Μια άκρως ενδιαφέρουσα συνάντηση, η οποία κρατήθηκε μυστική, πραγματοποιήθηκε προχθές το βράδυ στο εστιατόριο Διόνυσος ανάμεσα σε κορυφαίους αξιωματούχους της Ελλάδας και της Κίνας. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δυο πλευρές γευμάτισαν με θέα την φωτισμένη Ακρόπολη και είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν για τα ανοιχτά θέματα που απασχολούν τις διμερείς σχέσεις, οι οποίες βρίσκονται στο καλύτερο σημείο της σύγχρονης ιστορίας των δυο κρατών.

Την ελληνική πλευρά εκπροσώπησαν ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, η επικεφαλής του Υπερταμείου, Ράνια Αικατερινάρη, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφως και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης.

Από την κινέζικη πλευρά, το «παρών» έδωσαν ο υπουργός μεταφορών της Κίνας, Li Xiaopeng, ο πρόεδρος της COSCO Shipping, Xu Lirong, η Πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα, Zhang Qiyue φυσικά ο Κάπτεν Fu Chengqiu, επικεφαλής της Cosco στην Ελλάδα.

Από αριστερά: Ο πρόεδρος της COSCO Shipping Xu Lirong, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, η επικεφαλής του Υπερταμείου, Ράνια Αικατερινάρη ,ο υπουργός μεταφορών της Κίνας, Li Xiaopeng, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφως, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Ριχάρδος Λαμπίρης, Κάπτεν Fu Chengqiu, επικεφαλής της Cosco

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, κεντρικός άξονας ήταν η μεγάλη επένδυση της COSCO στον Πειραιά και μάλιστα ο Κινέζος Υπουργός έκανε λόγο για μια μεγάλη επιτυχία της εταιρείας δίνοντας τα εύσημα στον Κάπτεν Φου και την ομάδα του.

Δηλώνοντας μάλιστα το ενδιαφέρον της κινεζικής πλευράς για τον τομέα των μεταφορών είπε ότι η εξέλιξη του Λιμανιού του Πειραιά θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών συνολικά στην Ευρώπη. «Θα κάνουμε τον Πειραιά το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ως προτεραιότητα πάντως έθεσε τις αεροπορικές μεταφορές, κυρίως την ενίσχυση της απευθείας σύνδεσης Ελλάδας-Κίνας.

Μεγάλο ενδιαφέρον έδειξε και για τον διαγωνισμό της Εγνατίας, όπου συμμετέχουν και κινεζικές εταιρείες ενώ εστίασε ιδιαίτερα στον τομέα της ενέργειας αν και εκτός του δικού του χαρτοφυλακίου γιατί αποτελεί και βασικό πυλώνα της στρατηγικής για τον νέο Δρόμο του Μεταξιού.

Θέτοντας το πλαίσιο των επιδιώξεων για το λιμάνι του Πειραιά, ο Xu Lirong είπε ότι για το 2018 ο στόχος είναι τα 5 εκατ. TEU και σε τρία χρόνια τα 10 εκατ. TEU, προκειμένου να γίνει μεγαλύτερο και από το λιμάνι του Αμβούργου.

Από την ελληνική πλευρά, ο κ. Πιτσιόρλας τόνισε την καλή συνεργασία που έχει μέχρι σήμερα αναπτυχθεί με καλύτερο παράδειγμα το Λιμάνι, καθώς και την υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στην στρατηγική της Κίνας One Belt One Road στο πλαίσιο στης οποίας έχει υπογραφεί και σχετικό 3ετές Action Plan.

Επίσης, τόνισε ότι σε αυτή τη βάση η κυβέρνηση στηρίζει τις επενδύσεις της COSCO και πως έχει αποδειχθεί ότι όποια προβλήματα έχουν προκύψει οι δυο πλευρές τα επιλύουν με καλή συνεργασία.

Παρουσίασε στους κινέζους τομείς όπου μπορούν να επενδύσουν (όπως αντιλαμβάνεσαι η παρουσία των Διοικήσεων Υπερταμείου και ΤΑΙΠΕΔ δεν ήταν τυχαία) και εκτός των Μεταφορών. Τόνισε ακόμη την σημασία που έχει για την Ελλάδα η αύξηση των εξαγωγών προϊόντων αγροδιατροφής στην Κίνα.

Το master plan του ΟΛΠ

Χθες, η κινέζικη αντιπροσωπεία συναντήθηκε και με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Η συνάντηση έγινε σε μια κομβική στιγμή για την επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Η κινέζικη εταιρεία περιμένει την έγκριση του master plan που έχει καταθέσει στις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να ξεκινήσει την υλοποίηση των επενδύσεων, οι οποίες αναμένεται να ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ.

Παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών παραγόντων πως το θέμα θα είχε διευθετηθεί έως τώρα, οι δυο πλευρές δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε συμφωνία καθώς όπως όλα δείχνουν αρκετά ζητήματα παραμένουν ακόμη ανοιχτά.

Τη διάσταση απόψεων επιβεβαίωσε πρόσφατα εμμέσως πλην σαφώς και ο υπουργός Ναυτιλίας, Φώτης Κουβέλης, ο οποίος μιλώντας σε δημοσιογράφους ανέφερε πως το master plan δεν έχει ολοκληρωθεί και πως γίνονται προσπάθειες για να βρεθεί κοινός τόπος για να προχωρήσουν οι επενδύσεις που σχεδιάζει η κινέζικη εταιρεία στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Όμιλος Σφακιανάκη: Θα τρυπήσει και το τρίτο «σωσίβιο» της δανειακής αναδιάρθρωσης που προσέφεραν οι τράπεζες;