ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με στόχο τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ σε μια αποδοτική και σύγχρονη επιχείρηση, η νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα, αναπροσδιορίζει το μοντέλο λειτουργίας της επιχείρησης, επιδιώκοντας να ανακτήσει μερίδια, αποδοτική λειτουργία και να αυξήσει το τζίρο της.
Αν και τα τελευταία δέκα χρόνια η αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών αυξάνεται συστηματικά, και όλο και περισσότερες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται με κερδοφορία, τα ΕΛΤΑ βλέπουν τους τζίρους τους να πέφτουν κάθε χρόνο και της ζημιές να αυξάνονται.
Η εταιρεία το 2020 συμψήφισαν ζημιές 340 εκ. και το 2021 είχαν ζημιές 132,6 εκ. ευρώ και ενοποιημένο τζίρο 244 εκ. ευρώ. Η πτώση, σύμφωνα με πληροφορίες είναι ακόμη μεγαλύτερη το 2022, με ενοποιημένο τζίρο στα 180 εκ. ευρώ.
Βέβαια έχουν και μεγάλα περιθώρια βελτίωσης των επιδόσεών τους.
Φέτος ήρθε η ώρα η πορεία αυτή να αλλάξει. Και αυτό είναι και το στοίχημα για τη σημερινή διοίκηση των ΕΛΤΑ, που έχει ετοιμάσει ένα πλάνο μετασχηματισμού σε τρεις φάσεις, το οποίο θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο.
Αν τα ΕΛΤΑ καταφέρουν να αλλάξουν τρόπο λειτουργίας, να μειώσουν τα κόστη τους και να αξιοποιήσουν τα δικά τους πλεονεκτήματα, μπορούν να κάνουν το θαύμα. Η διοίκηση στοχεύει η χρηματοδότηση του πλάνου μετασχηματισμού να γίνεται από ίδια κεφάλαια, δηλαδή από τη μείωση κόστους που θα εξασφαλίζει από τον ίδιο το μετασχηματισμό της.
Για παράδειγμα αν ανανεώσει τον 15 ετών στόλο της, των 3.000 ιδιόκτητων οχημάτων, φορτηγών και αυτοκινήτων (1.000 περίπου από τις δυο πρώτες κατηγορίες), αλλά και δικύκλων και τα μετατρέψει σε leasing με τετραετείς συμβάσεις μπορεί να μειώσει τα κόστη από τον τομέα αυτόν στο 1/3 των σημερινών και να έχει και σημαντική εξοικονόμηση σε καύσιμο.
Επίσης, ενώ το 55% των εσόδων της προέρχεται από τις επιστολές και το 22% από τα δέματα, η αγορά που ανθίζει, αυξάνοντας τα έσοδα και τα περιθώρια κέρδους είναι αυτή των δεμάτων. Αν καταφέρει η εταιρεία να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της και το δίκτυο διανομής της ώστε να αυξήσει τα μερίδιά της στα δέματα, θα μπορέσει να καρπωθεί σημαντικά περιθώρια κέρδους και έσοδα.
Το πλάνο μετασχηματισμού θα γίνει σε τρεις φάσεις σε 6, 12 και 18 μήνες και θα αφορά τις 4 διαστάσεις της δραστηριότητάς τους, Διαλογή, Διαβιβάσεις, Δίκτυο και Διανομή. Στόχος είναι η μείωση του κόστους και η αύξηση της αποδοτικότητας για να αναδειχθούν σε μια σύγχρονη και πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της αγοράς και, κυρίως, στις απαιτήσεις των πελατών σε όλη την Ελλάδα για καλύτερες, ταχύτερες και αξιόπιστες υπηρεσίες και λύσεις.
Σημειώνεται ότι το καταστατικό της εταιρείας προβλέπει ότι μπορεί να γίνει αύξηση κεφαλαίου μέχρι τον τριπλασιασμό των κεφαλαίων της με απόφαση της πλειοψηφίας του ΔΣ.
Η επόμενη μέρα των ΕΛΤΑ
Η μεγάλη ιστορία και εμπειρία 195 χρόνων και το πανελλαδικό δίκτυο των ΕΛΤΑ αποτελούν την ισχυρή βάση για τη νέα περίοδο των Ελληνικών Ταχυδρομείων και την εγγύηση για την επόμενη μέρα των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Η αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ έρχεται μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναδιοργάνωσης και ολιστικής επαναπροσέγγισης της εξυπηρέτησης των πελατών, που αναμένεται να ξεδιπλωθεί σταδιακά σε βάθος 18 μηνών και περιλαμβάνει:
- Μια νέα εποχή εξυπηρέτησης πελατών με βάση διεθνή πρότυπα
- Ένα νέο οικοσύστημα διανομής με ενοποιημένο, πλήρως εκσυγχρονισμένο και λειτουργικό δίκτυο, που περιλαμβάνει υποκαταστήματα σε όλη την επικράτεια, ενώ διατηρεί τα κόστη σε ανταγωνιστικά επίπεδα για την αγορά
- Αναβάθμιση της λειτουργίας των υποκαταστημάτων σε κομβικές περιοχές με διεύρυνση ωραρίου με περισσότερο προσωπικό
- Ενίσχυση της θέσης των ΕΛΤΑ στην αγορά των ταχυμεταφορών με τη διεύρυνση των συνεργειών με τα ΕΛΤΑ Courier
- Νέο επιχειρησιακό μοντέλο που ενισχύει έμπρακτα τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
- Ψηφιακό μετασχηματισμό και υποδομές που μειώνουν τον χρόνο αναμονής και διευκολύνουν την εξυπηρέτηση στα κέντρα διαλογής
- Ανασχεδιασμό των δρομολογίων και ανανέωση του στόλου με οχήματα προηγμένης και πιο «πράσινης» τεχνολογίας που συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος
- Νέο υβριδικό μοντέλο παρουσίας που δεν στηρίζεται μόνο στο φυσικό δίκτυο των υποκαταστημάτων
Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης της δομής του ομίλου προηγήθηκε η υλοποίηση προγράμματος της εθελουσίας εξόδου τα τελευταία 2-3 χρόνια μέσω του οποίου αποχώρησαν 1.997 άτομα από 6.000 και έμειναν 3.500 (συν 1.000 που απασχολούνται με συμβάσεις έργου).
Ποιος είναι ο Γρηγόρης Σκλήκας
Ο Γρηγόρης Σκλήκας είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛ.ΤΑ εδώ και τέσσερις μήνες. Είναι στέλεχος επιχειρήσεων με διεθνή εμπειρία, έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του σε θέσεις διοίκησης πολυεθνικών, ηγέτιδες στους τομείς των γαλακτοκομικών, αρτοποιείας, αναψυκτικών & παγωτών. Έχει εργαστεί σε ώριμες και αναπτυσσόμενες αγορές στην Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Ασία και Αφρική και έχει ζήσει με την οικογένειά του στην Ελλάδα, Αραβική Χερσόνησο, Ολλανδία και Ιρλανδία. Ειδικεύεται σε Value Engineering, Integration και στρατηγικές Επέκτασης & Ανάπτυξης. Διετέλεσε CEO Europe ARYZTA με έδρα το Δουβλίνο, η Aryzta Europe ηγείται στον τομέα των κατεψυγμένων αρτοπαρασκευασμάτων.
Προηγουμένως, εργάστηκε 11 χρόνια για τη Royal FrieslandCampina, ηγέτιδα εταιρεία διεθνώς στα γαλακτοκομικά, ήταν μέλος του παγκόσμιου Εκτελεστικού Συμβουλίου της FrieslandCampina και Πρόεδρος Ευρώπης, Μέσης Ανατολής & Αφρικής με έδρα την Χάγη, και νωρίτερα Εκτελεστικός Διευθυντής Νοτιοανατολικής Ευρώπης FrieslandCampina & Διευθύνων Σύμβουλος FC Hellas (ΝΟΥΝΟΥ). Εργάστηκε επίσης 14 χρόνια στην Unilever, πιο πρόσφατα ως Διευθύνων Σύμβουλος Algida, και προηγουμένως ως Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης Μέσης Ανατολής με έδρα την Jeddah. Επέστρεψε πρόσφατα στην Ελλάδα και εργάστηκε ως σύμβουλος επιχειρήσεων συνεργαζόμενος με την BCG. Έχει σπουδάσει Οικονομικά και είναι κάτοχος MSc Computer Science.