ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Η σημαντική μείωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης και η μειωμένη προσφορά αργού στην περιοχή, αλλά και η μείωση της παραγωγής σε 3,6 εκατ. τόνους (-9%), λόγω επισκευών και πραγματοποίησης μέρους του προγράμματος τακτικής συντήρησης 2019 των διυλιστηρίων είχαν σαν αποτέλεσμα η κερδοφορία του ομίλου να επηρεαστεί αρνητικά.
Ωστόσο η υποχώρηση των περιθωρίων και της παραγωγής μετριάστηκε από το ισχυρότερο δολάριο και την ευελιξία των διυλιστηρίων του Ομίλου στην κατεργασία πολλών τύπων αργού, με αποτέλεσμα να επιτευχθεί υπερ-απόδοση σε σχέση με τα διεθνή περιθώρια. Θετική επίσης ήταν η επίπτωση στα αποτελέσματα, από τη συνεχιζόμενη και περαιτέρω μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων κατά 16% σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο το 2018,καθώς επίσης και των δραστηριοτήτων Εμπορίας και Πετροχημικών, που σημείωσαν επιδόσεις αντίστοιχες του 2018, αυξάνοντας τη συμμετοχή τους στη συνολική λειτουργική κερδοφορία σε 37%.
Στο πλαίσιο αυτό, τα δημοσιευμένα καθαρά αποτελέσματα, σύμφωνα με τα ΔΠΧA, ανήλθαν σε 47 εκατ. ευρώ, παρά την αυξημένη συνεισφορά κατά 30% των μη πλήρως ενοποιούμενων δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ και της ELPEDISON, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα αποτελέσματα ενσωματώνουν για πρώτη φορά τις επιπτώσεις του νέου προτύπου ΔΠΧA 16 που αφορά τις μισθώσεις κυρίως πρατηρίων αλλά και λοιπού εξοπλισμού.
ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΧΡΗΣΗΣ Α’ ΤΡΙΜΗΝΟΥ 2019
(σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Πληροφόρησης)
€ εκατ. | Α’ Τρίμηνο 2018 | Α’ Τρίμηνο 2019 | % Δ | |
Στοιχεία αποτελεσμάτων | ||||
Όγκοι πωλήσεων Διύλισης (χιλ. ΜΤ) | 4.102 | 3.551 | -13% | |
Πωλήσεις | 2.168 | 1.991 | -8% | |
EBITDA | 166 | 135 | -18% | |
Συγκρίσιμα EBITDA 1 | 149 | 123 | –18% | |
Καθαρά Κέρδη | 74 | 47 | -37% | |
Συγκρίσιμα Καθαρά Κέρδη 1 | 62 | 37 | -40% | |
Κύρια Στοιχεία Ισολογισμού | ||||
Απασχολούμενα Κεφάλαια | 4.419 | 3.971 | -10% | |
Καθαρός Δανεισμός | 1.973 | 1.522 | -23% | |
Συντελεστής Δανειακής Μόχλευσης | 45% | 38% | – |
Σημείωση 1: Αναπροσαρμοσμένα για τις επιπτώσεις από την αποτίμηση των αποθεμάτων Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων, καθώς και μη λειτουργικών κερδών/εξόδων. Τα αποτελέσματα Α’ Τριμήνου περιλαμβάνουν την επίπτωση ΔΠΧΑ16
Σημαντική υποχώρηση περιθωρίων διύλισης στο Α’ Τρίμηνο
Κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, οι διεθνείς τιμές αργού κινήθηκαν ανοδικά από τα $50/bbl, που καταγράφηκαν στο τέλος του 2018, προσεγγίζοντας τα $70/bbl, κυρίως λόγω παγκόσμιων γεωπολιτικών εξελίξεων και της μείωσης προσφοράς από χώρες μέλη του ΟΠΕΚ. Ιδιαίτερη επίπτωση όμως είχε η μειωμένη προσφορά αργών υψηλού θείου στην περιοχή της Μεσογείου, με αποτέλεσμα να καταγράφουν υψηλότερες τιμές από το Brent για πρώτη φορά από το 2013. Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια ελαφρών κλασμάτων, οδήγησαν τα περιθώρια σύνθετων διυλιστηρίων Μεσογείου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4 ετών. Συγκεκριμένα τα περιθώρια τύπου FCC στη Μεσόγειο κατέγραψαν πτώση 29% και διαμορφώθηκαν στα $3,4/bbl, με τα αντίστοιχα περιθώρια Hydrocracking στα $3,7/bbl (-31%).
Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου διατηρήθηκε στα 1,14 ευρώ κατά μέσο όρο, αμετάβλητη σε σχέση με το Δ’ Τρίμηνο, με το δολάριο να εμφανίζεται σημαντικά ενισχυμένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (1,23).
Αύξηση ζήτησης καυσίμων εσωτερικής αγοράς
Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2019 ανήλθε στα 1,8 εκατ. τόνους (+5%), λόγω σημαντικής ενίσχυσης κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης (+21%), που οφείλεται στις καιρικές συνθήκες, ενώ η ζήτηση καυσίμων κίνησης σημείωσε μικρή μείωση. Η ζήτηση αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατέγραψε νέα αύξηση 15% και διαμορφώθηκε στους 831 χιλ. τόνους, κυρίως λόγω αυξημένης κατανάλωσης πελατών διεθνούς εμπορικής ναυτιλίας.
Περαιτέρω βελτίωση ισολογισμού και μείωση χρηματοοικονομικών εξόδων
Η αποκλιμάκωση των χρηματοοικονομικών εξόδων συνεχίστηκε για ένα ακόμη τρίμηνο, τάση που θα συνεχιστεί, ως αποτέλεσμα πρόσφατης επαναδιαπραγμάτευσης όρων υφιστάμενων τραπεζικών δανείων αλλά και της αποπληρωμής του Ευρωομολόγου των €325 εκατ. που λήγει στις 4 Ιουλίου 2019 με χρήση ταμειακών διαθεσίμων.
Ο Καθαρός Δανεισμός διατηρήθηκε στα €1,5 δισ., σε αντίστοιχα επίπεδα με το κλείσιμο του έτους και ο Συντελεστής Μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 38%, καταγράφοντας σημαντική βελτίωση σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά, ο ισολογισμός του Ομίλου παραμένει ιδιαίτερα ισχυρός.
Η εφαρμογή του νέου ΔΠΧΑ 16 έχει επηρεάσει τη λογιστική απεικόνιση των λειτουργικών μισθώσεων του Ομίλου, με αύξηση του EBITDA κατά €9 εκατ. περίπου στο Α’ Τρίμηνο 2019, κυρίως στη Λιανική Εμπορία, ενώ οι χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις (κυρίως μισθώσεις πρατηρίων) έχουν αυξηθεί κατά €175 εκατ. περίπου.
Σημαντικές εξελίξεις
Στον κλάδο Έρευνας και Παραγωγής υδρογονανθράκων, στις 9 Απριλίου 2019 υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το Block 10 (Κυπαρισσιακός Κόλπος – ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ 100%) και το Block Ιόνιο (REPSOL 50%, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡEΛΑΙΑ 50%), ενώ κατά το Α’ Τρίμηνο συνεχίστηκαν οι προγραμματισμένες περιβαλλοντικές μελέτες και ερευνητικές εργασίες σε άλλες παραχωρήσεις στη Δ. Ελλάδα.
ΔΙΥΛΙΣΗ, ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ & ΠΩΛΗΣΕΙΣ
- Το A’ Τρίμηνο 2019, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα €80 εκατ. (-29%), λόγω κυρίως της σημαντικής υποχώρησης των διεθνών περιθωρίων.
- Η απόδοση λευκών προϊόντων διατηρήθηκε στα επίπεδα του 85%, παρά την αρνητική επίπτωση του προγράμματος συντήρησης στη λειτουργία.
- Οι εξαγωγές επηρεάστηκαν από τη μειωμένη παραγωγή, διαμορφώνοντας τις συνολικές πωλήσεις Α’ Τρίμηνου 2019 στα 3,6 εκατ. ΜΤ (-13%), παρά την αύξηση πωλήσεων αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων κατά 16%.
ΠΕΤΡΟΧΗΜΙΚΑ
- Η αύξηση πωλήσεων Πετροχημικών αντιστάθμισε εν μέρει τη μείωση των διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου, με τα Συγκρίσιμα EBITDA του Α’ Τριμήνου να διαμορφώνονται στα €25 εκατ. (-4%).
ΕΜΠΟΡΙΑ
- Τα EBITDA της Εμπορίας για το Α’ Τρίμηνο 2019 ανήλθαν σε €20 εκατ. (+46%), μετά από την εφαρμογή του ΔΠΧΑ 16, ενώ η συγκρίσιμη κερδοφορία παρέμεινε στα ίδια επίπεδα.
- Στην Εγχώρια Εμπορία, οι όγκοι πωλήσεων σημείωσαν αύξηση 5%, λόγω αυξημένης ζήτησης πετρελαίου θέρμανσης, με τα EBITDA Α’ τριμήνου να διαμορφώνονται στα €9 εκατ.
- Στη Διεθνή Εμπορία σημειώθηκε αύξηση όγκων πωλήσεων κατά 8%, με τα EBITDA στα €11 εκατ. (+4%), ενώ ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή της νέας εγκατάστασης καυσίμων στην Κύπρο.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
- Η συμμετοχή της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα Καθαρά Κέρδη του Ομίλου, ανήλθε στα €17 εκατ. στο Α’ τρίμηνο, αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, καθώς έχει υπάρξει μεταβολή στα ποσοστά συμμετοχής και τον τρόπο ενοποίησης των ΕΠΑ και ΕΔΑ, ενώ τα αποτελέσματα του ΔΕΣΦΑ δε περιλαμβάνονται πλέον μετά την πώληση.
- Η επαναφορά του μηχανισμού αποζημίωσης ευελιξίας για τις μονάδες φυσικού αερίου, καθώς και η αύξηση παραγωγής, οδήγησαν το EBITDA Α’ Τριμήνου της Elpedison στα €11 εκατ., σημαντικά αυξημένο σε σχέση με πέρυσι.
Δήλωση κ. Ανδρέα Σιάμισιη, Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου & Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Ομίλου ΕΛΠΕ για τα οικονομικά αποτελέσματα A’ Τριμήνου 2019:
«Ικανοποιητικά και εντός προβλέψεων για τη διύλιση και εμπορία πετρελαιοειδών, είναι τα αποτελέσματα του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ κατά το Α’ Τρίμηνο του 2019. Παρά το δυσμενέστερο διεθνές περιβάλλον, αλλά και τα αναγκαία, μικρά σταματήματα μονάδων στο πλαίσιο του προγράμματος τακτικής συντήρησης, η διατήρηση υψηλής κερδοφορίας και υψηλών ταμειακών ροών οδηγούν σε περαιτέρω ενδυνάμωση του ισολογισμού του Ομίλου. Ταυτόχρονα, θετικές εξελίξεις αποτέλεσαν η σημαντική μείωση δανείων, καθώς και του κόστους χρηματοδότησης, το οποίο για Ελληνικές επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε τροχοπέδη για ουσιαστική ανταγωνιστική παρουσία και επενδύσεις σε διεθνές επίπεδο.
Ξεκινήσαμε τη χρονιά με αρνητικό διεθνές περιβάλλον σε σχέση με την περίοδο 2015-18, καθώς έχουμε τα χαμηλότερα περιθώρια για προϊόντα βενζίνης και νάφθας της τελευταίας τετραετίας, ενώ ταυτόχρονα η αγορά αργών πετρελαίων στη Μεσόγειο παρουσιάζει επιδείνωση καθώς, λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων, έχει μειωθεί η προσφορά ειδικά για συγκεκριμένους τύπους αργών.
Σε επίπεδο Ελληνικής αγοράς, η οποία πλέον αντιπροσωπεύει περίπου το μισό των πωλήσεων μας, εκτός από την αυξημένη ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης λόγω καιρικών συνθηκών, θετικά καταγράφεται και η σημαντική άνοδος σε πωλήσεις αεροπορικών και ναυτιλιακών καυσίμων, ιδιαίτερα εάν ληφθούν υπόψη και οι επερχόμενες ποιοτικές αλλαγές στα καύσιμα ναυτιλίας, που θα ενισχύσουν περαιτέρω τις επιδόσεις των ΕΛΠΕ.
Όσον αφορά τις δραστηριότητες Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, η ισχυρή χρηματοοικονομική θέση του Ομίλου, αλλά και η βελτίωση των χρηματοοικονομικής κατάστασης στη χώρα μας, επιτρέπει να εξετάσουμε και να υλοποιήσουμε την αναπτυξιακή στρατηγική στους συγκεκριμένους κλάδους. Σε κάθε περίπτωση όμως, εκτός από την οικονομική απόδοση, σημαντικά κριτήρια θα είναι η επίπτωση οποιασδήποτε επένδυσης στο χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων μας, καθώς και η δυνατότητα διατήρησης υψηλής απόδοσης προς τους μετόχους του Ομίλου, παράλληλα με τις εξελίξεις στο θεσμικό πλαίσιο, καθώς και το μοντέλο συνεργασιών και διακυβέρνησης.
Στο πεδίο της Έρευνας και Παραγωγής Υδρογονανθράκων στον ελλαδικό χώρο, όπου ο Όμιλος ΕΛΠΕ επιχειρεί είτε αυτόνομα, είτε σε συνεργασία με κορυφαίες διεθνείς εταιρίες όπως η ExxonMobil, η Total, η Edison και η Repsol, είναι σημαντικό να διατηρηθεί σταθερό το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες κύρωσης που βρίσκονται σε εκκρεμότητα για τις περιοχές Δυτικά και ΝΔ της Κρήτης.
Ο Όμιλος ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ θα συνεχίσει να υλοποιεί απαρέγκλιτα τους στρατηγικούς στόχους για Βιώσιμη Ανάπτυξη και Ψηφιακό – Ενεργειακό Μετασχηματισμό, προκειμένου να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις ενεργειακές εξελίξεις στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή, με συνέπεια, συνέχεια, περιβαλλοντική ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, της εθνικής οικονομίας, των εργαζομένων του Ομίλου και των μετόχων του.»