ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Με νομικές ενέργειες στα δικαστήρια σε Αθήνα, τη Χάγη και Κύπρο ετοιμάζεται να απαντήσει η EuroAsia Interconnector στη ΡΑΕ, αν η Ανεξάρτητη Αρχή τελικά λάβει αποφάσεις ώστε να χαρακτηριστεί “εθνικό έργο” το καλώδιο Κρήτης-Αττικής και προχωρήσει σε προκήρυξη ο ΑΔΜΗΕ. Η EuroAsia θεωρεί ότι παραμένει ο επίσημος φορέας υλοποίησης και το μόνο PCI του συνολικού έργου, συμπεριλαμβανομένου του έργου Κρήτη-Αττική και το μπρα ντε φερ που έχει ξεκινήσει με την ελληνική κυβέρνηση φαίνεται πως θα καταλήξει….σε δύο καλώδια διασύνδεσης, ένα της EuroAsia που θα χρηματοδοτεί η Ευρώπη και ένα του ΑΔΜΗΕ που θα χρηματοδοτούν οι καταναλωτές.
Μέχρι στιγμής, η Ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) δεν έχει δώσει το πράσινο φως στην προαναγγελία του Υπουργού να εγκρίνει τον ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική του Αριάδνη να προχωρήσουν στη διαδικασία προκήρυξης του έργου για το νέο «εθνικό» καλώδιο 500kV Κρήτης-Αττικής και τους δύο τερματικούς σταθμούς μετατροπής. Κι αυτο γιατί υπάρχει νομική δυσκολία που πρέπει να ξεπεραστεί και έγκειται στο ότι το έργο βρίσκεται στον Ενωσιακό κατάλογο των PCI που υποστήριζε πάντοτε η ελληνική κυβέρνηση από το 2013. Ο χαρακτηρισμός του «εθνικού» έργου, αντί του υφιστάμενου PCI, συνεπάγεται μια διαδικασία που θα διαρκέσει μέχρι τον Νοέμβριο όταν η επόμενη λίστα PCI θα δημοσιευθεί από την ΕΕ. Αν λοιπόν το Δ.Σ της ΡΑΕ κρίνει τώρα το έργο ως εθνικό, πληροφορίες από τη Euroasia αναφέρουν ότι θα το προσβάλουν στα δικαστήρια.
Δύο καλώδια για διασύνδεση με την Κρήτη;
Αναφερόμενη στο θέμα πληροφορίες από την EuroAsia Interconnector αναφέρουν οτι σε τρία χρόνια η Κρήτη θα έχει δύο ξεχωριστά καλώδια διασύνδεση, συνδέοντας το ηλεκτρικά απομονωμένο νησί με το υπόλοιπο ελληνικό δίκτυο, αφού ο υπουργός Ενέργειας έκανε επαναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του Ευρωπαϊκου έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) EuroAsia Interconnector και δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα έχει σύντομα και μια δεύτερη νέα «εθνική» διασύνδεση.
Η απόφαση για «εθνικό» έργο έρχεται να προστεθεί στο ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλώδιο EuroAsia DC υψηλής τάσης 1.000 MW γνωστό ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI 3.10) που συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Κρήτη και την Αττική, όπου η διασύνδεση της τελευταίας θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022.
Η ονομασία PCI έχει δωθεί στο EuroAsia Interconnector ως μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την «ηλεκτρική λεωφόρο» που θέτει τέλος στην ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, του τελευταίου κράτους μέλους της ΕΕ χωρίς καμία διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Το δεύτερο έργο θα είναι το νέο «εθνικό» καλώδιο, το οποίο ανατέθηκε από την ΡΑΕ απευθείας στον ελεγχόμενο από τους κινέζους εταιρεία μεταφοράς ενέργειας ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική Αριάδνη Interconnector, είναι όμοιο με το EuroAsia Interconnector αλλά δεν είναι ευρωπαϊκό έργο PCI.
Η Αριάδνη θα έχει χωρητικότητα 1.000 MW και θα είναι ένα νέο δεύτερο “εθνικό” έργο, το οποίο όμως αφού δεν είναι PCI στερείται από Ευρωπαϊκά κονδύλια καθιστώντας το έργο ακριβότερο για τον καταναλωτή κατά 350 εκατ. Ευρώ, με την λειτουργία του να είναι προγραματισμένη τουλάχιστον κατά έξι μήνες αργότερα από την EuroAsia Interconnector.
Το νέο “εθνικό” καλώδιο του ΑΔΜΗΕ όμως που θα κατασκευαστεί από την Αριάδνη δεν θα είναι τεχνικά συμβατό με οποιοδήποτε τμήμα της διασυνοριακής διασύνδεσης PCI 3.10 Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής.
Τα δύο ανεξάρτητα αλλά και παράλληλα έργα διασύνδεσης, θα τερματίσουν την ηλεκτρική απομόνωση της Κρήτης, όπου το δίκτυο βασίζεται σε παλαιούς σταθμούς παραγωγής πετρελαίου ντίζελ που επιβαρύνουν την αυξανόμενη ζήτηση καθώς το ρεκόρ αφίξεων τουριστών ανανεώνεται κάθε χρόνο, με το νησί να “βουλιάζει” τους καλοκαιρινούς μήνες.
“Μας καθυστερεί το υπουργείο Ενέργειας”
Πληροφορίες από το Euroasia σημειώνουν ότι ενώ η διαδικασία αδειοδοτήσεων από τις ελληνικές αρχές για το Ευρωπαϊκό έργο διασύνδεσης EuroAsia έχουν παγωποιηθεί από το 2017, η νεοσύστατη Αριάδνη με το νέο εθνικό έργο απολαμβάνει ένα θαυματουργά γρήγορο ρυθμό εγκρίσεων για πανομοιότυπες άδειες που δεν έχουν εγκριθεί στην περίπτωση της EuroAsia.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι πηγές της Κομισιόν σημειώνουν ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ΡΑΕ «πλέον, με τις πολύ σοβαρές νομικές υποθέσεις εναντίον της, δεν έχει άλλη επιλογή από το να επιτρέψει τη σύνδεση του ευρωπαϊκού καλωδίου EuroAsia με το ελληνικό εθνικό δίκτυο και από εκεί με το υπόλοιπο δίκτυο της ηπειρωτικής Ευρώπης, κάτι το οποίο έχει μπλοκαριστεί μέχρι σήμερα».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βασίλης Κικίλιας: Ισχυρή σύσταση για αντιολισθητικές αλυσίδες σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών
- Καιρός: Νέο έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Ισχυρές καταιγίδες, θυελλώδεις άνεμοι και χιόνια τη Δευτέρα και την παραμονή Χριστουγέννων
- Αλεξία Μπακογιάννη (αία* relate): Η… ευτυχής απόλυση, η γυναικεία επιχειρηματικότητα και η πολιτική
- Κύκλωμα που διακινούσε λαθραία ποτά: Πάνω από 3 εκατ. ευρώ η ζημιά για το Δημόσιο – 12 συλλήψεις