Ο έμπορος ρολογιών πολυτελείας Danny Govberg έχει πολλή δουλειά αυτήν την εποχή, παρά το γεγονός ότι σήμερα πουλά λιγότερα καινούργια ρολόγια απ’ ό,τι παλιότερα. Και αυτό γιατί η Govberg Jewelers, η εμπορική επιχείρησή του, η οποία μετρά ήδη 102 χρόνια ζωής, βλέπει να συντελείται μια πραγματική «έκρηξη» στην αγορά ρολογιών από δεύτερο χέρι, με πολλούς εύπορους ιδιοκτήτες ρολογιών της κλάσης των Patek Philippe και των Rolex να ανταλλάσσουν όλο και πιο συχνά ρολόγια από τη συλλογή τους για να αποκτήσουν κάποιο άλλο (αλλά όχι απαραίτητα ολοκαίνουργιο) σχέδιο. Αυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές που έχει δει να συντελείται στη συγκεκριμένη αγορά ο Govberg τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Είναι γεγονός ότι οι Ελβετοί ωρολογοποιοί αντιμετώπιζαν, παραδοσιακά, την αγορά μεταχειρισμένων ρολογιών ως ανταγωνιστική. Άλλωστε, το μοναδικό ρολόι που θα μπορούσε να πάρει τη θέση ενός καινούργιου Rolex στο «καλάθι» ενός λάτρη των Rolex θα ήταν ένα vintage ρολόι της ίδιας εταιρείας. Παρ’ όλα αυτά, η Ελβετία έχει αρχίσει να «αγκαλιάζει» την ιδέα της δημιουργίας μιας δομημένης αγοράς μεταχειρισμένων ρολογιών, ευελπιστώντας ότι θα καταφέρει να προσελκύσει και πάλι αγοραστές στα καταστήματα, λέει ο Reginald Brack, αναλυτής για την αγορά ρολογιών και ειδών πολυτελείας στην εταιρεία ερευνών NPD Group. Οι εταιρείες προσπαθούν να αναπληρώσουν το έδαφος που έχασε ο κλάδος – μία βιομηχανία με ιστορία τεσσάρων αιώνων στην Ελβετία – μετά την εμφάνιση των έξυπνων ρολογιών (smartwatches) και τη λήψη μέτρων πάταξης της διαφθοράς στην Κίνα που έφερε σημαντική κάμψη στις πωλήσεις τους.

Το Rolex Daytona του Paul Newman «έπιασε» σε δημοπρασία την τιμή-ρεκόρ των 17,8 εκατ. δολαρίων

Ένας από τους πρώτους μεγάλους «παίκτες» που μπαίνουν στο παιχνίδι είναι η Audemars Piguet, που σχεδιάζει να ανοίξει αυτόνομα καταστήματα που θα αγοράζουν και θα πουλούν μόνο μεταχειρισμένα ρολόγια, λέει ο CEO της εταιρείας François-Henry Bennahmias. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά μεταχειρισμένων ρολογιών μπορεί να είναι 10 με 20 φορές μεγαλύτερη από την αγορά καινούργιων. Η εταιρεία, η οποία κατασκευάζει γύρω στα 40.000 καινούργια ρολόγια τον χρόνο, προσπαθεί επίσης να αποκτήσει μεγαλύτερο έλεγχο σε ό,τι αφορά τα ρολόγια Piguet που σήμερα μεταπωλούνται κυρίως από οίκους δημοπρασιών, ανεξάρτητα τοπικά καταστήματα και σε online πλατφόρμες, όπως το Amazon.com και το EBay.

Ο Jean-Claude Biver, επικεφαλής των brands TAG Heuer, Hublot και Zenith του οίκου LVMH, λέει ότι σκέφτεται επίσης να μπει στην αγορά. Η Breitling σχεδιάζει να αρχίσει τις αγοραπωλησίες ρολογιών από δεύτερο χέρι γύρω στα μέσα του τρέχοντος έτους, μέσω μιας ιστοσελίδας που θα δημιουργήσει αποκλειστικά και μόνο γι’ αυτόν το σκοπό, λέει ο CEO Georges Kern.

«Αυτή είναι η καινοτομία που θέλουμε να φέρουμε στην αγορά», λέει ο Kern. «Μπορείς να αγοράσεις μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με εγγύηση, αλλά δεν μπορείς να αγοράσεις ένα ρολόι που ανήκε σε κάποιον άλλο έχοντας μια αντίστοιχη εγγύηση, πράγμα που είναι περίεργο», τονίζει.

«Όλοι οι όμιλοι κοιτούν πώς θα αντιμετωπίσουν το θέμα», λέει ο Govberg. Αυτό ισχύει και για τη Richemont, την εταιρεία στην οποία ανήκουν τα brands IWC, Vacheron Constantin και Piaget. «Δεν είναι πλέον μυστικό», προσθέτει.

Μια αγορά με ραγδαία ανάπτυξη

Το μέγεθος της αγοράς ρολογιών από δεύτερο χέρι υπολογίζεται σήμερα γύρω στα 5 δισ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένων των ρολογιών που βγαίνουν σε δημοπρασία, λέει ο Jon Cox, αναλυτής στην Kepler Cheuvreux στη Ζυρίχη.

Παρά το γεγονός, όμως, ότι η second-hand αγορά υστερεί σημαντικά σε μέγεθος της αντίστοιχης αγοράς για τα καινούργια ρολόγια, η οποία υπολογίζεται στα 37 δισ. ευρώ (46 δισ. δολάρια) σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Bain & Co., είναι ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα κομμάτια του κλάδου. Ο Govberg λέει χαρακτηριστικά ότι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ρολογιών στην επιχείρησή του αυξάνονται με μέσο ρυθμό 40% ετησίως τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός αύξησης των πωλήσεων για τα καινούργια ρολόγια είναι γύρω στο 3% με 5%. Γι’ αυτό και προβλέπει ότι η «δευτερογενής» αγορά θα ξεπεράσει σε μέγεθος την κανονική μέσα στην επόμενη πενταετία.

Η «αίθουσα συναλλαγών» της WatchBox στο Χονγκ Κονγκ, όπου αγοραστές και πωλητές μπορούν να εξετάσουν τα ρολόγια που τους ενδιαφέρουν με τη βοήθεια ειδικών

Πώς λειτουργεί η second-hand αγορά

Ο Govberg, εξουσιοδοτημένος έμπορος και επισκευαστής εταιρειών, όπως η Jaeger-LeCoultre και η IWC, αγοράζει και πουλά ρολόγια από δεύτερο χέρι, αλλά ειδικεύεται επίσης και στις ανταλλαγές. Ο πελάτης μπορεί να διαλέξει το ρολόι που θέλει να αγοράσει, να μιλήσει με έναν ειδικό στο τηλέφωνο και να συμφωνήσει μια τιμή για το ρολόι που θέλει να ανταλλάξει. Στη συνέχεια, στέλνει το ρολόι του στην εταιρεία και το καινούργιο ρολόι αποστέλλεται μέσα σε 48 ώρες.

Για τον Abe Rahey, στέλεχος της Google και λάτρη των ρολογιών, η συγκεκριμένη υπηρεσία είναι… θείο δώρο, όπως λέει. Η πολυπλοκότητα των ρολογιών τον μάγευε από τότε που ήταν 8 χρονών, αλλά το μεγάλο κόστος δεν του επέτρεπε να αφεθεί στη μαγεία τους. Είχε προσπαθήσει να ανταλλάξει κάποια ρολόγια στο παρελθόν, χωρίς επιτυχία. Από την ώρα που έπεσε πάνω στον Govberg, πριν από δύο χρόνια, η δοκιμή νέων ρολογιών έχει γίνει το χόμπι του.

«Η δυνατότητα αυτή με κάνει να νιώθω πιο άνετα με την αγορά ενός καινούργιου ρολογιού», λέει ο Rahey. «Πλέον, αν ένα ρολόι δεν το χρησιμοποιώ πάρα πολύ καιρό, μπορώ να το ανταλλάξω. Υπάρχουν εκατοντάδες ρολόγια που θα ήθελα να αποκτήσω».

Πέρυσι, αγόρασε ένα Rolex Explorer II, που κατέληξε να μην φοράει. Με το καρτελάκι της τιμής ακόμη επάνω στο ρολόι, ο Rahey αποφάσισε να το πουλήσει έξι μήνες αργότερα και πήρε πίσω πάνω από το 90% της αρχικής τιμής του. Πλέον, ανταλλάσσει μεταχειρισμένα με ολοκαίνουργια ρολόγια περίπου πέντε φορές τον χρόνο και έχει πλέον στην κατοχή Panerai, Omega, F.P. Journe αλλά και πολλά άλλα ρολόγια αξίας χιλιάδων δολαρίων.

«Όταν μπορείς να τα πουλήσεις, δεν έχεις τίποτα να χάσεις», λέει χαρακτηριστικά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Αναζητώντας τον χαμένο (ελβετικό) χρόνο…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: To νέο στοίχημα της Montblanc (12 pics)