανουσάκης να επιρρίπτει ευθύνη για αβελτηρία και κωλυσιεργία στη Ρυθμιστική Αρχή που αφορά πέρα από τις χρεώσεις και την έγκριση των 10ετών Προγραμμάτων Ανάπτυξης, ουσιαστικά όμως η στάση της ΡΑΕ δηλώνει διαφωνία με την κερδοσκοπική λογική της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση