ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η S&P εκτιμά πως η στήριξη του Δημοσίου παραμένει ισχυρή ως εγγυητικός παράγοντας και θεωρεί ότι το ενδεχόμενο να πουληθεί το 34,5% που κατέχει σήμερα το Δημόσιο θα ήταν λόγος υποβάθμισης της αξιολόγησης της ΔΕΗ.
Αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει συντελεστεί σε επίπεδο Ομίλου σε ό,τι αφορά τη μείωση του επιχειρησιακού κινδύνου και για το λόγο αυτό αναβαθμίζει τον ανάλογο δείκτη (αντιμετώπιση επιχειρησιακού ρίσκου) σε «εύλογο» (fair) από «αδύναμο» (weak). Η αναβάθμιση αυτή δίνει μεγαλύτερη πιθανότητα για νέα αναβάθμιση μέσα στους επόμενους 6 μήνες.
Όπως σημειώνει η αναβάθμιση θα εξαρτηθεί από:
- τη σταθερή λειτουργική απόδοση σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς της. Ταυτόχρονα, η ΔΕΗ
- θα πρέπει να διατηρήσει σταθερούς πιστωτικούς δείκτες, όπως το ενοποιημένο προσαρμοσμένο FFO για το χρέος να παραμένει σταθερά πάνω από 19% και το χρέος προς EBITDA κάτω από 5x, μαζί με την
- επιτυχή υλοποίηση του σχεδίου μετασχηματισμού της χωρίς λειτουργικά προβλήματα
- και αποδεδειγμένη βελτίωση του επιχειρηματικού της μοντέλου.
- Αύξηση της αξιολόγησης για την Ελλάδα σε ‘BB+’, αν όλοι οι άλλοι παράγοντες παραμένουν αμετάβλητοι.
Πτωτικό σενάριο αντίθετα για υποβάθμιση της αξιολόγησης της ΔΕΗ θα ήταν αν:
- Παρατηρηθούν αδύναμες λειτουργικές επιδόσεις ή καθυστερήσεις στην υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδίου, (η πορεία κατάργησης των λιγνιτικών εργοστασίων)
- Αν είχε πτωτική αξιολόγηση η Ελλάδα ή παρατηρήσουμε λιγότερη προθυμία και ικανότητα από την Ελλάδα να στηρίξει την εταιρεία, για παράδειγμα εάν πούλησε το 34,1% της μετοχής της στη ΔΕΗ.
Το στρατηγικό πλάνο της ΔΕΗ
Η ταχεία μετάβαση των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ από λιγνίτη σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελεί βασικό μοχλό της βελτιωμένης αξιολόγησης του προφίλ επιχειρηματικού κινδύνου της εταιρείας, αναφέρει στη χθεσινή ανάλυσή της η Standard & Poor’s. Όπως σημειώνει είναι θετικό το πρασίνισμα των μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ και παρατηρεί μείωση των κινδύνων εκτέλεσης για αυτό το σχέδιο.
Οι βασικοί πυλώνες του στρατηγικού σχεδίου της ΔΕΗ καλύπτουν την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με επέκταση εκτός Ελλάδας (ιδίως στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία) και ένα πρόγραμμα ταχείας σταδιακής κατάργησης του λιγνίτη, καθώς και ψηφιοποίηση και πελατοκεντρικότητα.
Το πρόγραμμα επενδύσεων της εταιρείας, θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια, και η Standard & Poor’s βλέπει το Capex να αυξηθεί από μέσο όρο κάτω από 500 εκατομμύρια ευρώ ετησίως την περίοδο 2018-2020 σε 1 δισεκατομμύριο ευρώ το 2022 και πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023 και το 2024.
Η παραγωγή λιγνίτη, σημειώνει θα μειωθεί σε 1. 5 τεραβατώρα (TWh) το 2024 από 5,7 TWh το 2020, με δυναμικότητα κάτω στα 0,61 Gigawatt (GW) το 2024 έναντι 3,36 GW καθαρής ισχύος το 2019.
Η εταιρεία έχει στόχο να προσθέσει 3,1. GW ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα έως το 2024 και συνολικά 9,5 GW αποθήκευση ΑΠΕ έως το 2026 (συμπεριλαμβανομένων 3,4 GW υδροηλεκτρικής ενέργειας), από 3,4 GW το 2021 (3,2 GW υδροηλεκτρικής και 200 MW αιολική, μικρή υδροηλεκτρική και ηλιακή). Η ΔΕΗ σχεδιάζει να αντικαταστήσει όλους τους θερμοηλεκτρικούς σταθμούς της με καύση άνθρακα λιγνίτη έως το 2025 και τελικά να κατασκευάσει φωτοβολταϊκά σταθμούς συνολικής ισχύος 3,4 GW στους δύο λιγνιτικούς κόμβους της χώρας.
Χρηματοδότηση
Σημειώνει πως η ΔΕΗ έχει ένα πλήρως χρηματοδοτούμενο επενδυτικό σχέδιο. Ως αποτέλεσμα αυτού, βλέπει μικρότερο ρίσκο υλοποίησης στο στρατηγικό επιχειρησιακό πλάνο της ΔΕΗ και αξιολογεί θετικά το αναβαθμισμένο πλάνο απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων.
Τονίζει την αποδεδειγμένη ικανότητα της ΔΕΗ να έχει πρόσβαση σε κεφάλαια.
Xάρη στην πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ και την αύξηση κεφαλαίου, η εταιρεία εξασφαλίζει χρηματοδότηση για το σχέδιο μεγάλων κεφαλαιουχικών δαπανών (capex) που θα ανέλθει σε περισσότερα από 2 δισ. ευρώ το 2023 από 376 εκατ. ευρώ το 2020.
Στο μεταξύ, αναμένει σημαντική μείωση στα προσαρμοσμένα χρέος που θα οδηγήσει την προσαρμοσμένη μόχλευση κάτω από 3 φορές κατά μέσο όρο την περίοδο 2021-2023 από 5,9 φορές το 2020.
Σημειώνει ότι το κράτος συμμετείχε στην αύξηση κεφαλαίου, εγγράφοντας μετοχές 100 εκατ. ευρώ για να διατηρήσει καταστατική μειοψηφία στη ΔΕΗ. Τονίζει “αν και παρατηρούμε μειωμένη επιρροή από το ελληνικό κράτος στις συνεχείς αποφάσεις και στην καθημερινή διαχείριση της εταιρείας, το κράτος διατηρεί τον έλεγχο σε βασικές στρατηγικές αποφάσεις για τις οποίες απαιτείται μεγάλη πλειοψηφία. Με βάση την ευθυγράμμιση της στρατηγικής της εταιρείας με την ενεργειακή πολιτική της Ελλάδας και την αυξημένη ικανότητα της κυβέρνησης να παρέχει έκτακτη στήριξη στη ΔΕΗ, εξακολουθούμε να θεωρούμε μέτρια υψηλή την πιθανότητα υποστήριξης της εταιρείας”.
Σχετικά με την πρόσβαση σε κεφάλαια αναφέρει ότι η αύξηση κεφαλαίου 1,35 δισεκατομμυρίων ευρώ και η έκδοση ομολογιών βιωσιμότητας 1,275 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2021 καταδεικνύουν την ικανότητα της ΔΕΗ να χρηματοδοτεί αποτελεσματικά και με χαμηλότερο κόστος στις κεφαλαιαγορές. Τα κουπόνια για τις εκδόσεις του 2021 ύψους 500 εκατ. ευρώ και 775 εκατ. ευρώ ήταν στο 3,375% και 3,875% αντίστοιχα, δίνοντας τη δυνατότητα στην εταιρεία να αναχρηματοδοτήσει παλιό τραπεζικό χρέος με χαμηλότερο κόστος.
Διαβάστε επίσης
Προμήθεια αερίου για οικιακούς πελάτες: Κυριαρχεί η ΔΕΗ με 42%
S&P για ΔΕΗ: Πιθανή αναβάθμιση μέσα στους επόμενους 6-12 μήνες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λαζαράκου στο 1ο Cyber Security Forum: “Ο κανονισμός DORA αναπτυξιακό εργαλείο για τις επιχειρήσεις”
- Λιανεμπόριο: Οριακή αύξηση κατά 0,8% στον τζίρο το γ΄ τρίμηνο
- Ισπανία: Αύξηση του έκτακτου φόρου στα υπερκέρδη των τραπεζών
- Υπουργείο Εργασίας: Απόφαση παράτασης της αρμοδιότητας του ΝΑΤ σε θέματα παροχών συντάξεων και εφάπαξ ναυτικών