H αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων ήταν πολλά υποσχόμενη τα προηγούμενα χρόνια. Πλέον, οι δεκάδες εταιρείες που αναπτύχθηκαν τα χρόνια της θερμής ζήτησης, ανταγωνίζονται σε μία αγορά που συνεχώς συρρικνώνεται.

Κι αν οι μικροί παίκτες δεν έχουν μεγάλες πιθανότητες επιβίωσης, κάποιοι μεγάλοι παίκτες είναι πιθανόν να «πέσουν» με πολύ θόρυβο. Η μέχρι πρότινος Magnificent 7, Tesla, (μέλος των 7 τεχνολογικών εταιρειών που κατέγραψαν εντυπωσιακή επίδοση το 2023) δεν είναι και τόσο μαγευτική πλέον.

Οι απώλειες στην αξία των μετοχών της έχουν ξεπεράσει το 40% και η βουτιά στις τιμές των αυτοκινήτων, ώστε να ανταποκριθούν στη μειωμένη ζήτηση είναι συνεχής.

Σύμφωνα με στοιχεία της New York Times, σχεδόν 269.000 ηλεκτρικά οχήματα έχουν πωληθεί στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Πρόκειται για μία αύξηση 2,6% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι, αλλά για μία βουτιά 7,3% σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2023.

Το πρόβλημα του Μασκ

Η αγορά συρρικνώνεται, όμως δεν έχουν όλοι οι «παίκτες» το ίδιο πρόβλημα. Για παράδειγμα η BMW είδε τις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου του έτους να εκτοξεύονται και να ξεπερνούν τους ανταγωνιστές τους.

Ειδικότερα, οι παραδόσεις μοντέλων με μπαταρίες όπως τα i4, iX1 και i7, αυξήθηκαν κατά 41% τους τρεις μήνες έως τον Μάρτιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι.

Ο Έλον Μασκ όμως δεν ανήκει στην κατηγορία των νικητών ή έστω όσων επιβιώνουν της μειωμένης ζήτησης. Αντίθετα, η Tesla, κάποτε πρωτοπόρος εταιρεία ενός ιδιόρρυθμου επιχειρηματία, χάνει μονίμως έδαφος από τους ανταγωνιστές της.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας αξιολόγησης οχημάτων και έρευνας αυτοκινήτων Kelley Blue, το μερίδιο της Tesla στην αγορά έχει μειωθεί από 62% στις αρχές του 2023 στο 51% μέσα στο 2024.

Η Tesla παραμένει κυρίαρχος στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και ο Μασκ παρά τα σκαμπανεβάσματα στην περιουσία του βρίσκεται στις τέσσερις πρώτες θέσεις των πιο πλουσίων ανθρώπων στον κόσμο.

Όμως η δυναμική των αντιπάλων του, έχει τρομάξει τους επενδυτές. Για παράδειγμα το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Ford αυξήθηκε στο 7,4% από 4,2% το περασμένο έτος, καθιστώντας την τη δεύτερη μεγαλύτερη μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η δύσκολη θέση

Σε αυτό το περιβάλλον και με τη μετοχή της να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση, η Tesla αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα Τρίτη, πτώση κερδών κατά 40%, σύμφωνα με το Bloomberg, καθώς και την πρώτη πτώση των εσόδων της εδώ και τέσσερα χρόνια.

Την περασμένη εβδομάδα, έγινε γνωστό ότι απολύει πάνω από το 10% του προσωπικού της παγκοσμίως, καθώς προσαρμόζεται σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.

Το ζήτημα της ζήτησης ήταν ιδιαίτερα εμφανές σε μία από τις σημαντικότερες αναπτυσσόμενες αγορές της Tesla, την Κίνα. Ο Μασκ έχει εμπλακεί σε έναν πόλεμο τιμών υψηλού ρίσκου στη χώρα με τοπικούς ανταγωνιστές όπως η BYD.

Όμως η βουτιά στις τιμές δεν περιορίζεται μόνο στην Ασία. Το περασμένο Σαββατοκύριακο η Tesla μείωσε τις τιμές της και στην Γερμανία, ενώ ήδη τις έχει μειώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες.

«Οι τιμές της Tesla πρέπει να αλλάζουν συχνά προκειμένου να ταιριάζει η παραγωγή με τη ζήτηση», δικαιολογήθηκε ο Μασκ σε ανάρτησή του στο X.

Οι πιστοί οπαδοί του πιστεύουν ότι ο γεμάτος εκπλήξεις Μασκ μπορεί να γυρίσει το παιχνίδι. Η πορεία των μετοχών του πάντως δείχνει ότι οι επενδυτές του είναι πιο δύσπιστοι.

Η αναβολή του προγραμματισμένου ταξιδιού του Μασκ στην Ινδία, όπου θα είχε συνάντηση με τον πρωθυπουργό Ναρέντα Μόντι, και θα ανακοίνωσε την είσοδο της Tesla στην αγορά της Νότιας Ασίας, απλά επιβάρυνε περαιτέρω τη θέση του.

Το όραμα του ρομποταξί

Για κάποιους ο Μασκ έχει βάλει πολλά θέματα στο τραπέζι και μέχρι στιγμής αδυνατεί να τα διαχειριστεί. Το όραμα του ρομποταξί και η δημιουργία ενός αυτοκινήτου κάτω των 30.000 δολαρίων ήταν οι τελευταίες του δεσμεύσεις.

Παρά τα δημοσιεύματα, ότι το «φθηνό» Tesla βρίσκεται στον «πάγο» και ότι ο  Έλον Μασκ εστιάζει στα ρομποταξί, στοχεύοντας στο να πρωτοπορήσει στην αυτόνομη οδήγηση, αυτά διαψεύδονται από τον ίδιο.

Ο Μασκ επιμένει ότι όλα τα σχέδιά του τηρούν τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει, όμως οι περισσότεροι των αμφισβητούν.

Η ανησυχία εντείνεται καθώς η Tesla δεν είναι η μόνη έννοια του Μασκ, ο οποίος βρίσκεται έχει να διαχειριστεί τις προκλήσεις του Χ αλλά και τα σχέδιά του στην τεχνητή νοημοσύνη με το Grok,  ένα γενετικό chatbot τεχνητής νοημοσύνης, που αναπτύχθηκε από τον ίδιο.

Διαβάστε επίσης:

Tesla: Ξαναψηφίζουν οι μέτοχοι για την αποζημίωση του Ελον Μασκ ύψους $56 δισ. μετά το δικαστικό μπλόκο

Στ. Χανδακάς: Σημαντική η δήλωση Έλον Μασκ για δημογραφικό/υπογεννητικότητα – Τα ανησυχητικά στοιχεία

Tesla: Οι απολύσεις πλήττουν το τμήμα πωλήσεων της Κίνας