ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παράλληλα, ο όγκος των πωλήσεων περιορίστηκε το 2023 κατά 4,8% (σε 13.186 χιλ. μετρικούς τόνους από 13.856 χιλ. μετρικούς τόνους το 2022). Επομένως, η μείωση της αξίας πωλήσεων το 2023 οφείλεται στην υποχώρηση τόσο της μέσης τιμής πώλησης, όσο και του όγκου πωλήσεων των προϊόντων του κλάδου.
Το συνολικό κόστος πωληθέντων, μειώθηκε κατά 16,7% και διαμορφώθηκε το 2023 σε 14,3 δισ. ευρώ από 17,2 δισ. ευρώ το 2022. Το 73,1% του κόστους πωληθέντων αφορά στο κόστος εισαγωγής CIF, το οποίο –με δεδομένο ότι εξαρτάται από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των προϊόντων πετρελαίου– αποτέλεσε τον κυριότερο παράγοντα μεταβολής του κόστους πωληθέντων το 2023.
Οι δασμοί και φόροι με ποσοστό 26,1% αποτελούν τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα διαμόρφωσης του κόστους πωληθέντων, ενώ οριακή είναι η επίδραση των άμεσων εξόδων αγορών, που συμμετέχουν στο κόστος πωληθέντων με ποσοστό 0,9%.
Η μικτή κερδοφορία του κλάδου μειώθηκε το 2023 στα 483,1 εκατ. ευρώ από 527,6 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά (-8,4%).
Οι δαπάνες των επιχειρήσεων του κλάδου –που σε πολύ μεγάλο βαθμό (71,3%) σχετίζονται με τα λοιπά λειτουργικά έξοδα και τις αμοιβές προσωπικού– διαμορφώθηκαν το 2023 σε 496,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας οριακή αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (+0,2%).
Τα καθαρά κέρδη του κλάδου (μετά από φόρους) διατηρήθηκαν σε θετικό επίπεδο, αλλά υποχώρησαν αισθητά στα 23,9 εκατ. ευρώ το 2023 από 65,1 εκατ. ευρώ το 2022. Το αποτέλεσμα αυτό επηρεάστηκε από την υποχώρηση των μικτών κερδών και τη διατήρηση των συνολικών δαπανών στο επίπεδο του προηγούμενου έτους.
Τα μεγέθη που προσδιορίζουν την περιουσιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών παρουσίασαν το 2023 κυρίως πτωτική τάση παρουσιάζονται εκτιμήσεις για τα κέρδη προ φόρων και μετά από φόρους χωριστά για τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς πωλήσεις (trading) και στη διανομή αεροπορικών καυσίμων.
Τα καθαρά κέρδη όπως προκύπτουν αν δεν συμπεριληφθούν στις συνολικές δαπάνες των εταιριών του κλάδου τα ανόργανα έσοδα που προκύπτουν από έκτακτες συναλλαγές των εταιριών όπως εκποιήσεις, προσαυξήσεις εισφορών ασφαλιστικών ταμείων κ.ά.
Πέρα από τα πάγια που ενισχύθηκαν ήπια κατά 3,0% (από 1.351 εκατ. ευρώ το 2022 σε 1.390 εκατ. ευρώ το 2023), το κυκλοφορούν ενεργητικό υποχώρησε κατά 19,8%.
Επιπλέον, το βραχυπρόθεσμο παθητικό μειώθηκε κατά 22,9%, από 1.076 εκατ. ευρώ σε 829 εκατ. ευρώ.
Το κεφάλαιο κίνησης (διαφορά μεταξύ του κυκλοφορούντος ενεργητικού και του βραχυπρόθεσμου παθητικού) διαμορφώθηκε σε 496,9 εκατ. ευρώ το 2023 από 577,7 εκατ. ευρώ το 2022.
Επιπρόσθετα, η καθαρή θέση των επιχειρήσεων του κλάδου μειώθηκε κατά 1,7% το 2023, στα 722,9 εκατ. ευρώ από 35,1 εκατ. ευρώ το 2022.
Οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, ενισχύθηκαν κατά 13,3% το 2023 (σε 827,3 εκατ. ευρώ από 730,4 εκατ. ευρώ το 2022), ενώ η εξάρτηση των εταιριών του κλάδου από βραχυπρόθεσμα ξένα κεφάλαια υποχώρησε σημαντικά, όπως προκύπτει από την αισθητή μείωση κατά 27,7% του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού το 2023 (308,9 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το 2022 (427,2 εκατ. ευρώ).
Τα ανόργανα έσοδα περιορίστηκαν σημαντικά από 407 χιλ. ευρώ το 2022 σε 827 χιλ. ευρώ έξοδα το 2023. Τέλος, οι φόροι εισοδήματος χρήσεως διαμορφώθηκαν το 2023 σε 9,6 εκατ. από 17,1 εκατ. το 2022.
Οι λοιπές επενδύσεις του κλάδου ενισχύθηκαν ελαφρώς το 2023 σε 79,6 εκατ. ευρώ από 75,9 εκατ. ευρώ το 2022. Παράλληλα, οι επενδύσεις που αφορούν την ασφάλεια και το περιβάλλον ενισχύθηκαν σημαντικά στα 12.088 χιλ. ευρώ το 2023 από 6.950 χιλ. ευρώ το 2022.
Ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης των λοιπών επενδύσεων, οι οποίες αποτελούν το κύριο μέρος των συνολικών επενδύσεων των εταιριών του κλάδου (86,8%), αλλά και της σημαντικής αύξησης των επενδύσεων για την ασφάλεια και το περιβάλλον, οι συνολικές επενδύσεις ενισχύθηκαν το 2023 κατά 10,6% και ανήλθαν σε 91,7 εκατ. ευρώ από 82,9 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Ο αριθμός των πρατηρίων υποχώρησε οριακά το 2023 κατά 1,1% και διαμορφώθηκε σε 4.898 από 4.952 το προηγούμενο έτος. Αντιθέτως, ενισχύθηκαν οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο (σε χιλ. μετρικούς τόνους) κατά 5,6%.
Η χωρητικότητα των ιδιόκτητων αποθηκευτικών χώρων των εταιριών του κλάδου ενισχύθηκε σημαντικά, ενώ παράλληλα αυξήθηκε η χωρητικότητα των ενοικιαζόμενων αποθηκευτικών χώρων κατά 17,3%. Αντίστοιχα, ενισχύθηκαν ελαφρά οι αποθηκευτικοί χώροι πρατηρίων κατά 10,2%.
Αισθητή αύξηση καταγράφεται στον αριθμό των απασχολούμενων αυτοκινήτων (ιδιόκτητων και τρίτων), από 1.391 το 2022 σε 1.599 το 2023 (+15%).
Τέλος, στις εξεταζόμενες εταιρίες του κλάδου απασχολήθηκαν 1.720 άτομα το 2023, αριθμός μειωμένος κατά 1,4% έναντι του προηγούμενου έτους.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, το κοινωνικό προϊόν του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών το 2023 ενισχύθηκε σε 3,95 δισ. από 3,92 δισ. ευρώ το 2022.
Δείτε την έρευνα αναλυτικά εδώ
Διαβάστε επίσης:
ΙΟBE: Νέος πρόεδρος ο Ιωάννης Ρέτσος
Γιάννης Ρέτσος: «Εξαιρετική τιμή» να εκλεγώ στη θέση του προέδρου του ΙΟΒΕ
ΙΟΒΕ: Πως επιδρά στην οικονομία η μείωση των «κόκκινων» δανείων των εταιριών «ζόμπι»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Volkswagen: Στα άδυτα της συμμαχίας με τη Silicon Valley για τη διάσωση της αυτοκινητοβιομηχανίας
- Ελληνικό: Κέρδη 0,98 ανά μετοχή για τους μετόχους της Lamda από τα τελευταία deals για οικόπεδα
- Γιώργος Στάσσης: Διπλάσιες επενδύσεις, ισχυρά κέρδη, νέα σχέδια ανάπτυξης
- Η κυβέρνηση βρίσκει τον βηματισμό της και η αντιπολίτευση τον ψάχνει