Σε μια ιστορική πράσινη Συμφωνία Κοινής Ανάπτυξης (JDA) που υπεγράφη στην Ολλανδία, για τη δημιουργία του πρώτου διαδρόμου υγροποιημένου υδρογόνου στον πλανήτη, που πρόκειται να συνδέσει εμπορικά την Αραβική Χερσόνησο με την Ευρώπη, συμμετέχει η EcoLog, συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού.

Η συμφωνία υπεγράφη κατά την επίσημη επίσκεψη του Σουλτάνου του Ομάν, Haitham bin Tariq, στην Ολλανδία.

1

Το σημαντικό αυτό project, θα ξεκινήσει από το λιμάνι Duqm στο Σουλτανάτο του Ομάν, από όπου θα μεταφέρονται τα φορτία προς το λιμάνι του Άμστερνταμ στην Ολλανδία, ενώ αναμένεται να αποκτήσει βασικούς κόμβους logistics στη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένου του λιμένα του Duisburg, επιτρέποντας την εισαγωγή υδρογόνου, το οποίο ανήκει στα ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO).

Στην ευρωπαϊκή πλευρά, ο διάδρομος θα διαθέτει τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης στο λιμάνι του Άμστερνταμ, από όπου το υδρογόνο θα διανέμεται σε βιομηχανίες μέσω διαφόρων καναλιών, όπως δικτύων αγωγών φυσικού αερίου και σιδηροδρομικών γραμμών.

Μια άποψη του διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου
Μια άποψη του διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου (Πηγή: timesofoman.com)

Συμφωνία-ορόσημο για την ενεργειακή μετάβαση

Όπως αναφέρουν οι Times του Ομάν το πρακτορείο Ζawya και άλλα διεθνή μέσα ενημέρωσης, η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ένα κρίσιμο σημείο στο ταξίδι της παγκόσμιας ενεργειακής μετάβασης, ενώ φέρνει το Ομάν ένα βήμα πιο κοντά στην απόκτηση του τίτλου ενός κορυφαίου κόμβου για την παραγωγή και εξαγωγή πράσινου υδρογόνου.

“Είναι μια συμφωνία-ορόσημο που αφορά τη δέσμευσή μας προς την καθαρή ενέργεια”, δήλωσε η Ολλανδή υπουργός για το κλίμα και την πράσινη ανάπτυξη, Sophie Hermans.

“Συνδέοντας το πράσινο υδρογόνο του Ομάν με τις ενεργειακές ανάγκες της Ευρώπης, προωθούμε τους κοινούς μας στόχους για το κλίμα και δημιουργούμε μια βιώσιμη ενεργειακή οδό”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κατά την υπογραφή της συμφωνίας
Κατά την υπογραφή της συμφωνίας (Πηγή: gasunie.nl)

Από πλευράς του, ο υπουργός Ενέργειας και Ορυκτών του Ομάν, Salim Nasser Al Aufi σημείωσε ότι “Αυτή η συνεργασία αντανακλά τη δέσμευση του Ομάν να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία, ενισχύοντας ταυτόχρονα τους δεσμούς με την Ευρώπη για να υποστηρίξει τη βιώσιμη μετάβαση καθαρής ενέργειας”.

Συνάντηση “γιγάντων”

Έντεκα οντότητες μεταξύ των οποίων και ισχυροί “παίκτες” του κλάδου που ευθυγραμμίζονται με το Vision 2040 (το όραμα του Σουλτάνου για την ανάπτυξη του Ομάν), βρέθηκαν στην Ολλανδία για την υπογραφή της σημαντικής αυτής συμφωνίας.

Μεταξύ τους, βρίσκεται η Hydrom, ο εθνικός “ενορχηστρωτής” για το πράσινο υδρογόνο του Ομάν, η OQ, ο ενεργειακός όμιλος με παγκόσμιες προεκτάσεις του Ομάν (με ενεργητικό που ξεπερνά τα 36 δισ. δολάρια), οι ολλανδικές Tata Steel Nederland και Hynetwork και η γερμανική HHLA.

Η συγκεκριμένη αλυσίδα εφοδιασμού που δημιουργείται, αναμένεται να αξιοποιήσει προηγμένες τεχνολογίες για την υγροποίηση, τη μεταφορά, την αποθήκευση και τη διανομή του υγροποιημένου υδρογόνου.

Κατά την υπογραφή της συμφωνίας
Κατά την υπογραφή της συμφωνίας (Πηγή: gasunie.nl)

Να υπενθυμίσουμε ότι το 2023 στην COP28, το Ομάν, το λιμάνι του Άμστερνταμ, η Zenith Energy Terminals και η GasLog (με έδρα την Αθήνα) που διαχειρίζεται 35 πλοία μεταφοράς LNG και ένα FSRU, υπέγραψαν συμφωνία με στόχο την έρευνα και ανάπτυξη μιας αλυσίδας εξαγωγής υγροποιημένου υδρογόνου από το Ομάν στην Ευρώπη έως το 2029.

Η νεότερη συμφωνία, αποτελεί συνέχεια αυτής.

Στη “μάχη” για το κλίμα η EcoLog

Η πρωτοπόρος EcoLog, αφιερωμένη στο καθαρό μηδέν και υποστηρίζοντας την επείγουσα δράση για την κλιματική αλλαγή, θα χρησιμοποιεί τo προηγμένου σχεδιασμού δεξαμενόπλοι;o της, εξασφαλίζοντας όσο το δυνατόν ελάχιστες απώλειες φορτίου κατά τη θαλάσσια μεταφορά του ευαίσθητου υδρογόνου.

Η καινοτομία της εταιρείας, μειώνει σημαντικά το κόστος μεταφοράς, δημιουργώντας παράλληλα ένα νέο πρότυπο για την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, η EcoLog, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία κορυφαίων κατασκευαστών δεξαμενών αποθήκευσης υγρού υδρογόνου, ανέπτυξε τα πρώτα πλοία μεγάλης κλίμακας στον κόσμο, με τεχνολογία που ελαχιστοποιεί το “boil-off” κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, αποδίδοντας 2.000 μετρικούς τόνους υδρογόνου ανά ταξίδι.

Η εταιρεία έχει επισημάνει ότι είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ και τα κράτη μέλη της μπορούν να επιτύχουν τους φιλόδοξους στόχους της Ένωσης για καθαρό μηδενικό κλίμα έως το 2050.

Δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υδρογόνου της EcoLog
Δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υδρογόνου της EcoLog (Πηγή: ecolog)

Σε αυτό το πλαίσιο, μαζί με την Tata Steel Netherlands, ανακοίνωσαν πέρσι ότι προχωρούν στη δημιουργία ενός καινοτόμου “ενεργειακού διαδρόμου”, συνδυάζοντας την υγροποίηση του διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) για αποθήκευση και την επαναεριοποίηση του υδρογόνου για βιομηχανική χρήση, μειώνοντας την ανάγκη για επιπλέον ενεργειακή κατανάλωση.

Η συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών επισημοποιήθηκε στην Νορβηγία κατά την παρουσία του βασιλιά της Ολλανδίας Willem-Alexander και της υπουργού Κλιματικής Πολιτικής Sophie Hermans.

Διαβάστε επίσης: 

Γουίρθ (Chevron): Καμία ένδειξη για ύφεση στις ΗΠΑ – Είμαστε προετοιμασμένοι για επιβράδυνση της ανάπτυξης

Δριμεία κριτική Μπράνσον στον «αλλοπρόσαλλο» Τραμπ: «Όλα πήγαιναν τόσο καλά μέχρι πριν από περίπου τρεις μήνες»

ΕΚΤ: Επιβράδυνση των μισθολογικών αυξήσεων στην Ευρωζώνη το 2025