ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σύμφωνα με το Bloomberg, το οποίο αναλύει τη συμφωνία, μια σειρά από αλλαγές θα κάνουν πιο περίπλοκο το εμπόριο μεταξύ των δύο πλευρών ενώ το Citi θα χάσει το δικαίωμα να προσφέρει ελεύθερα τις υπηρεσίες του στην ΕΕ και πλέον θα υπόκειται στον έλεγχο της Ένωσης.
Για τις εξαγωγές θα πρέπει να συμπληρώνεται δήλωση στο τελωνείο. Στο λιμάνι του Ντόβερ, οι οδηγοί των φορτηγών που μεταφέρουν προϊόντα στο Καλαί της Γαλλίας θα πρέπει να λαμβάνουν ειδικά άδεια από τη Βρετανική Κυβέρνηση, η οποία θα επιβεβαιώνει πως έχουν τα σωστά έγγραφα. Κάτι που αναμένεται να αυξήσει, τουλάχιστον στην αρχή, τις καθυστερήσεις στα σύνορα.
Ειδικά για το εμπόριο προϊόντων κρέατος, θα είναι υποχρεωτική η προσκόμιση πιστοποιητικών υγιεινής από κτηνίατρο και θα πρέπει να μεταφέρονται σε συγκεκριμένα σημεία για έλεγχο.
Αντίθετα, για τα αγαθά που φτάνουν από την ΕΕ, το Λονδίνο ανέβαλλε την επιβολή πλήρους ελέγχου μέχρι τον Ιούλιο. Οι εταιρείες πάντως θα πρέπει να τηρούν αρχεία για τις συναλλαγές τους και να υποβάλλουν δηλώσεις τον Ιούλιο.
Αναφορικά με τις χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις του Citi, αυτές θα χάσουν το δικαίωμα να προσφέρουν ελεύθερα υπηρεσίες στην ΕΕ. Κάτι που θα τις αναγκάσει να μεταφέρουν προσωπικό στην Ένωση. Η πρόσβαση σε πελάτες εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης εξαρτάται από το εάν η τελευταία θεωρεί ότι οι κανόνες της Βρετανίας είναι ισότιμοι των δικών της σε 40 τομείς. Κάτι που έως τώρα δεν έχει γίνει. Μάλιστα η ΕΕ θα έχει τη δυνατότητα να ακυρώσει την άδεια κάποιας εταιρείας μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα προειδοποίησης.
Σε περιορισμούς θα υπόκεινται και ο τομέας των υπηρεσιών. Πολλές επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστούν να ανοίξουν γραφεία στην ΕΕ για να συνεχίσουν τις εργασίες τους εκεί ενώ μπορεί να απαιτηθεί έγκριση για την επαγγελματική τους πιστοποίηση.
Για να συμμετέχουν στο καθεστώς μηδενικών δασμών, οι εταιρείες θα πρέπει να προσκομίζουν έγγραφα που θα αποδεικνύουν την πηγή των αγαθών. Μόνο αυτά που εμπεριέχουν επαρκή ποσότητα Βρετανικής ή Ευρωπαϊκής προέλευσης θα είναι επιλέξιμα για μηδενικούς δασμούς.
Οι εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με δυο διαφορετικά καθεστώτα σε ότι αφορά τις προδιαγραφές προϊόντων και τους κανονισμούς και θα χρειάζονται έγκριση τόσο από τις αρχές της ΕΕ, όσο και της Μεγάλης Βρετανίας προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να πωλούν και στις δυο αγορές. Για παράδειγμα, κάποια αγαθά θα χρειαστεί να φέρουν το σήμα της βρετανικής UNCA από την 1η Ιανουαρίου, αντί του ευρωπαϊκού CE προκειμένου να πωλούνται στη Μεγάλη Βρετανία.
Οι Βρετανοί θα πρέπει να έχουν διαβατήριο που λήγει σε περισσότερους από έξι μήνες προκειμένου να ταξιδέψουν. Η παραμονή τους σε χώρα της ΕΕ πάνω από 90 ημέρες μπορεί να απαιτήσει βίζα. Ισως χρειαστεί διεθνής άδεια οδήγησης, ενώ το ταξίδι με κατοικίδιο θα απαιτήσει πιστοποιητικά εμβολιασμού και υγείας, μια διαδικασία η οποία μπορεί να απαιτήσει εβδομάδες.
Επίσης μπαίνει τέλος στην ελεύθερη μετακίνηση μεταξύ Βρετανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Λονδίνο σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα μετανάστευσης με βαθμολόγηση, με βάση το οποίο εργαζόμενοι από το εξωτερικό θα πρέπει να αποδείξουν ότι πληρούν τα κριτήρια πριν ταξιδέψουν για εργασία στη χώρα. Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την γνώση της αγγλικής γλώσσας, την προϋπήρεσία και απολαβές άνω των 20.480 λιρών το χρόνο.
Όσοι Βρετανοί ταξιδεύουν προς την Ευρώπη θα μπορούν να επωφεληθούν από αγορές duty free σε αεροδρόμια και λιμάνια. Ωστόσο πλέον δεν θα είναι εφικτό να επιστρέψουν με απεριόριστες ποσότητες αγαθών, όπως αλκοόλ και τσιγάρα, υπό την απειλή της πληρωμής φόρου. Θα τους επιτρέπεται να αγοράσουν έως 200 τσιγάρα, 18 λίτρα κρασί και τέσσερα λίτρα αλκοόλ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ