Η ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων και των εγχώριων υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας παραμένουν κορυφαίες στρατηγικές προτεραιότητες στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033 του ΑΔΜΗΕ.

Η επικαιροποιημένη έκδοση του Προκαταρκτικού Σχεδίου του ΔΠΑ ενσωματώνει για πρώτη φορά συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους των νέων διασυνοριακών διασυνδέσεων με την Ιταλία και την Αλβανία, οι οποίες αναμένεται να αναβαθμίσουν σημαντικά την εξαγωγική δυνατότητα της χώρας μας για πράσινη ενέργεια. Παράλληλα, προβλέπει νέα έργα ύψους 147 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ.

1

Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας

Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2024-2033 του ΑΔΜΗΕ, η ονομαστική μεταφορική ικανότητα της υποθαλάσσιας καλωδιακής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας θα ανέρχεται σε 1.000 MW, τριπλασιάζοντας το υφιστάμενο περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών, στα 1.500 MW.

Σε τεχνικό επίπεδο, η νέα διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος, με υπερσύγχρονη τεχνολογία μετατροπέων πηγής τάσης (Voltage Source Converters – VSC) και σταθμούς ηλεκτροδίων στην Ελλάδα και την Ιταλία. Το υποβρύχιο μήκος της διαδρομής υπολογίζεται σε 220 χλμ. και σε 55 χλμ. το μήκος της όδευσης των υπογείων τμημάτων σε Ελλάδα και Ιταλία.

Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας

Ο επικαιροποιημένος δεκαετής σχεδιασμός του Διαχειριστή τοποθετεί την ολοκλήρωση της νέας διασυνδετικής Γραμμής Μεταφοράς 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας έως το 2030. Η διασύνδεση θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφοράς 1.600 MVA και θα συνδέσει το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με τον νέο Υποσταθμό Fier στη νότια Αλβανία.

Η χερσαία διεθνής διασύνδεση εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 145 χλμ., εκ των οποίων τα 45 χλμ. θα βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και τα 100 χλμ. στην επικράτεια της Αλβανίας. Το έργο προβλέπεται να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά τουλάχιστον 200 MW και στις δύο κατευθύνσεις (από και προς την Αλβανία).

Νέα έργα μεταφοράς στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα

Ο ΑΔΜΗΕ στον μεσοπρόθεσμο επενδυτικό σχεδιασμό του προτεραιοποιεί την ενίσχυση και των εγχώριων υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής θα αναπτύξει ένα νέο ΚΥΤ στην περιοχή της Θεσπρωτίας, το οποίο θα συνδέεται μέσω νέας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV με το υπάρχον ΚΥΤ Αράχθου.

Το KYT Θεσπρωτίας θα είναι νευραλγικής σημασίας καθώς θα εξυπηρετήσει τις δύο νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις με την Ιταλία και την Αλβανία, θα συμβάλει στην ενίσχυση της ευστάθειας του Συστήματος Μεταφοράς στην περιοχή και θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα για την υποστήριξη της διείσδυσης νέων μονάδων ΑΠΕ.

Ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει επίσης έργα επέκτασης των σημείων σύνδεσης του Συστήματος Μεταφοράς με το Δίκτυο Διανομής, με την κατασκευή νέων Υποσταθμών στην Κεφαλονιά (Κεφαλονιά ΙΙ), την Κέρκυρα (Σιδάρι), τη βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης (Σίνδος ΙΙ) και τη Δράμα (Προσοτσάνη). Επιπλέον σχεδιάζει την κατασκευή Υποσταθμού στην Αίγινα καθώς και την εγκατάσταση εξοπλισμού 150 kV σε Υποσταθμούς και ΚΥΤ ανά την Ελλάδα για την σύνδεση νέων μετασχηματιστών Μέσης Τάσης.

Σε ό,τι αφορά τα Ιόνια Νησιά, το ΔΠΑ 2024-2033 περιλαμβάνει νέο έργο διασύνδεσης μεταξύ της τερματικής διάταξης Κυλλήνης και του Υποσταθμού Κεφαλονιά ΙΙ. Η διασύνδεση αυτή θα υλοποιηθεί με υποβρύχιο καλώδιο XLPE 150 kV, ονομαστικής ικανότητας 200 ΜVA και Γραμμή Μεταφοράς Υψηλής Τάσης επί της Κεφαλονιάς.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε σχετικά:

«Ο ΑΔΜΗΕ ενισχύει διαρκώς τις διεθνείς διασυνδέσεις και δημιουργεί ακόμη πιο ισχυρές ηλεκτρικές υποδομές σε κάθε γωνιά της χώρας. Παρά τις προκλήσεις της ενεργειακής συγκυρίας που διανύουμε, ο Διαχειριστής εξακολουθεί να διατηρεί σταθερό βηματισμό στα μεγάλα και απαιτητικά έργα του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης που θα υπερδιπλασιάσουν το ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς μέχρι το 2030.

Οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Ελλάδας με την Ιταλία και την Αλβανία αλλά και τα νέα έργα αναβάθμισης του εγχώριου ηλεκτρικού Συστήματος, θα υποστηρίξουν σημαντικά τη διείσδυση πράσινης ενέργειας σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο και θα προωθήσουν τους ευρωπαϊκούς στόχους για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας. Εν μέσω ενεργειακής μετάβασης, ιδιαίτερα σημαντική για την ομαλή συνέχιση των κρίσιμων έργων που υλοποιούμε είναι και η απαραίτητη ρυθμιστική στήριξη που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων του Διαχειριστή».

Διαβάστε επίσης:

ΟΑΣΑ: Συνέχεια στις τροποποιήσεις δρομολογίων των λεωφορείων