Τα ετήσια οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου της Ελλάκτωρ για το 2022 μαρτυρούν το turnaround τόσο της εισηγμένης όσο και του κατασκευαστικού της βραχίονα (ΑΚΤΩΡ), ο οποίος αποτέλεσε στο παρελθόν σημαντικό οικονομικό «βάρος», καθώς και το γεγονός ότι οι παραχωρήσεις λειτουργούν ως αιμοδότης για τη ρευστότητα.

Πρόκειται για ένα success story το οποίο για να το πετύχει η πλευρά των Ολλανδών της Reggeborgh, που έχει χτίσει από τα τέλη του 2020 έως και σήμερα θέση 46,1% επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου, χρειάστηκε να ρισκάρει με σημαντικές χρηματοδοτικές ενέσεις προς την ΑΚΤΩΡ (ομολογιακό δάνειο 50 εκατ. Ευρώ και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 120 εκατ,. ευρώ), αλλά και να δώσει επικές μάχες έως ότου καταστεί ο αδιαφιλονίκητος βασικός μέτοχος.

Πλέον τα νούμερα μιλούν από μόνα τους καθώς τη χρονιά που μας πέρασε η Ελλάκτωρ σημείωσε κύκλο εργασιών μεγαλύτερο του 1 δισ. Ευρώ καταγράφοντας αύξηση 14% σε ετήσια βάση, ενώ τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν στα 248 εκατ. Ευρώ (αύξηση 30% ετησίως).

Επιπλέον, ο Όμιλος κατάφερε να απαλλαγεί από το βαρύ δανειακό φορτίο των δύο ομολόγων αξίας 670 εκατ. ευρώ, αλλά για αυτό χρειάστηκε να «θυσιαστεί» το ασημικό των ΑΠΕ, ενώ πέτυχε πριν από λίγες ημέρες και το deal της χρονιάς καθώς έβαλε στα ταμεία του 100 εκατ. Ευρώ ύστερα από την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat και σε βάθος 19 μηνών θα έχει λάβει πίσω τα κεφάλαια με τα οποία χρηματοδότησε τον κατασκευαστικό του βραχίονα έως ότου αυτός ορθοποδήσει.

Όλα τα παραπάνω δημιουργούν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για τη νέα εποχή στον Όμιλο, ο οποίος και αναμένεται να επικεντρώσει στις Παραχωρήσεις, ο οποίος εάν λάβουμε υπόψη τα EBITDA είναι ο αποδοτικότερος μεταξύ των άλλων τομέων δραστηριοτήτων της εισηγμένης.

Το turnaround στις κατασκευές

Το μεγαλύτερο μέχρι στιγμής κατόρθωμα της υφιστάμενης διοίκησης της Ελλάκτωρ ήταν η «διάσωση» της κατασκευαστικής θυγατρικής της, ΑΚΤΩΡ, η οποία το 2021 είχε «τρύπες» 75,4 εκατ. Ευρώ.

Εν τούτοις, στο τρίτο τρίμηνο του 2022 βρέθηκε πολύ κοντά το break even στις κατασκευές, ενώ όπως φαίνεται και από τα ετήσια αποτελέσματα η «τρύπα» αυτή έχει κλείσει σε μεγάλο βαθμό καθώς ανέρχεται μόλις στα 1,7 εκατ. Ευρώ. Από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων του τέταρτου τριμήνου του 2022 με το 2021 προκύπτει στον κύκλο εργασιών μία άνοδος 20% καθώς αυτός διαμορφώθηκε από τα 145,4 εκατ. Ευρώ στο τέταρτο τρίμηνο του 2021 στα 174,5 εκατ. Ευρώ την αντίστοιχη περίοδο τη χρονιά που μας πέρασε, ενώ σε ετήσια βάση  από τα 462,7 εκατ. Ευρώ το 2021 ανήλθε στα 554,7 εκατ. ευρώ (2022).

Σημειώνεται ότι η ΑΚΤΩΡ έχει διαμορφώσει ένα σημαντικό ανεκτέλεστο, το δεύτερο καλύτερο πριν την εξαγορά από την Intrakat, καθώς αυτό εκιτμήθηκε το 2022 στα 2,9 δισ. Ευρώ με την εταιρεία να έχει υπογράψει συμβάσεις για έργα αξίας 907 εκατ. Ευρώ. Οι πιο σημαντικές εξ αυτών είναι:

  • Το οδικό τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στο ΒΟΑΚ προϋπολογισμού 140 εκατ. Ευρω
  • Η εκκίνηση των εργασιών της επέκτασης του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος εκτιμώμενου κόστους 105,3 εκατ. Ευρώ.
  • Το ΚΕΛ Ψυττάλειας (67,5 εκατ.ευρώ)
  • Η επαρχιακή οδός Καστοριά-Πτολεμαΐδα με σήραγγα στην Κλεισούρα (47,7 εκατ. ευρώ)
  • Τα διόδια της Εγνατίας Οδού (37,3 εκατ. ευρώ)
  • Τα έργα αποκατάστασης στον Ισθμό της Κορίνθου (24,7 εκατ. ευρώ)
  • Τα έργα τηλεπικοινωνιών για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης στην Καλαμαριά (17,4 εκατ. ευρώ)
  • Τα αντιπλημμυρικά έργα στη Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης (15,3 εκατ. Ευρώ
  • Επιπλέον η θυγατρική ΤΟΜΗ υπέγραψε έργα 69,1 εκατ. Ευρώ, ενώ στο εξωτερικό η ΑΚΤΩΡ ανέλαβε οδικά και σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία (187 εκατ. ευρώ) και έργα για το αεροδρόμιο της Ντόχα (73 εκατ. ευρώ).

Επίσης, η ΑΚΤΩΡ έχει επιλεγεί ως μειοδότης είτε μόνη της ή σε κοινοπρακτικά σχήματα σε ένα σύνολο έργο εκτιμώμενου κόστους 625 εκατ. Ευρώ ( Καλαμάτα-Μεθώνης 151 εκατ.ευρώ, επέκταση Λ. Κύμης στην Αττική Οδό 103 εκατ. Ευρώ, Φράγμα Τσικνιά 82,6 εκατ. Ευρώ, και το Χερσόνησος-Νεάπολη στο ΒΟΑΚ 58 εκατ. ευρώ).

Η ΑΚΤΩΡ δραστηριοποίειται εκτός από την Ελλάδα, στη Ρουμανία και το Κατάρ. Αναλυτικότερα οι κατασκευαστικές δραστηριότητες στη χώρα μας συνεισέφεραν περίπου το 68% των εσόδων του κλάδου Κατασκευής, ενώ αντιπροσωπεύουν το 59% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου.

Παραχωρήσεις: Ο Αιμοδότης του Ομίλου

Με τον Όμιλο Ελλάκτωρ να διατηρεί έως το φθινόπωρο του 2024 τη χρυσοτόκο όρνιθα της Αττικής Οδού, αλλά και να συμμετέχει σε αρκετές παραχωρήσεις (Ολυμπία Οδός, Γέφυρα ΑΕ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) ο εν λόγω κλάδος δραστηριότητας λειτουργεί ως χρηματοδοτικός αιμοδότης.

Αυτό συμβαίνει καθώς η λειτουργική κερδοφορία των παραχωρήσεων ανήλθε για το 2022 στα 151,1 εκατ. ευρώ έναντι 142,8 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση 6,1% (+ 8,8 εκατ. ευρώ) με βασικότερη αιτία την αύξηση της κυκλοφορίας σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους και κυρίως στην Αττική Οδό, σε σχέση με πέρυσι.

Σημειώνεται ότι το ποσό αυτό θα είχε διαμορφωθεί στα 160,5 εκατ. Ευρώ (+17,8 εκατ. ευρώ) αλλά η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ που διαχειρίζεται την Αττική Οδό κλήθηκε να πληρώσει 9 εκατ. Ευρώ για τις επιπτώσεις της κακοκαιρίας Ελπίδας (2 εκατ. Ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών και 7 εκατ. Ευρώ στους οδηγούς που εγκλωβίστηκαν στον οδικό άξονα).

Οι σημαντικότερες παραχωρήσεις που διεκδικεί η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις μαζί με τον Όμιλο ΑΒΑΞ είναι ο νέος διαγωνισμός για την Αττική Οδό που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, οι προσφορές για το οποίο έχουν μετατεθεί για τις 20 Απριλίου.

Διαβάστε επίσης

Με ισχυρότερη μετοχική παρουσία η Motor Oil στην Ελλάκτωρ ακόμη και μετά το δικαίωμα ανταλλαγής

Ελλάκτωρ: Πάνω από το 1 δισ. ευρώ ο τζίρος – Αύξηση 45% στα EBITDA το 2022

Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Οι συνέργειες με την Ελλάκτωρ ύστερα από την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ