Γρηγόρης Σκλήκας, Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛ.ΤΑ
Ανοιχτή παραμένει η μαύρη τρύπα παραμένουν των ΕΛΤΑ με τη Grant Thornton να αναφέρει ευθέως στην έκθεση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2022 ότι τίθεται σοβαρό ζήτημα βιωσιμότητας, εάν λάβει κανείς υπόψη τα ίδια κεφάλαια και τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.
Πιο συγκεκριμένα τα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ είναι αρνητικά κατά 102 εκατ. Ευρώ, ενώ οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις διαμορφώνονται στα 257 εκατ. Ευρώ και αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών υποχρεώσεων (τουλάχιστον 55%) που διαμορφώνονται τα 468 εκατ. Ευρώ. Επιπλέον, σύμφωνα με τη Grant Thornton, που είναι ο ανεξάρτητος ορκωτός ελεγκτής, ανησυχητικές είναι και οι ζημίες (27,9 εκατ. ευρώ).
Να τονίσουμε σε αυτό το σημείο, ότι τα ΕΛΤΑ τα οποία είναι θυγατρική του Υπερταμείου, έχουν λάβει από το 2020 ένεση ρευστότητας 280 εκατ. Ευρώ που εξ΄όσων φαίνεται δεν έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα, ενώ ακόμα και η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων ήταν κατά πολύ εκπρόθεσμη.
Από το ποσό αυτό τα μισά, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στα αποτελέσματα, δηλαδή τα 140 εκατ. Ευρώ αφορούν την αποζημίωση των ΕΛΤΑ για την καθολική υπηρεσία από το 2013 έως και το 2019.
Οι προσπάθειες εξυγίανσης και ο ορίζοντας του 2025
Τα ΕΛΤΑ βρίσκονται σε μία διαδικασία εξυγίανσης που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο του 2023 και θα αποφέρει καρπούς από το 2025, προχωρώντας στην διακοπή λειτουργίας του 26% των καταστημάτων τους καθώς από το σύνολο των 556 καταστημάτων έχει παύσει η λειτουργία των 145.
Επίσης, έχει σημειωθεί σημαντική πτώση στο κόστος του προσωπικού (22%) καθώς έχει αποχωρήσει μέσω ενός προγράμματος εθελούσιας εξόδου που κόστισε στα ΕΛΤΑ 112 εκατ. Ευρώ. Εκτιμάται, δε, ότι με την κίνηση αυτή έχει μειωθεί σημαντικά το εργατικό κόστος (54%) σε ετήσια βάση, με αποτέλεσμα τα ΕΛΤΑ να συμμαζεύουν σημαντικά ένα μεγάλο κονδύλι. Αξίζει να σημειωθεί ότι με το πρόγραμμα εθελουσίας είχαν αποχωρήσει 2.000 υπάλληλοι με κόστος 137 εκατ. Ευρώ για τα ΕΛΤΑ.
Ωστόσο, η αποχώρηση του προσωπικού και κυρίων των υψηλών στελεχών έχει δημιουργήσει σημαντικές παρενέργειες. Αυτό συμβαίνει καθώς παρά το γεγονός ότι έχει προσληφθεί νέο «οικονομικότερο» προσωπικό, αυτό δεν έχει την εμπειρία των αποχωρησάντων με αποτέλεσμα δημιουργούνται σημαντικά προβλήματα στην καθημερινή εύρυθμη λειτουργία των ΕΛΤΑ. Εκτός, όμως από την εθελούσια έξοδο προσωπικού τα ΕΛΤΑ έχουν προχωρήσει και σε οριζόντια μείωση μισθών κατά 8%.
Όσον αφορά το τι έχουν λαμβάνειν τα ΕΛΤΑ εκτιμούν ότι εντός του 2023 ή τις αρχές του 2024 θα προστεθούν στα ταμεία τους συνολικά 20 εκατ. Ευρώ λόγω είσπραξης οφειλών για το 2020 και το 2021. Αξίζει να σημειωθεί ότι πραγματοποιείται διαχειριστικός έλεγχος για τα πεπραγμένα του 2021 και του 2022.
Επιπλέον, τα ΕΛΤΑ προχωρούν στην αντικατάσταση του στόλου τους με οχήματα νέας τεχνολογίας μέσω leasing, καθώς και η σταδιακή απεξάρτηση από εξωτερικούς συνεργάτες (outsourcing) και ενοικιαζόμενο προσωπικό.
Σχετικά με τα ΕΛΤΑ Courier, προκύπτει ότι έχουν δυσμενή οικονομική απόδοση η οποία οφείλεται στην αποδιοργάνωση λόγω της αποχώρησης σημαντικού αριθμού στελεχών. Για να βελτιωθεί η κατάσταση θα γίνει προσπάθεια επαναστελέχωσης της εταιρείας και επιδιώκεται τα ετήσια προ φόρων κέρδη να ανέρχονται στα 5 εκατ. ευρώ
Διαβάστε επίσης
ΕΛΤΑ: Νέες ζημιές και αρνητικά ίδια κεφάλαια με τη σφραγίδα του Γρηγόρη Σκλήκα
Τι αλλάζει στην εκτός σχεδίου δόμηση – Κλείνουν οι διαγωνισμοί για τα πολεοδομικά σχέδια
Αττική Οδός: Σε νέες περιπέτειες ο διαγωνισμός λόγω της προσφυγής των Vinci-Mytilineos