Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Έλον Μασκ: Μεγάλος διαφημιστικός όμιλος κλείνει μετά από μήνυση του X

Έλον Μασκ

Έλον Μασκ

Ένας μεγάλος όμιλος της διαφημιστικής βιομηχανίας κλείνει, λίγες μέρες αφότου το X του Έλον Μασκ κατέθεσε μήνυση εναντίον του στην οποία ισχυρίζεται ότι ο όμιλος συνωμότησε παράνομα για να μποϊκοτάρει τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα του.

«Η GARM είναι μια μικρή, μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία και οι πρόσφατοι ισχυρισμοί που δυστυχώς παρερμηνεύουν τον σκοπό και τις δραστηριότητές της προκάλεσαν απόσπαση της προσοχής και εξάντλησαν σημαντικά τους πόρους και τα οικονομικά της», ανέφερε ο διαφημιστικός όμιλος σε δήλωση του την Παρασκευή. «Η GARM λοιπόν λαμβάνει τη δύσκολη απόφαση να διακόψει τις δραστηριότητές της».

Ο όμιλος, Global Alliance for Responsible Media, γνωστός και ως GARM, είναι μια εθελοντική πρωτοβουλία του κλάδου των διαφημίσεων που διευθύνεται από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιστών (WAF) που στοχεύει να βοηθήσει τις επωνυμίες να αποφύγουν την εμφάνιση των διαφημίσεών τους μαζί με παράνομο ή επιβλαβές περιεχόμενο. Η GARM επιβεβαίωσε ότι ακόμη σχεδιάζει να υπερασπιστεί τον εαυτό της στο δικαστήριο.

Το τέλος της GARM σηματοδοτεί μια προσωρινή νίκη για τον Musk και τη CEO του X, Linda Yaccarino, παρόλο που ένας δικαστής δεν έχει εκδώσει ακόμη απόφαση.

«Καμία μικρή ομάδα δεν θα πρέπει να μονοπωλεί τη δημιουργία εσόδων. Αυτή είναι μια σημαντική αναγνώριση και ένα απαραίτητο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Είμαι αισιόδοξη ότι αυτό σημαίνει ότι έρχεται μεταρρύθμιση σε όλο το οικοσύστημα», δημοσίευσε η Yaccarino την Πέμπτη X μετά το βίντεο της την Τρίτη όπου είχε ανακοινώσει τη μήνυση της X στη GARM.

 

 

Ωστόσο, η αγωγή θα μπορούσε να απομακρύνει ακόμη περισσότερους διαφημιστές από το X, αναφέρουν η Nandini Jammi και η Claire Atkin, οι ιδρυτές της ομάδας παρακολούθησης Check My Ads Institute σε ένα άρθρο που έγραψαν την Πέμπτη. «Όλοι μπορούν να δουν ότι η διαφήμιση στο X είναι μια ύπουλη επιχειρηματική σχέση για τους διαφημιστές», υπογραμμίζουν.

Η αγωγή ισχυρίζεται ότι η GARM οργανώθηκε «για να παρακρατήσει συλλογικά δισεκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις από το Twitter», επειδή ο όμιλος ανησυχούσε ότι η πλατφόρμα είχε παρεκκλίνει από τα πρότυπα ασφάλειας του brand name μετά την εξαγορά του Μασκ στα τέλη του 2022.

Ποιά είναι η GARM

Η GARM έχει πάνω από 100 μέλη. Τέσσερα από αυτά τα μέλη – CVS, Unilever, Mars και η δανική εταιρεία ενέργειας Ørsted – ονομάστηκαν κατηγορούμενοι στη μήνυση που κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Τέξας την Τρίτη.

Η GARM ιδρύθηκε το 2019 μετά τους πυροβολισμούς στο τζαμί του Κράιστσερτς της Νέας Ζηλανδίας, όπου ο δολοφόνος μετέδωσε σε ζωντανή ροή τους πυροβολισμούς στο Facebook. Μετά από αυτό, οι επωνυμίες αντιμετώπισαν προβλήματα όπου οι διαφημίσεις τους τοποθετήθηκαν δίπλα σε παράνομο ή επιβλαβές περιεχόμενο, ανέφερε η εταιρία σε μια δήλωση. Η GARM ανακοίνωσε ότι ο όμιλός της μείωσε τέτοιες διαφημίσεις από 6,1% το 2020 σε 1,7% το 2023.

Τα brands εξέφρασαν παρόμοιες ανησυχίες όταν ο Musk εξαγόρασε το X το 2022, αποδυναμώνοντας τον πυρήνα της διαφημιστικής δραστηριότητας της πλατφόρμας. Πολλές επωνυμίες έχουν κόψει τις δαπάνες τους λόγω ανησυχιών ότι οι διαφημίσεις τους μπορεί να προβάλλονται παράλληλα με παραπληροφόρηση ή ρητορική μίσους, την οποία ο ίδιος ο Μασκ έχει κατά καιρούς προωθήσει.

Η μήνυση συνεχίζει τη συνήθεια του Μασκ να τσακώνεται με τους διαφημιστές στα χρήματα των οποίων βασίζεται, πέρυσι, είπε στα brands που είχαν εγκαταλείψει την πλατφόρμα να «πάτε να γ****τε.».

Αν και κατά καιρούς οι ηγέτες του X άφησαν να εννοηθεί ότι η διαφημιστική δουλειά της εταιρείας βελτιώνεται, η Yaccarino στο βίντεο της Τρίτης τόνισε: «Συνωμότησαν για να μποϊκοτάρουν το X, κάτι που απειλεί την ικανότητά μας να ευδοκιμήσουμε στο μέλλον», είπε για τα μέλη της GARM, προσθέτοντας ότι η απώλεια στα διαφημιστικά δολάρια έθεσε την εταιρεία «σε μακροπρόθεσμο κίνδυνο».

Κατηγορίες από την βουλή των ΗΠΑ 

Μια συγκλονιστική έκθεση της Επιτροπής Δικαιοσύνης της Βουλής δείχνει πώς η WAF, η οποία εκπροσωπεί τις περισσότερες μεγάλες εταιρείες από τη L’Oréal έως τη Nestlé έως την IBM, χρησιμοποιούσε τη δύναμή της για να αποκρύψει τη διαφήμιση από συντηρητικά ειδησεογραφικά μέσα και ιστότοπους μέσω της GARM. Η GARM με επικεφαλή τον Ρομπ Ρακόβιτς, καθόριζε ποιοι ιστότοποι ήταν «ασφαλείς» για τους διαφημιστές, τις περισσότερες φορές με βάση τις δικές της πολιτικές απόψεις, αναφέρει η έκθεση.

Πλειάδα εκβιαστικών email 

Twitter/X

Αφού ο Έλον Μασκ ανέλαβε το Twitter, ένας εκπρόσωπος της Ørsted, μιας Δανικής εταιρείας ενέργειας που ήταν μέλος της GARM, έγραψε στον Ρακόβιτς προτείνοντας μποϊκοτάζ της πλατφόρμας.

Αργότερα, ο Ρακόβιτς καυχιέται σε ένα email προς συνεργάτες του, λέγοντας ότι το Twitter ήταν «80% κάτω από τις προβλέψεις εσόδων».

Spotify
Ο Ρακόβιτς αναγνωρίζει ότι οι διαφημιστές που εκπροσωπεί δεν εμφανίζονται στο podcast του Joe Rogan, αλλά παρόλα αυτά ήταν θυμωμένος με το πρόγραμμα και απείλησε το Spotify ότι θα το μποϊκοτάρει και θα απευθυνθεί στον Τύπο.

 

Ένα λεπτό αργότερα ο Ρακόβιτς καυχήθηκε στους συνεργάτες του ότι «στραγγάλισε» το Spotify.

Facebook

Ο Ρακόβιτς προσπάθησε να πείσει το Facebook να λογοκρίνει μια διαφήμιση της εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ. Οι μεγάλοι στην πλατφόρμα αρνήθηκαν, κάτι που χαρακτήρισε «κατακριτέο».

Περαιτέρω ανησυχίες μετά την μήνυση

Το τέλος της GARM θα μπορούσε να εγείρει ανησυχίες και για άλλες οντότητες που παρακολουθούν τα μέσα ενημέρωσης, αν και ένας δικαστής έχει ταχθεί με μια μη κερδοσκοπική οργάνωση με παρόμοια αγωγή στο παρελθόν.

Η X έχει μηνύσει επίσης το Κέντρο Καταπολέμησης του Ψηφιακού Μίσους(CCDH), ισχυριζόμενη ότι ο μη κερδοσκοπικός όμιλος παραβίασε τους όρους παροχής υπηρεσιών του όταν μελέτησε και στη συνέχεια έγραψε για τη ρητορική μίσους στην πλατφόρμα και την κατονόμασε ως αιτία που διώχνει τους διαφημιστές. (Ένας ομοσπονδιακός δικαστής απέσυρε τη μήνυση τον Μάρτιο, κατηγορώντας την ως απόπειρα τιμωρίας του CCDH για προστατευμένη ομιλία.)

Η Χ έχει μηνύσει και την προοδευτική ομάδα παρακολούθησης των ΜΜΕ Media Matters για την ανάλυσή της που υπογράμμιζε το αντισημιτικό και φιλοναζιστικό περιεχόμενο στο X – μια αναφορά που φάνηκε να παίζει σημαντικό ρόλο σε μια μαζική και επιζήμια αλλαγή του brand στα τέλη του περασμένου έτους. Η υπόθεση πρόκειται να εκδικαστεί τον επόμενο χρόνο.

Διαβάστε επίσης:

Αιφνιδιαστική επίσκεψη Κασσελάκη στο μαιευτήριο «Έλενα»

Πολύ υψηλός κίνδυνος πυρκαγιάς το Σάββατο σε Κρήτη και Βόρειο Αιγαίο

ΕΟ Αθηνών-Κορίνθου: Δόθηκαν στην κυκλοφορία δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς Αθήνα – Αυξημένη κίνηση στα Μέγαρα