ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας υποχώρησαν σε χαμηλό έξι εβδομάδων, δίνοντας ένα σημάδι για το τι πρόκειται να ακολουθήσει καθώς η χώρα προετοιμάζεται για μείωση της παραγωγής της κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα τον επόμενο μήνα.
Οι συνολικές ροές ρωσικού αργού μειώθηκαν κατά 562.000 βαρέλια την ημέρα, ή 16%, τις επτά ημέρες έως τις 10 Φεβρουαρίου, παρόλο που οι εξαγωγές από τα λιμάνια της Βαλτικής αυξήθηκαν. Οι συνολικές αποστολές από την Αρκτική και τον Ειρηνικό μειώθηκαν κατά μισό εκατομμύριο βαρέλια σε καθημερινή βάση, ενώ και αυτές από τη Μαύρη Θάλασσα σημείωσαν βουτιά. Ο λιγότερο ασταθής μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε για πρώτη φορά από τις αρχές Ιανουαρίου.
Η Μόσχα σχεδιάζει να προχωρήσει σε μείωση της παραγωγής της, την οποία ανακοίνωσε την Παρασκευή ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Αλεξάντερ Νόβακ, ως αντίποινα για το ανώτατο όριο τιμών της G7 στις εξαγωγές της. Ωστόσο, η κίνηση αυτή μπορεί επίσης να αντανακλά τη δυσκολία που αντιμετωπίζει η Ρωσία στη διατήρηση των αποστολών αργού πετρελαίου στους τέσσερις εναπομείναντες πελάτες της — Κίνα, Ινδία, Τουρκία και Βουλγαρία. Η πτώση των εσόδων ώθησε το Κρεμλίνο να προτείνει αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τιμών του αργού για φορολογικούς σκοπούς.
Ο όγκος του αργού πετρελαίου στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα και την Ινδία – συν τις μικρές ροές προς την Τουρκία και τις ποσότητες σε πλοία που δεν έχουν δείξει ακόμη τελικό προορισμό – μειώθηκε την περίοδο των τεσσάρων εβδομάδων, κατά μέσο όρο στα 3,07 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Αν και είναι ελαφρώς μειωμένο από την περίοδο έως τις 3 Φεβρουαρίου, εξακολουθεί να είναι το δεύτερο υψηλότερο ποσό που έχει παρατηρηθεί από τότε που το Bloomberg άρχισε να παρακολουθεί τις αποστολές στις αρχές του 2022.
Οι ροές προς την Κίνα έχουν αλλάξει ελάχιστα σε σχέση με πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία πριν από σχεδόν ένα χρόνο. Τα ιστορικά πρότυπα υποδηλώνουν ότι τα περισσότερα από τα φορτία που προσδιορίζονται επί του παρόντος ως «Άγνωστη Ασία» ή «Άλλα Άγνωστα» θα καταλήξουν στην Ινδία.
Τα έσοδα για τη χρηματοδότηση των πολεμικών επιχειρήσεων του Κρεμλίνου από τους δασμούς στις εξαγωγές αργού έχουν βυθιστεί από την αρχή του έτους. Ενώ οι λιγότερες αποστολές και η μείωση των τιμών του αργού έχουν παίξει ρόλο σε αυτή την πτώση, το ίδιο συμβαίνει και με το διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ του παγκόσμιου δείκτη αναφοράς Brent και των τιμών για τη βασική κατηγορία πετρελαίου Urals της Ρωσίας, οι οποίες χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό των φορολογικών συντελεστών.
Ανησυχώντας για την πτώση των εσόδων, η ρωσική κυβέρνηση πρότεινε τη μετάβαση από τη χρήση των τιμών του Urals στον καθορισμό μιας τιμής αναφοράς φόρου ως έκπτωση στο Brent. Προτείνεται ότι αυτό θα είναι 34 δολάρια το βαρέλι για τον Απρίλιο, ενώ θα μειωθεί στα 25 δολάρια το βαρέλι μέχρι τον Ιούλιο.
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού αργού από την Ευρωπαϊκή Ένωση οδήγησε σε πολύ μεγαλύτερα ταξίδια τις αποστολές, που τώρα διαρκούν κατά μέσο όρο 31 ημέρες από τα λιμάνια της Βαλτικής προς την Ινδία, σε σύγκριση με μόλις επτά ημέρες από τους ίδιους τερματικούς σταθμούς προς το Ρότερνταμ και περίπου τις μισές από αυτές προς την Πολωνία.
Αυτό ασκεί μεγαλύτερη πίεση στα πλοία των οποίων οι ιδιοκτήτες είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν ρωσικά φορτία. Η χώρα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τα δικά της πλοία και τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» συνήθως παλαιότερων πλοίων που ανήκουν σε μικρές, συχνά άγνωστες εταιρείες που έχουν κάνει την εμφάνιση τους κατά τους τελευταίους μήνες.
Η Ρωσία φαίνεται να προσπαθεί να μειώσει την πίεση σε αυτόν τον στόλο, στέλνοντας επιπλέον όγκους αργού με τρένο στον τερματικό της σταθμό στον Ειρηνικό στο Kozmino. Οι ακριβές σιδηροδρομικές παραδόσεις είναι ο μόνος τρόπος ενίσχυσης των αποστολών.
Υπήρξε επίσης αναζωπύρωση των μεταφορών φορτίων από πλοίο σε πλοίο στη Μεσόγειο. Αυτό ήταν ορατό τόσο στην ισπανική βορειοαφρικανική πόλη Θέουτα όσο και στις ελληνικές ακτές κοντά στην Καλαμάτα. Τουλάχιστον 10 φορτία έχουν μεταφερθεί μεταξύ πλοίων σε αυτές τις δύο τοποθεσίες.
Δώδεκα ακόμη δεξαμενόπλοια Aframax που έχουν φορτώσει στη Βαλτική από τα τέλη Ιανουαρίου φαίνεται πιθανό να μεταφέρουν τα φορτία τους σε άλλα πλοία στη Μεσόγειο, με βάση τα σήματα προορισμού τους.
Ροές αργού πετρελαίου ανά προορισμό:
Σε μέση βάση τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές μειώθηκαν κατά 235.000 βαρέλια την ημέρα σε 3,204 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Όλα τα στοιχεία εξαιρούν φορτία που προσδιορίζονται ως κατηγορίας KEBCO του Καζακστάν. Πρόκειται για αποστολές της KazTransoil JSC που διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω των λιμανιών της Βαλτικής Ust-Luga και Novorossiysk.
Τα βαρέλια του Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης προκειμένου να γίνουν οι εξαγωγές. Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν μετονομάζει τα φορτία του για να τα διακρίνει από αυτά που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες.
Ασία
Οι μέσες αποστολές τεσσάρων εβδομάδων στους Ασιάτες πελάτες της Ρωσίας, καθώς και εκείνες σε πλοία που δεν έδειξαν τελικό προορισμό, μειώθηκαν κατά την περίοδο έως τις 10 Φεβρουαρίου. Ενώ ο όγκος προς την Ινδία φαίνεται να έχει υποχωρήσει, η ιστορία δείχνει ότι τα περισσότερα από τα φορτία σε πλοία που δεν είναι γνωστός ο αρχικός προορισμός τους, τελικά καταλήγουν εκεί.
Το ισοδύναμο περισσότερων από 655.000 βαρελιών την ημέρα ήταν σε πλοία που έδειχναν προορισμούς όπως είτε το Port Said είτε το Suez στην Αίγυπτο, ή τα οποία έχουν ήδη μεταφερθεί ή αναμένεται να μεταφερθούν από το ένα πλοίο στο άλλο στα ανοιχτά του λιμανιού Yeosu της Νότιας Κορέας. Αυτά τα ταξίδια συνήθως τελειώνουν σε λιμάνια της Ινδίας και εμφανίζονται στον παρακάτω πίνακα ως “Άγνωστη Ασία” μέχρι να γίνει εμφανής ο τελικός προορισμός.
Οι «Άλλοι Άγνωστοι» όγκοι, που ανέρχονται σε σχεδόν 640.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 10 Φεβρουαρίου, είναι εκείνοι στα δεξαμενόπλοια που δείχνουν προορισμό το Γιβραλτάρ, τη Μάλτα ή κανέναν προορισμό. Τα περισσότερα από αυτά τα φορτία διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά μερικά θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Ένας αυξανόμενος αριθμός μεταφέρεται από το ένα πλοίο στο άλλο στη Μεσόγειο για μετέπειτα ταξίδια στην Ασία.
Ευρώπη
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν στα 104.000 βαρέλια την ημέρα τις 28 ημέρες έως τις 10 Φεβρουαρίου, με τη Βουλγαρία να είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός προορισμός. Αυτά τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν αποστολές προς την Τουρκία.
Μια αγορά που κατανάλωνε περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου μικρών αποστάσεων την ημέρα, προερχόμενο από τερματικούς σταθμούς εξαγωγής στη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αρκτική, έχει χαθεί σχεδόν εντελώς, για να αντικατασταθεί από προορισμούς μεγάλων αποστάσεων στην Ασία που είναι πολύ πιο δαπανηροί και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εξυπηρετηθούν.
Κανένα ρωσικό αργό δεν απεστάλη σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 10 Φεβρουαρίου.
Οι εξαγωγές προς τις μεσογειακές χώρες υποχώρησαν στο μέσο όρο των 188.000 βαρελιών την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 10 Φεβρουαρίου, αντιστρέφοντας την αύξηση της προηγούμενης εβδομάδας.
Η Τουρκία ήταν ο μόνος προορισμός για το ρωσικό θαλάσσιο αργό στη Μεσόγειο, αλλά οι ροές εκεί είναι μόνο ένα κλάσμα από τα υψηλά που ανήλθαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Παρά το γεγονός ότι δεν αποτελεί μέρος των ευρωπαϊκών κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού αργού, η Τουρκία δεν έχει αναδειχθεί ως σημαντική σανίδα σωτηρίας για τη Μόσχα από τότε που τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση εισαγωγής της ΕΕ στις 5 Δεκεμβρίου.
Οι ροές προς τη Βουλγαρία, που αποτελεί τώρα τη μοναδική αγορά αργού στη Μαύρη Θάλασσα της Ρωσίας, μειώθηκαν για δεύτερη εβδομάδα, διολισθαίνοντας στα 104.000 βαρέλια την ημέρα. Αυτή είναι η χαμηλότερη ροή προς προορισμούς της Μαύρης Θάλασσας από τον Απρίλιο και η μικρότερη στη Βουλγαρία από τον Αύγουστο. Η χώρα εξασφάλισε μερική εξαίρεση από την απαγόρευση της ΕΕ, η οποία αναμένεται να στηρίξει τις εισροές τώρα που το εμπάργκο έχει τεθεί σε ισχύ.
Διαβάστε ακόμη:
G7: Το ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο ανταποκρίνεται στους στόχους
Ρωσία: Σχεδιάζει μείωση της παραγωγής πετρελαίου ως αντίποινα στις κυρώσεις – Εκτίναξη της τιμής
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Εφετείο Αθηνών: Από σήμερα διαθέτει το δικό του ιατρείο
- Χρηματιστήριο: Τι ακούγεται για το πακέτο των 25,8 εκατ. τμχ. της Eurobank, ΕΤΕ και Πειραιώς, πρωταγωνιστές, νέα υψηλά για Αλουμύλ και ΑΔΜΗΕ
- Πειραιώς: €1,5 δισ. Δανειακών Συμβάσεων του Ταμείου Ανάκαμψης – Αίτημα για 7η δόση κεφαλαίων
- Οι εναερίτες της Αράχοβας και των Δελφών