Μεγάλη αύξηση της ζήτησης για τη χρήση των αγωγών φυσικού αερίου για εξαγωγές και εισαγωγές διαπιστώνει ο ΔΕΣΦΑ, καθώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο φυσικού αερίου για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με αποτέλεσμα να είναι απαραίτητες σημαντικές επενδύσεις ανάπτυξης του δικτύου για να ανταποκριθεί στη ζήτηση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της «δίψας» που εκφράζεται διεθνώς για τη διακίνηση φυσικού αερίου από την Ελλάδα είναι το μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το σημείο εισόδου Αμφιτρήτη του ΔΕΣΦΑ, που αφορά το νέο FSRU Αλεξανδρούπολης που θα τεθεί σε λειτουργία το 2024.

Η δημοπρασία έκλεισε με προσαύξηση (premium) 684% εξασφαλίζοντας παραπάνω έσοδα κατά 9 εκ. ευρώ, τα οποία η ΡΑΕΕΥ θα αποφασίσει αν θα κατευθυνθούν για να μειώσουν το κόστος της ασφάλειας εφοδιασμού, ή για να μειώσουν το κόστος επενδύσεων του ΔΕΣΦΑ και επομένως τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.

Όπως ανέφερε χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, οι συμμετέχοντες στο market test  εξέφρασαν εξαιρετικά υψηλό ενδιαφέρον για τη δέσμευση δυναμικότητας υπό όρους που προσφέρθηκε στο σημείο εισόδου Αμφιτρίτης για ένα έτος, κυρίως λόγω της ευελιξίας που προσφέρει το συγκεκριμένο προϊόν δυναμικότητας.

Μέσα από τη διαδικασία του Market Test, θα είναι δυνατό για τα ενδιαφερόμενα μέρη να δεσμευτούν για μακροπρόθεσμα συμβόλαια και επομένως να διασφαλιστεί η ανάκτηση του κόστους των σχετικών έργων διασύνδεσης.

Επιπλέον, θα είναι δυνατό να αξιολογηθούν τα κοινωνικά οφέλη (ασφάλεια εφοδιασμού, διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας κ.λπ.) από την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων, μειώνοντας έτσι την ελάχιστη απαιτούμενη κάλυψη κόστους από τα άμεσα ενδιαφερόμενα μέρη.

Γενικότερα, όμως εκφράζεται μεγάλο ενδιαφέρον για διέλευση φυσικού αερίου από την Ελλάδα, και όπως τόνισε η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, έχουν ληφθεί μη δεσμευτικά αιτήματα από συνολικά 27 εταιρείες: το 45% είναι εταιρείες της ΕΕ και το 37% από αυτές, ελληνικές εταιρείες.

Η συνολική ζητούμενη δυναμικότητα (180 εκ. Nm3/d ή 65 bcma) υπερβαίνει το προβλεπόμενο επίπεδο κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Αύξηση ροών φυσικού αερίου

Η Μελέτη Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ δείχνει ότι οι ροές φυσικού αερίου μέσω του ΕΣΦΑ, συμπεριλαμβανομένων των που εξάγονται σε γειτονικές αγορές, αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά.

Οι ροές αυτές δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν σε σταθερή βάση από τις υπάρχουσες τεχνικές δυναμικότητες του συστήματος.

Γι αυτό και η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε το πρόγραμμα επενδύσεων 1,2 δισ. που προγραμματίζει ο ΔΕΣΦΑ για την ανάπτυξη του δικτύου του προκειμένου να ανταποκριθεί στην υπερβάλλουσα ζήτηση, εκτιμώντας ότι οι επενδύσεις αυτές θα αποσβεστούν από την αύξηση.

Τονίστηκε επίσης ότι τα τελευταία χρόνια, ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνει έναν διαρκώς αυξανόμενο αριθμό αιτημάτων για νέα έργα σύνδεσης, τα οποία δεν μπορούν να ικανοποιηθούν και  γι αυτό κρίθηκε απαραίτητο να προχωρήσει στην ενίσχυση του συστήματος.

Τα αιτήματα αδιάλειπτης δυναμικότητας εισόδου περιλαμβάνουν όλα τα υφιστάμενα σημεία εισόδου του ΔΕΣΦΑ (Σιδηρόκαστρο, Νέα Μεσημβρία, Κήποι, Αγία Τριάδα), καθώς και τη σύνδεση με όλα τα νέα FSRU (Gastrade, Argo, Dioriga Gas, Elpedison). Ζητήθηκε δυναμικότητα σε όλα τα σημεία εξόδου με άλλα συνδεδεμένα συστήματα (Σιδηρόκαστρο, Εύζωνοι, Κομοτηνή, Νέα Μεσημβρία).

Νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023 -2032: Επενδύσεις 1,2 δις. ευρώ

Ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στην υλοποίηση ενός φιλόδοξου Αναπτυξιακού Σχεδίου Επενδύσεων Μεγάλης Κλίμακας σε ένα περιβάλλον υψηλής Τεχνικής, Κοινωνικής & Οικονομικής πολυπλοκότητας με προϋπολογισμό άνω του €1,2 δισ.

Βασικά σημεία του ΔΠΑ 2023-2032:

– 83 έργα (64 αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2024)

– €1,29 δισ. συνολικός προϋπολογισμός (περίπου 1,24 δισ. € για τα έργα που περιλαμβάνονται στην 3ετή Αναπτυξιακή Περίοδο) Τα κυριότερα νέα έργα που περιλαμβάνονται αφορούν τον διπλασιασμό των κλάδων Υψηλής Πίεσης (430 εκατ. ευρώ), προσθέτοντας νέα δυναμικότητα στο σύστημα «Καρπερή-Κομοτηνή» και «Πάτημα-Λιβαδειά».

– €28 εκατ. νέων έργων σχετίζονται με έργα αναβάθμισης, συντήρησης & Καινοτομίας και R&D, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται

1. Δύο νέα κρίσιμα σημεία διασύνδεσης:

✓ Διασύνδεση με τη Βουλγαρία μέσω του IGB με το έργο του Ρυθμιστικού Σταθμού Κομοτηνής που επιτρέπει τη λειτουργία δύο τμημάτων του ΕΣΦΑ (Ανατολικά και Δυτικά Κομοτηνής) σε διαφορετικά επίπεδα πίεσης

✓ Διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης: Διασφάλιση πρόσβασης σε νέες εναλλακτικές πηγές προμήθειας LNG Τα παραπάνω σημεία διασύνδεσης θα διευκολυνθούν με το έργο του Σταθμού Συμπίεσης Κομοτηνής.

2. Ενίσχυση διασύνδεσης του ΔΕΣΦΑ με άλλα συστήματα:

✓ Αγωγός Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων – Γευγελής → 100% Hydrogen-ready

✓ Μ/Ρ Σταθμός για τη σύνδεση με το FSRU Dioriga Gas

3. Νέα Έργα για την αποσυμφόρηση του συστήματος:

✓ Διπλασιασμός Κλάδου ΥΠ Καρπερής – Κομοτηνής (~ 215 χλμ. 30-ιντσών αγωγός)

✓ Διπλασιασμός Κλάδου ΥΠ Πάτημα – Λειβαδιά (~ 100 χλμ. 30-ιντσών αγωγός)

4. Έργα για την τροφοδοσία νέων περιοχών με φυσικό αέριο:

✓ ΥΠ Αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία → 100% Hydrogen Ready

✓ ΥΠ Αγωγός προς την Πάτρα → 100% Hydrogen Ready

5. Αύξηση της δυναμικότητας & αναβάθμιση ασφάλειας εφοδιασμού ΕΣΦΑ:

Αναβάθμιση Σταθμού Συμπίεσης Νέας Μεσημβρίας:

Επιπρόσθετη συμπίεση απαιτείται στο ΕΣΦΑ για να ικανοποιηθούν οι ροές και οι πιέσεις

✓ Booster Σταθμός Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία: Τροφοδοσία του TAP με πίεση παράδοσης σημαντικά υψηλότερη από την πίεση λειτουργίας του ΕΣΦΑ

✓ Σταθμός Συμπίεσης Αμπελιάς: Διασφάλιση υδραυλικής σταθερότητας.

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΣΦΑ: Τι αλλάζει στις ταρίφες – Πόσο επηρεάζει τις τιμές

Τιμολόγια ρεύματος: Αναβάλλονται οι αλλαγές – Περισσότερη διαφάνεια ζητάει το ΥΠΕΝ

Maria Rita Galli (ΔΕΣΦΑ): Πρώτα να πάρει η Motor Oil επενδυτική απόφαση για τη ΔΙΩΡΥΓΑ Gas και μετά ο αγωγός