Ανησυχία επικρατεί στην αγορά της βενζίνης, η οποία αρχίζει να βγαίνει εκτός ελέγχου, όπως ακριβώς συνέβη με το ντίζελ νωρίτερα, αναφέρει το bloomberg.

Οι Αμερικανοί αγοραστές ήδη απορροφούν περισσότερες προμήθειες από την Ευρώπη, καθώς ξεκινά η καλοκαιρινή περίοδος κατά την οποία αυξάνεται η ζήτηση λόγω των οδικών ταξιδιών στη χώρα. Παράλληλα υπάρχουν απώλειες στις λεγόμενες δευτερογενείς πρώτες ύλες από τη Ρωσία, που είναι κρίσιμες για την παραγωγή του καυσίμου. Η κατάσταση επιδεινώνεται από το κλείσιμο διυλιστηρίων πετρελαίου που σημειώνεται τα τελευταία χρόνια καθώς η κατανάλωση συρρικνώθηκε λόγω της πανδημίας.

1

Οι τιμές του ντίζελ εκτοξεύτηκαν μετά την εισβολή στην Ουκρανία εν μέσω ανησυχιών για διακοπή των τεράστιων εξαγωγών της Ρωσίας. Η βενζίνη, εν τω μεταξύ, μόλις σημείωσε ρεκόρ στις ΗΠΑ και και τα δύο καύσιμα έχουν πλέον μεγάλα premium έναντι του αργού. Το αυξανόμενο κόστος είναι ένα πλήγμα για τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο που αγωνίζονται να συγκρατήσουν τον πληθωρισμό.

«Η αγορά συνειδητοποιεί ότι εκτός από μια κρίση στην προσφορά ντίζελ, μπορεί επίσης να αντιμετωπίσουμε συμπίεση της προσφοράς βενζίνης, καθώς η πλεονάζουσα χωρητικότητα είναι μικρή, τα αποθέματα προϊόντων χαμηλά και η παροχή δευτερογενούς πρώτης ύλης περιορισμένη», δήλωσε ο Hedi Grati, εκτελεστικός διευθυντής, διύλισης και μάρκετινγκ στο IHS Markit.

Gasoline on the Rise | Gasoline prices rising relative to diesel in northwest Europe
Οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται σε σχέση με το ντίζελ στη βορειοδυτική Ευρώπη

Στις αρχές του πολέμου η ανησυχία για τη βενζίνη ήταν περιορισμένη επειδή η Ρωσία είναι μόνο ένας μικρός εξαγωγέας. Το ντίζελ ήταν ένας πολύ πιο ξεκάθαρος κίνδυνος – η χώρα είναι ένας σημαντικός προμηθευτής – και οποιεσδήποτε διαταραχές του εμπορίου, είτε μέσω κυρώσεων είτε σχετιζόμενων με τον πόλεμο ζητημάτων υλικοτεχνικής υποστήριξης, κινδύνευαν να στερήσουν τον κόσμο από τα τόσο απαραίτητα καύσιμα.

Πριν από τον πόλεμο, η Ρωσία προμήθευε τα διυλιστήρια σε ΗΠΑ και Ευρώπη με δευτερεύουσες πρώτες ύλες, που μπορούν να μεταποιηθούν σε προϊόντα πετρελαίου υψηλότερης αξίας, όπως η βενζίνη και το ντίζελ.

Αλλά οι ΗΠΑ έχουν πλέον απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες – όπως η Galp Energia SGPS της Πορτογαλίας – αποφεύγουν επίσης το ρωσικό πετρέλαιο. Η δυνατότητα διύλισης εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, έχει επίσης περιοριστεί από τις αρχές του 2020 εν μέσω σημαντικής πτώσης στη ζήτηση καυσίμων λόγω των lockdown.

Αυτό βοηθά την αναθέρμανση της αγοράς βενζίνης. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης και οι τιμές λιανικής στις ΗΠΑ έχουν φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα και υψηλά κόστη έχουν επίσης παρατηρηθεί στην Ευρώπη και την Ασία. Οι προμήθειες βρίσκονται υπό πίεση με τους Αμερικανούς οδηγούς να αναμένεται να καταναλώσουν περισσότερο αυτή τη θερινή περίοδο, ακόμη και με υψηλότερες τιμές. Τα αποθέματα της χώρας βρίσκονται επίσης σε χαμηλά για την εποχή επίπεδα.

Η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας αναμένει ότι η κατανάλωση βενζίνης στις ΗΠΑ από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο θα αυξηθεί σχεδόν 1% φέτος. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η συνολική ζήτηση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,3% φέτος, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Διαβάστε ακόμη:

Ιταλία: Παρατείνεται η μείωση των φόρων επί των καυσίμων μέχρι τις 8 Ιουλίου