«Ποτέ δεν είμαι σε αντίθετη γνώμη με τον πρωθυπουργό πάντα τις οδηγίες του ακολουθούμε» είπε χθες ο υπουργός Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης, απαντώντας στο mononews.gr για την αντίθετη άποψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για το αν χρειάζεται τελικά η χώρα περισσότερα FSRU, ή η Ρεβυθούσα και το FSRU Αλεξανδρούπολης αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.

Με δεδομένο ότι το Εθνικό Σχέδιο για το κλίμα στοχεύει στη σταθερή μείωση της χρήσης του φυσικού αερίου, είναι λογικό να λέει ο υπουργός Ενέργειας, «δεν χρειαζόμαστε παραπάνω FSRU για να καλύψουμε τις ανάγκες μας», όπως είπε τη Δευτέρα, μιλώντας στη Βουλή, σε συζήτηση-επίκαιρη ερώτηση για το FSRU Βόλου.

1

Αυτό σημαίνει ότι οι νέες επενδύσεις αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου που σχεδιάζονται στην Ελλάδα για να είναι βιώσιμες πρέπει να έχουν εξαγωγικό χαρακτήρα, και εξασφαλισμένους πελάτες από το εξωτερικό.

Η σημερινή συγκυρία

Σήμερα το φθηνότερο ρωσικό φυσικό αέριο, έχει ανακτήσει τη δεσπόζουσα θέση του και είναι μεγάλη η μείωση των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Σήμερα το ενδιαφέρον για LNG είναι μειωμένο, και όπως φάνηκε και από τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο το ρωσικό αέριο αγωγών κυριαρχεί, αντιστρέφοντας τελείως την εικόνα του 2022, όταν οι ανάγκες της ελληνικής αγοράς κάλυπταν αποκλειστικά τα φορτία LNG και το ρωσικό αέριο είχε μηδενιστεί.

Όπως ανέφερε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλλι, η άνοδος του ρωσικού φυσικού αερίου εμποδίζει την ανάπτυξη του καθέτου διαδρόμου φυσικού αερίου, που θα έδινε πρόσβαση σε τροφοδοσία από LNG στην ευρύτερη περιοχή μέχρι την Ουκρανία.

Αυτό σημαίνει ότι τα project FSRU δε θα μπορέσουν να λειτουργήσουν ούτε ως εξαγωγικά  terminals.

Τα FSRU θα είναι βιώσιμα;

Αυτή τη στιγμή σε στάδιο προετοιμασίας βρίσκονται συνολικά 4 νέα project δημιουργίας σταθμών FSRU σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Ποια είναι αυτά;

Το Thessaloniki FSRU της Elpedison, το οποίο ούτως ή άλλως βρίσκεται κολλημένο εν μέσω των διεργασιών για το μετοχικό status της εταιρείας και των διαφορετικών προσεγγίσεων των δύο μετόχων, το Διώρυγα Gas της Motor Oil το οποίο αναμένει την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση για να προχωρήσει και το Αργώ FSRU στο Βόλο για το οποίο έχουν εκδηλωθεί τοπικές αντιδράσεις. Επίσης ένα ακόμη FSRU σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στην Αλεξανδρούπολη, μαζί με τον σταθμό που πρόσφατα κατασκευάζεται και αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί τις επόμενες εβδομάδες.

Το ερώτημα, αν θα είναι βιώσιμα τα επιπλέον 3 FSRU (Βόλου, Θεσσαλονίκης και Κορίνθου) που σχεδιάζονται στην Ελλάδα, είναι δύσκολο να απαντηθεί, γι αυτό και ακόμη δεν έχουν λάβει επενδυτική απόφαση οι μέτοχοί τους.

Η βιωσιμότητά τους εξαρτάται από τις γεωπολιτικές ισορροπίες και προτεραιότητες που σήμερα είναι υπό διαμόρφωση. Ποιος μπορεί να ξέρει αν η επόμενη Κομισιόν θα είναι πιο δεκτική στη Ρωσία ή πιο αυστηρή;

Σήμερα η αγορά σε Ελλάδα και Ευρώπη κατακλύζεται από φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο  (αγωγών και LNG) το οποίο η Ευρώπη φαίνεται πώς, χωρίς να το δηλώνει επισήμως, προτιμά για χάρη της οικονομίας της. Φθηνό αέριο σημαίνει φθηνή ενέργεια και φθηνή ενέργεια είναι καύσιμο για την ανάπτυξη και την ευημερία των πολιτών.

Μια αυστηρή πολιτική κατά του ρωσικού αερίου θα εκτίνασσε τις τιμές στο LNG και θα έφερνε νέα ενεργειακή κρίση, με κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες.

Και καθώς το σύνθημα του επόμενου 5ετους πολιτικού κύκλου στην Ευρώπη είναι ανταγωνιστικότητα, και όχι ενεργειακή μετάβαση σε όποιο κόστος, δύσκολα θα μπορούσε η επόμενη Κομισιόν να σκληρύνει τη στάση της στη Ρωσία και να αποκλείσει το φθηνό αέριο αγωγών για χάρη του LNG.

Καθώς όμως αναγνωρίζεται η ανάγκη για διατήρηση του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα για μια ομαλή ενεργειακή μετάβαση, μπορεί να δούμε την Ευρώπη να επιτρέπει την επιδότηση σχετικών επενδύσεων, από την οποία και τελικά θα κριθεί η βιωσιμότητα των FSRU.

Τι είπε ο πρωθυπουργός

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας προχθές στο αμερικανικό κοινό στην Ουάσινγκτον, στο Council on Foreign Relations, είπε ότι η ενεργειακή μετάβαση τελικά αποδεικνύεται πολύ ακριβή, και ότι  στο τέλος της ημέρας πάντα θα χρειαζόμαστε συμβατική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

«Στην περίπτωση της Ελλάδας, βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, αυτό είναι το φυσικό αέριο. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε σήμερα περισσότερα σημεία εισόδου για την επαναεριοποίηση του LNG».

Δεν είπε βέβαια ότι το ρωσικό αέριο έχει φτάσει στο 60% στην Ελλάδα ούτε ότι μειώθηκαν τα φορτία LNG από πέρσι, γιατί η συζήτηση ήταν γενική και μελλοντική, για τις τάσεις που επικρατούν ή γιατί βρισκόταν στη χώρα, που είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός LNG.

Διαβάστε επίσης:

Θεόδωρος Σκυλακάκης στο mononews: Πού οφείλεται το ράλι στις τιμές ενέργειας

ΕΥΔΑΠ: Σχέδια για έργα αντλησιοταμίευσης – Στα 500-750 εκ. ευρώ επενδύσεις για αντιμετώπιση λειψυδρίας

Αλέξανδρος Εξάρχου: Με εξαγορές ΑΠΕ θα αναπτυχθεί η Intrakat στην ενέργεια