ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Συνεχίζεται σήμερα, Μεγάλη Τρίτη, η σημαντική συνεδρίαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για τον χαρακτηρισμό του έργου «ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη – Αττική» ως εθνικού χαρακτήρα, από ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, ώστε να προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ στην προκήρυξη του διαγωνισμού κατασκευής του έργου. Η συνεδρίαση ξεκίνησε χθες, όμως δεν ολοκληρώθηκε, και η σύνθετη υπόθεση θα συνεχίσει να εξετάζεται και σήμερα, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου να δοθεί το πράσινο φως ώστε να εκκινήσει ο διαγωνισμός.
Ωστόσο, από τη μια η καθυστέρηση της ΡΑΕ να χαρακτηρίσει το έργο εθνικού χαρακτήρα και να δώσει πράσινο φως στο διαγωνισμό της κατασκευής του και από την άλλη ο εκνευρισμός που προκάλεσαν οι διαρροές από τον ΑΔΜΗΕ ότι η ΡΑΕ κωλυσιεργεί, έχουν δημιουργήσει ηλεκτρισμένο κλίμα.
Η Ολομέλεια της ΡΑΕ καλείται να εξετάσει όλα τα δεδομένα γύρω από το μεγάλο project ύψους 1 δισ. ευρώ, όπως διαμορφώνονται μετά την ανακοίνωση από το βήμα της Βουλής του υπουργού Ενέργειας Γ. Σταθάκης (στις αρχές Μαρτίου) ότι το έργο είναι εθνικό. Το υπουργείο επέλεξε αυτή τη στρατηγική για να απεμπλέξει το ελληνικού ενδιαφέροντος τμήμα, η ολοκλήρωση του οποίου επείγει, από τα ευρύτερα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου και του Ισραήλ.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη αποστείλει στη ΡΑΕ αναθεωρημένο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) για τις περιόδους 2019-2028 και 2020-2029 με τα νέα δεδομένα για το έργο Κρήτης-Αττικής (ότι δηλαδή θεωρείται εθνικό έργο με φορέα υλοποίησης την Αριάδνη Interconnection).
Όμως ΡΑΕ έχει εγκρίνει τη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής μέρος του PCI, η τροποποίηση των σχετικών αποφάσεών της ώστε να αντανακλούν την καινούρια πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί, αποτελεί προαπαιτούμενο για να βγει στον αέρα άμεσα ο διαγωνισμός.
Φόβος καθυστερήσεων και εκνευρισμός
Σημειώνεται ότι το έργο έχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και η ολοκλήρωσή του τοποθετείται στο τελευταίο τρίμηνο του 2022. Το χρονοδιάγραμμα αυτό έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καθώς είναι απαραίτητο το Ελληνικό Σύστημα Ηλεκτρικής ενέργειας να ελαφρυνθεί από 400 εκατ. ευρώ ετησίως των ΥΚΩ, ενώ η χώρα έχει δεσμευτεί να εκπληρώσει τους περιβαλλοντικούς της στόχους, μέσω της απόσυρσης των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και αν το έργο καθυστερήσει…τρέχουν ρήτρες.
Με βάση την εμπειρία από την υλοποίηση έργων με τεχνικά χαρακτηριστικά συγκρίσιμα με αυτά της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής απαιτούνται τουλάχιστον τρία χρόνια για την ολοκλήρωσή τους. Με τα χρονικά περιθώρια να είναι εξαιρετικά στενά, η καθυστέρηση της ΡΑΕ να δώσει το πράσινο φως προκάλεσε εκνευρισμό και ενοχλήσεις εκατέρωθεν…