Αποζημίωση-ανάσα ύψους τουλάχιστον 42,5 εκατ. ευρώ αναμένεται να λάβει η θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ που δραστηριοποιείται στις παραχωρήσεις (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), καθώς το υπουργείο Υποδομών έδωσε πρόσφατα το «πράσινο φως» για τη δέσμευση ποσού 85 εκατ. ευρώ για την κοινοπραξία που είχε αναλάβει την κατασκευή της Θερμαϊκής Οδού.

Πρόκειται για ένα έργο αξίας 470 εκατ. ευρώ που είχε δημοπρατηθεί το 2005 και ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Archirodon, το οποίο ωστόσο κόλλησε και δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Δεκαεννέα χρόνια αργότερα, το ζήτημα φαίνεται να κλείνει με τις εταιρίες της κοινοπραξίας να λαμβάνουν έκαστη 42,5 εκατ. Ευρώ, καθώς κατέχουν από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου.

Όπως αναφέρεται στα τελευταία δημοσιοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας που αφορούν το οικονομικό έτος 2021, τα δάνεια για την κοινοπραξία έχουν ανέλθει στα 42,6 εκατ. Ευρώ και η συνεισφορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ανέρχεται στα 21,3 εκατ. Ευρώ. και με τα 42,5 εκατ. Ευρώ που θα λάβει από το Δημόσιο, όχι μόνο θα είναι σε θέση να αποπληρώσει τον δανεισμό της, αλλά και να προσθέσει στα ταμεία της 21 εκατ. Ευρώ.

Να σημειωθεί ότι το ποσό αυτό αναμένεται να αποτελέσει το απαραίτητο καύσιμο της θυγατρικής του Ομίλου της Ελλάκτωρ, η οποία ύστερα από την πώληση της ΑΚΤΩΡ στην Intrakat και του Smart Park στην Trade Estates, θα στηριχθεί στις παραχωρήσεις, οι οποίες στο παρελθόν έχουν αποτελέσει το βασικό αιμοδότη του.

Αυτό προκύπτει και από τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της εισηγμένης για το Α’ Εξάμηνο του 2023 καθώς οι παραχωρήσεις συνεισέφεραν κατά 90% στα EBITDA του Ομίλου με το ποσό των 84,9 εκατ. ευρώ, ενώ οι πωλήσεις στην εν λόγω δραστηριότητα ανήλθαν στα 135 εκατ. ευρώ.

Η πορεία του «κολλημένου» έργου

Το έργο της Θερμαϊκής Οδού αφορούσε την υποθαλάσσια σύνδεση της δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά της πόλης.

Ως ανάδοχος είχε τον Ιούνιο του 2005 η κοινοπραξία των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Boskalis και Archirodon, και η σχετική σύμβαση υπεγράφη το 2006.

Το εν λόγω έργο ήταν μία από τις μεγαλύτερες οδικές παραχωρήσεις, όπως ήταν εκείνη την περίοδο η Ολυμπία Οδός, η Κεντρική Οδός, ο Μορέας, η Ιόνια Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.

Ωστόσο, το έργο «κόλλησε» και εν συνεχεία ναυάγησε καθώς ήρθε αντιμέτωπο με τις παθογένειες της εποχής οι οποίες ήταν τα μπαράζ των προσφυγών και των ενστάσεων.

Αυτές αφορούσαν κυρίως τις μελέτες των περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ), τους όρους της σύμβασης, ακόμα και τη χρησιμότητα του έργου.

Τα ζητήματα αυτά εμπόδισαν την πορεία του έργου, το οποίο πάγωσε πριν καλά-καλά αρχίσει.

Ωστόσο, η ανάδοχος κοινοπραξία ξεκίνησε από το 2010 δικαστικό αγώνα μέσω διαιτησίας καταλήγοντας να πρέπει λάβει το ποσό των 67,9 εκατ. Ευρώ.

Πλέον σε αυτό έχουν προστεθεί και οι τόκοι υπερημερίας ύψους 17,1 εκατ. Ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

Πόλεμος στη Μέση Ανατολή: Χάνονται πάνω από 1 εκατομμύριο τουρίστες από το Ισραήλ

Παπαστεργίου: Δεν θα αυξηθούν τα τιμολόγια στις τηλεπικοινωνίες

Η ΚΟΕ τίμησε τον Henry Holterman, νέο ιδιοκτήτη του Corfu Palace