Σημαντική ανάπτυξη στην αγορά υδρογόνου παρατηρούν οι αναλυτές, οι οποίοι στις προβλέψεις τους υπολογίζουν δείκτη απόδοσης CAGR της τάξης του 11,8% για την περίοδο 2021-2027.

Στην κορύφωση της ενεργειακής κρίσης, όπου η Ευρώπη επιστρατεύει όλες της τις δυνάμεις για να επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε τομείς όπου η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα αποτελεί σημαντική πρόκληση, όπως η βαριά βιομηχανία και οι μεταφορές.

Κρίσιμη χρονιά για τις επενδύσεις στο υδρογόνο το 2022 σύμφωνα με τους αναλυτές

Σε πρόσφατη έκθεσή της, η S&P Global Platts Analytics υπολογίζει ότι το 2022 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στην Ευρώπη παραγωγική δυναμικότητα υδρογόνου 65.000 mt/έτος, η οποία αναμένεται να φτάσει συνολικά σχεδόν τους 1 εκατομμύριο mt/έτος, μετά από σημαντικές προσαυξήσεις το 2023 και το 2024.

Επιπλέον, εκτιμά ότι το 2022 η παγκόσμια ζήτηση καθαρού υδρογόνου θα αυξηθεί κατά 4% σε σχέση με το 2021, κυρίως λόγω της διύλισης. Η τρέχουσα ζήτηση υδρογόνου στον βιομηχανικό τομέα της ΕΕ να ανέρχεται σε περίπου 8-10 εκατ. τόνους ετησίως, με το 45% να προορίζεται για τη διύλιση, το 38% για την παραγωγή αμμωνίας και το 8% για τη μεθανόλη.

«Αναμένουμε σημαντική αύξηση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου για βιομηχανικούς καταναλωτές στη διύλιση, τον χάλυβα, την αμμωνία και την παραγωγή χημικών προϊόντων, καθώς και στις μεταφορές» το 2021-23, ανέφερε η βιομηχανική ομάδα Hydrogen Europe. Τα έργα αυτά θα είναι της τάξης των 5-30 MW το 2021-22 και θα λειτουργούν με ηλεκτρολύτες, πρόσθεσαν.

«Το 2022 θα είναι μια πολύ σημαντική χρονιά για τη βιομηχανία υδρογόνου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας παραγωγής ηλεκτρολυτών ITM Power, Graham Cooley.

Το 17% των νέων φορτηγών το 2030 θα κινείται με υδρογόνο, πιστεύει η ΕΕ

Το υδρογόνο πρόκειται να έχει σημαντικό ρόλο και στην απανθρακοποίηση των οδικών μεταφορών βαρέων οχημάτων, με την επανέναρξη της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα της ΕΕ  για τις μεταφορές με βάση το υδρογόνο. Η Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ Adina Vălean περιγράφει το όραμά της για 60.000 φορτηγά υδρογόνου στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2030.

«Οι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου πρέπει να είναι προσβάσιμοι τουλάχιστον κάθε 150 χιλιόμετρα κατά μήκος του δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών αυτοκινήτων (ΔΕΔ-Μ) μέχρι το 2030».

«Αυτό θα δημιουργήσει ένα επαρκώς πυκνό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου, ώστε να εξασφαλίσουμε επαρκή διασυνοριακή συνδεσιμότητα στην ΕΕ για τα 60.000 φορτηγά υδρογόνου που οραματιζόμαστε να δούμε στους δρόμους της ΕΕ έως το 2030», πρόσθεσε.

Η χρήση του υδρογόνου στις μεταφορές, μέσω κυψελών καυσίμου που μετατρέπουν το υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια, αποτελεί εδώ και καιρό μια φιλοδοξία της Ένωσης που τίθεται πλέον σε λειτουργία ωστόσο ένα υποστηρικτικό νομοθετικό πλαίσιο θα είναι ζωτικής σημασίας για να δεχθεί η αγορά μεταφορών τα φορτηγά υδρογόνου.

Αναγκαίο το ρυθμιστικό πλαίσιο για να ξεκλειδώσουν οι επενδύσεις

«Υπάρχει σαφής δυναμική στις επενδύσεις υδρογόνου, και η μετάβαση σε τέτοια κλίμακα απαιτεί πρωτοφανή κινητοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων με ισχυρή πολιτική υποστήριξη. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τις κυβερνήσεις για το υδρογόνο προς όφελος των κοινών μας στόχων για το κλίμα», δήλωσε ο Tom Linebarger, αντιπρόεδρος του Hydrogen Council.

Σε κοινή δήλωσή τους σχετικά με τις βασικές ρυθμιστικές απαιτήσεις για την επίτευξη της απαλλαγής του φυσικού αερίου από τις ανθρακούχες εκπομπές, η CEER και η ACER παρέχουν συστάσεις για τη ρύθμιση των αγορών υδρογόνου και την διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού σε μια ενεργειακή αγορά χωρίς άνθρακα.

Αναλυτικότερα μιλούν για καθορισμό βασικών αγορανομικών και ρυθμιστικών αρχών για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και την υιοθέτηση μιας πιο ολοκληρωμένης προσέγγισης για την ανάπτυξη υποδομών, τόσο σε σχέση με τα διάφορα επίπεδα της αλυσίδας εφοδιασμού όσο και με τους διάφορους φορείς ενέργειας.

Επιπλέον συστήνουν την περιοδική  παρακολούθηση των αγορών υδρογόνου για να ελέγχεται η εξέλιξη τους και να διασφαλίζεται η διαφάνεια. Έτσι θα αποφασίζεται κατά πόσον απαιτείται περεταίρω ρύθμιση της αγοράς.

Υπαρκτό το ενδιαφέρον στην ελληνική αγορά

Οι επενδύσεις στο υδρογόνο έχουν από καιρό κεντρίσει τ0 ενδιαφέρων των μεγάλων παικτών της ελληνικής αγοράς.

Συγκεκριμένα υπενθυμίζεται η επενδυτική πρόταση, συνολικού ύψους άνω των 8 δισ. ευρώ, για την ανάπτυξη ενός καινοτόμου, ολοκληρωμένου έργου πράσινου υδρογόνου στην ελληνική επικράτεια με το όνομα White Dragon. Την πρόταση είχε υποβάλει προς την Ελληνική Κυβέρνηση και την ΕΕ η ΔΕΠΑ Εμπορίας, σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους της χώρας, μεταξύ των οποίων είναι και η ΔΕΗ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, η Damco Energy (Όμιλος Κοπελούζου),  η Motor Oil και η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.