ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην παρουσίαση του έργου των παραναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα προχώρησε ο νηογνώμονας DNV-GL Hellas S.A. Οι παραναυτιλιακές εταιρείες αποτελούν επιχειρήσεις οι οποίες παράγουν ναυτιλιακό και ναυπηγικό εξοπλισμό στη χώρα μας. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία υπάρχει μία μεγάλη ανάπτυξη του κλάδου με επιστημονικό προσωπικό, καινοτόμες ιδέες που χαίρουν καθολικής αποδοχής σε διεθνές επίπεδο, υψηλή ποιότητα αλλά και μία σταθερή «πλεύση» προς την έρευνα μέσω επανεπενδύσεων μέρους των κερδών που προκύπτουν από τις πωλήσεις.
Πάντως για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά σημαντικό ρόλο έχουν «παίξει» και οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι στηρίζουν σταθερά τις παραναυτιλιακές εταιρείες και έτσι επιτυγχάνετε η παρουσία ελληνικών προϊόντων και υλικών στις γιάρδες.
Κατά την παρουσίαση της έρευνας ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής τόνισε πως τα στοιχεία που προέκυψαν θα δοθούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης με σκοπό την υλοποίηση ενός προγράμματος -στα πλαίσια του ΕΣΠΑ- μέσω του οποίου θα υπάρξει χρηματοδότηση της τάξεως των 25 εκατομμυρίων για μεμονωμένες επιχειρήσεις και περίπου άλλα τόσα για συνεργατικά σχήματα.
Oι ερευνητές του DNV-GL Hellas Χαρίκλεια Γεωργοπούλου, Φιλήμων Γονιδάκης και Νικόλαος Κακαλής υπογράμμισαν τα εξής:
«Δεδομένου του παγκόσμιου χαρακτήρα της ναυτιλιακής και ναυπηγικής αγοράς, αλλά και του τιμολογιακού πλεονεκτήματος προϊόντων που παράγονται σε χώρες μεγάλων οικονομικών μεγεθών, η τεχνολογική καινοτομία αναμένεται να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την εξασφάλιση αειφόρου ανάπτυξης στο χώρο παραγωγής ναυτιλιακού και ναυπηγικού εξοπλισμού στην Ελλάδα».
Τα συμπεράσματα της έρευνας
- 70 επιχειρήσεις
- Διασπορά σε όλη την Επικράτεια.
- Μεγαλύτερη πυκνότητα στις περιοχές της Αττικής/Πειραιά, της Βοιωτίας, της Μακεδονίας, της Θράκης και της Κρήτης.
- Χαρακτηριστικά μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- Περί τις 30 επιχειρήσεις με δραστηριότητα σχεδόν αποκλειστικά στη ναυτιλιακή/ναυπηγική αγορά.
Εκτός χώρου επιχειρήσεις
- Η ελληνική βιομηχανία περιλαμβάνει επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα με δυνατότητα ενσωμάτωσης σε ναυτιλιακές και ναυπηγικές εφαρμογές και δεν εντάσσονται στο χώρο. Ωστόσο, δυνητικά θα μπορούσαν να αναπτύξουν δραστηριότητες συνέργειας με τις επιχειρήσεις του χώρου.
Δίκτυα προώθησης και Εξωστρέφεια
- Το 50% των επιχειρήσεων του χώρου δηλώνει ότι το ποσοστό εξαγωγών ανέρχεται σε 47% έως και 100% του συνολικού ετησίου τζίρου για τα έτη 2014-2016.
- Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλιακής στη στήριξη των παραναυτιλιακών εταιρειών:
Σημαντικός ο ρόλος της στην εξασφάλιση παραγγελιών των προϊόντων του χώρου (85%) και στην προώθησή τους στα μεγάλα ναυπηγεία της Ανατολής (71%).
Ανθρώπινο δυναμικό
- Περί το 50%, οι επιχειρήσεις του χώρου απασχολούν 20 υπαλλήλους και άνω με μέσο ηλικιακό επίπεδο τα 40 έτη.
- Συγκριτικά με το μέγιστο αριθμό προσωπικού της τελευταίας δεκαετίας, παρατηρείται μείωση του πλήθους του προσωπικού κατά 5%-10% για την τριετία 2014-2016.
- Όλες οι επιχειρήσεις του χώρου απασχολούν προσωπικό με πτυχίο ανώτερης/ανώτατης εκπαίδευσης.
- Στις μισές από τις επιχειρήσεις του χώρου, το 40% του προσωπικού και πάνω κατέχει πτυχίο ανώτερης/ανώτατης εκπαίδευσης.
- Περί το 75% των επιχειρήσεων του χώρου διαθέτουν προσωπικό που κατέχει μεταπτυχιακά/διδακτορικά διπλώματα.
- Υπάρχουν εταιρείες που άνω του 50% του προσωπικού τους διαθέτει μεταπτυχιακά/διδακτορικά διπλώματα.
Έρευνα και Ανάπτυξη
- Σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις του χώρου διαθέτουν ρόλους για Έρευνα και Ανάπτυξη, ενώ άνω του 50% διαθέτει συγκεκριμένο προσωπικό ή/και τμήμα που εκπονεί έργα Έρευνας και Ανάπτυξης.
- Το 65% των επιχειρήσεων εμφανίζεται να επανεπενδύει από 1% έως και άνω του 5% του ετήσιου κύκλου εργασιών σε δραστηριότητες για καινοτομία.
- Οι επενδύσεις σε καινοτομία εκτιμώνται ως στενά συνδεδεμένες με τις επενδύσεις στο βασικό κορμό της παραγωγικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων του χώρου, με στόχο το σχεδιασμό και την παραγωγή ανταγωνιστικών προϊόντων σε διεθνές επίπεδο.
- Αναφορικά με το επίπεδο χρήσης ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών μέσων, ο χώρος αξιολογείται σε υψηλά επίπεδα.
- Στο σύνολο των επιχειρήσεων που ανταποκρίθηκαν, δηλώθηκε ένα σύνολο περί τα 50 διπλώματα ευρεσιτεχνίας από τον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, η πλειοψηφία των οποίων προέρχεται από εταιρείες στις κατηγορίες του αυτοματισμού και του εξοπλισμού σκάφους και ενδιαίτησης.
Δυνατότητες καινοτομίας
- Η μέση επιχείρηση του χώρου θέτει ως στόχο να επενδύει για καινοτομία 3,3% του ετησίου κύκλου εργασιών.
- Υπάρχει ικανό επίπεδο στο ανθρώπινο δυναμικό για την υποστήριξη δράσεων και έργων καινοτομίας.
- Υπάρχει ενεργό τμήμα και ρόλοι Έρευνας και Ανάπτυξης, μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων.
- Γίνονται επενδύσεις για την κατάρτιση και εξειδίκευση του προσωπικού.
- Ο χώρος εκτιμάται ότι έχει υψηλά επίπεδα ικανότητας τακτικής παρακολούθησης των τεχνολογικών εξελίξεων σε ολόκληρη την “αλυσίδα αξίας” (value chain) και εντοπισμού νέων ευκαιριών της αγοράς, και αποτελεσματική αξιοποίησή τους.
- Υπάρχει εμπειρία στην υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης και στη συμμετοχή σε συγχρηματοδοτούμενα έργα καινοτομίας.
- Υπάρχει θετική πρόθεση για συμμετοχή σε συνεργατικά σχήματα εντός και εκτός του χώρου.
O Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε:
«Η Ελλάδα έχει πιστοποιημένες και υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας μικρές επιχειρήσεις, που παράγουν εξαιρετικά προϊόντα, ανταγωνιστικά για ναυτιλιακές και ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες. Εμείς σαν ΥΝΑΝΠ, είμαστε σε ανοιχτό διάλογο μαζί τους και είμαστε εδώ για να τις στηρίξουμε με κάθε τρόπο. Ένας τρόπος είναι και αυτή η πρωτοβουλία. Να γίνει η χαρτογράφηση κα μετά να δώσουμε αυτό το αποτέλεσμα στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε να υλοποιηθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ ένα πρόγραμμα που, τολμώ να πω, ότι είναι ένα από αυτά που πραγματικά θα πιάσουν τόπο. Συζητάμε για μια χρηματοδότηση περίπου 25 εκατομμυρίων για μεμονωμένες επιχειρήσεις και περίπου άλλα τόσα για συνεργατικά σχήματα.
Όλοι γνωρίζουν επίσης ότι έχουμε ζητήσει από τους Έλληνες εφοπλιστές, ειδικότερα αυτούς που κατασκευάζουν πλοία στην Κίνα, στην Ιαπωνία και στην Κορέα, να συμπεριλάβουν οι χώρες αυτές στη λίστα των προμηθευτών των ναυπηγείων, αυτές τις ελληνικές εταιρίες. Το θέμα αυτό το έχω θέσει και στους πρεσβευτές των χωρών αυτών, αλλά και στο πλαίσιο της συνέλευσης του ΙΜΟ που έγινε πρόσφατα, το έθεσα σε συναντήσεις που είχα, στους Υπουργούς Ναυτιλίας της Κίνας και της Ιαπωνίας. Αλλά και μαζί με τον πρωθυπουργό θέσαμε το ζήτημα στον πρωθυπουργό της Κορέας, όταν επισκέφτηκε τη χώρα μας. Και όπως η ελληνική κυβέρνηση έχει στηρίξει σε κρίσιμα ζητήματα τον εφοπλισμό, ας ρίξει κι ένα βλέμμα ο εφοπλισμός σε αυτά τα ζητήματα. Δεν χάνει τίποτα αν εκδηλώσει το ενδιαφέρον του. Διότι κάθε φορά που συζητάω το θέμα με αυτές τις χώρες, μου λένε ότι από την πλευρά τους υπάρχει διάθεση, αλλά πρέπει να το θέλουν και οι εφοπλιστές. Αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται πάνω από 600 υπερσύγχρονα πλοία, ελληνικής πλοιοκτησίας, σε ναυπηγεία όλου του κόσμου. Άρα είναι ευκαιρία να στηρίξουν οι εφοπλιστές αυτή την υπόθεση, που αφορά την πατρίδα.
Πιστεύω με αυτούς τους τρόπους στηρίζουμε την ανάπτυξη της παραγωγής προϊόντων υψηλού επιπέδου, από πλευράς τεχνολογίας και βέβαια ανοίγουμε και έναν διάλογο με αυτές τις χώρες, για συμπαραγωγή τέτοιων προϊόντων με δικές τους επιχειρήσεις.
Ειλικρινά το λέω, έχω εντυπωσιαστεί από τα αποτελέσματα της έρευνας. Είναι ένας πολύ δυναμικός τομέας που όσο κι αν τον ξέρεις, βλέπεις πράγματα και λες «μπράβο» σε αυτούς τους ανθρώπους. Βλέποντας τη μελέτη που έχει γίνει αισθάνεται κανείς ότι δεν είναι όλα μαύρα ούτε μίζερα, υπάρχει φαιά ουσία, υπάρχουν μυαλά και πρέπει να βρούμε τον τρόπο να τα αξιοποιήσουμε στο μεγαλύτερο βαθμό. Νομίζω πως εδώ υπάρχει μια εστία δραστηριοτήτων, που θεωρούμε ως πολιτική ηγεσία ότι πρέπει να αναδείξουμε και να στηρίξουμε και αυτό θα κάνουμε. Και μέσα από αυτή τη μελέτη, η οποία θα σταλεί σε όλους τους εφοπλιστές, θα κάνουμε ότι είναι δυνατό για να στηρίξουμε την ανάπτυξη αυτού του τομέα.
Θέλουμε να στηρίξουμε αυτές τις επιχειρήσεις και να τις ενισχύσουμε. Στόχος είναι να υπάρξουν και συνεργατικές δράσεις. Δηλαδή να φέρουμε σε επαφή τις εταιρίες αυτές με μεγαλύτερες, όπως σας είπα και πριν, και βεβαίως να έρθουν σε επαφή με τα μεγάλα ερευνητικά κέντρα της χώρας. Διότι όπως τονίστηκε στην έρευνα, οι άνθρωποι αυτοί μόνοι τους επενδύουν στην έρευνα, για να βελτιώσουν τα προϊόντα τους. Είναι ένα ολόκληρο πλαίσιο που διαμορφώνεται με στόχο να έχουμε μια μεγαλύτερη, ποιοτικότερη και ανταγωνιστικότερη παραγωγή».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Γ. Προκοπίου: Χρυσό deal με την China Development Bank Leasing
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Αγγελικούσης: Το ανήσυχο πνεύμα του κορυφαίου Έλληνα εφοπλιστή
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ποιοι εφοπλιστές κυριάρχησαν το 2017. Έδωσαν 4,4 δισ. για πλοία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας