ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα 3 δισ. ευρώ αναμένεται να ξεπεράσει το ανεκτέλεστο έργων της ΑΚΤΩΡ του Ομίλου της Ελλάκτωρ μέσα στο 2022, ενώ εκτιμάται πως μέχρι τα τέλη του έτους η δραστηριότητα των κατασκευών θα έχει επιστρέψει στην κερδοφορία, ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, Ευθύμιος Μπουλούτας κατά τη διάρκεια ενημέρωσης προς τους δημοσιογράφους.
Σημειώνεται πως η ΑΚΤΩΡ αποτελεί τον κύριο βραχίονα της εισηγμένης με σημαντική δραστηριότητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δηλαδή κατά βάση τη Ρουμανία. Εκτιμάται, δε, πως η δραστηριότητα της θυγατρικής αποτελεί το 50% των εσόδων του Ομίλου.
Όσον αφορά τη διαμάχη μεταξύ των μεγαλομετόχων του Ομίλου καθώς και την έρευνα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ο Ευθύμιος Μπουλούτας επισήμανε πως οι εξελίξεις αυτές δεν επηρεάζουν τη λειτουργία του Ομίλου, ο οποίος επιδιώκει την αύξηση της κερδοφορίας ώστε να δώσει προστιθέμενη αξία στην μετοχή.
Σχετικά με τα έργα του 2021 που «κλείδωσε» ο Όμιλος μέσα στο προηγούμενο έτος η αξία τους ανέρχεται στα 2,5 δισ. ευρώ. Η σημαντικότερη εξέλιξη είναι η εκκίνηση της κατασκευής του Πάτρα-Πύργος, στο οποίο η εταιρεία συμμετέχει κατά 35%, και η αξία του ανέρχεται στα 238 εκατ. ευρώ και η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει την κατασκευή του τμήματος Καραίικα-Γαστούνη. Επίσης, η εταιρεία έχει αναλάβει και πρόσθετο έργο οδικής ασφάλειας στον εν λόγω άξονα αξίας 30 εκατ. ευρώ.
Ένα ακόμα έργο, το οποίο αναλαμβάνει και επίσημα η ΑΚΤΩΡ σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ είναι το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμμάτων (ΚΕΛ) στην Ψυττάλεια αξίας 169 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που «υπέφερε» από τις συνεχείς προσφυγές των υπόλοιπων ενδιαφερομένων, καθώς μόνο η προσφορά της ΑΚΤΩΡ είχε γίνει αποδεκτή με αποτέλεσμα να καθυστερεί η ανάδειξη του αναδόχου για περισσότερα από δύο χρόνια. Την ίδια στιγμή η ΑΚΤΩΡ ανέλαβε μέσα στην προηγούμενη χρονιά έργο αξίας 45 εκατ. ευρώ για την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.
Ποια έργα υπογράφηκαν στις αρχές του 2022
Όσον αφορά τα έργα στα οποία μειοδότησε κατά το Α΄ Τρίμηνο του 2022 η ΑΚΤΩΡ, η αξία τους ανέρχεται στα 657 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών εντάσσονται οδικά, αντιπλημμυρικά και έργα Μετρό.
Να υπενθυμίσουμε πως η θυγατρική της Ελλάκτωρ, είχε μειοδοτήσει σε συνεργασία με την Intrakat στις αρχές του περασμένου Ιανουαρίου για το έργο «Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη», προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, η ΑΚΤΩΡ είχε δώσει μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat και την καλύτερη προσφορά για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αξίας (ΒΟΑΚ) αξίας 360 εκατ. ευρώ. Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr δεν υπάρχουν πλέον εμπόδια ως προς την ανάδειξη του σχήματος ως αναδόχου, η οποία αναμένεται να γίνει εντός του μήνα.
Η ΑΚΤΩΡ μέσω της συμμετοχής της στην ίδια κοινοπραξία εξασφάλισε και την επικράτηση στον διαγωνισμό για την πρώτη από τις τέσσερεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Πρόκειται για την επέκταση στη Λεωφόρο Κύμης αξίας 434 εκατ. ευρώ.
Στη Θεσσαλονίκη η εταιρεία ανέλαβε έργο αξίας 12,7 εκατ. ευρώ. Επίσης, η ΑΚΤΩΡ έχει υποβάλει σε συνεργασία με την Hitachi τη μοναδική προσφορά για έργο αξίας 176 εκατ. ευρώ για την προσθήκη 15 νέων συρμών στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Με την ίδια κοινοπραξία ο Όμιλος έχει «κλειδώσει», επίσης, συμπληρωματικό έργο αξίας 23,6 εκατ. Ευρώ για το Μετρό Καλαμαριάς.
Να σημειωθεί πως τα παραπάνω έργα εντάσσονται στο pipeline των 13 δισ. του Υπουργείου Υποδομών, ενώ η εκκίνηση των εργασιών τοποθετείται εντός του τρέχοντος έτους.
Το μεγάλο πακέτο έργων της ΕΡΓΟΣΕ
Ταυτόχρονα η εταιρεία συμμετέχει και στους έξι διαγωνισμούς της ΕΡΓΟΣΕ για έργα αξίας 4,7 δισ. ευρώ μέσω των οποίων τα μεγάλα λιμάνια της χώρας θα ενωθούν με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Καθώς το Υπουργείο και η ΕΡΓΟΣΕ επιταχύνει τις διαδικασίες για τους διαγωνισμούς, είναι αρκετά πιθανό οι ανάδοχοι να έχουν προκύψει στις αρχές του 2023.
Σε αυτούς του διαγωνισμούς, που γίνονται μέσω της διαδικασίας της μελετοκατασκευής και του ανταγωνιστικού διαλόγου, η εταιρεία έχει ενώσει τις δυνάμεις της με τον Όμιλο Mytilineos. Συγκεκριμένα, η εν λόγω συμμαχία διεκδικεί τα εξής έργα:
- Νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών (συνολικής αξίας 591 εκατ. ευρώ)
- Νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου (534 εκατ. ευρώ)
- Νέα προαστιακή σιδηροδρομική γραμμής για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (430 εκατ. ευρώ)
- Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη (2,3 δισ. ευρώ)
- Νέα σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (1,45 δισ. ευρώ)
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και την κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (77,1 εκατ. ευρώ)
Οι μελλοντικές προοπτικές για Παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ
Το διακύβευμα για τον Όμιλο της Ελλάκτωρ όσον αφορά τις παραχωρήσεις είναι ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό. Ο Ευθύμιος Μπουλούτας δήλωσε πως η Ελλάκτωρ θα τιμήσει την παραδοσιακή της συνεργασία με την ΑΒΑΞ και θα διεκδικήσουν ως κοινοπραξία το έργο. Πρόσθεσε πως θα υπάρξει και συνεργασία με μεγάλο ξένο fund, το οποίο και θα ανακοινωθεί στις 5 Μαΐου, όπου και θα υποβληθούν οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο ΤΑΙΠΕΔ.
Όσον αφορά τις προοπτικές στο κατασκευαστικό κλάδο, ο Ευθύμιος Μπουλούτας ανέφερε πως το Υπουργείο Υποδομών έχει συντάξει ένα σημαντικό masterplan έργων.
Ο Όμιλος εκτιμά πως είναι έτοιμα προς δημοπράτηση εντός 24μήνου ή έχουν ήδη δημοπρατηθεί έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις αξίας περίπου 3 δισ. ευρώ. Αυτά αναλύονται σε 800 εκατ. ευρώ για οδικά δίκτυα, περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ για έργα υποδομών, τουλάχιστον 800 εκατ. ευρώ για έργα διαχείρισης απορριμμάτων και άνω του 1 δισ. ευρώ για κτιριακές εγκαταστάσεις.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου τόνισε πως η Ελλάκτωρ επιδιώκει να χρησιμοποιήσει ίδια κεφάλαια ύψους 100 εκατ. ευρώ σε ΣΔΙΤ έως το 2025, ενώ για τις παραχωρήσεις θα διαθέσει 130 εκατ. ευρώ έως το 2026.
Διαβάστε επίσης
Ελλάκτωρ: Τα λειτουργικά κέρδη EBITDA σε υψηλό 4 ετών