ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα πρώτα «σημάδια κόπωσης» αρχίζει και εμφανίζει η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ, τα οποία αποτέλεσαν τον κύριο δίαυλο πωλήσεων την περίοδο της καραντίνας.
Η φρενίτιδα που επικράτησε μετά το ξέσπασμα της κρίσης του κορονοϊού, με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές για να προμηθευτούν προϊόντα για την περίοδο της καραντίνας «ξεφούσκωσε» ύστερα από την πασχαλινή περίοδο και εδώ και μερικές εβδομάδες οι πωλήσεις έχουν σταθεροποιηθεί σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα, με την αξία του καλαθιού αλλά και τις επισκέψεις να έχουν μειωθεί αισθητά.
«Μετά τις πρώτες κινήσεις πανικού, η καμπύλη δείχνει να επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα», υπογράμμισε ο Χρήστος Παπαδημητρίου, CEO της Χ.Κ. Παπαδημητρίου στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης των μελών του «ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ», με τον επικεφαλής της βιομηχανίας μπισκότων Βιολάντα, Κωνσταντίνο Τζιωρτζιώτη, να επισημαίνει πως «από τον Μάιο και έπειτα δίδεται μάχη για να διατηρηθεί το θετικό πρόσημο στις πωλήσεις».
Το ενδιαφέρον του επιχειρηματικού κόσμου μετατοπίζεται στους επόμενους μήνες, με τα μέλη του ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ να μην κρύβουν τον προβληματισμό τους. Το στέλεχος της πατρινής βιομηχανίας αναψυκτικών Λουξ, Πλάτωνας Μαρλαφέκας χαρακτήρισε κρίσιμο το επόμενο δίμηνο (Ιούνιος – Ιούλιος), ενώ ο μεγαλομέτοχος της βιομηχανίας εμφιάλωσης νερού Δίρφυς Α.Ε, Νίκος Σέρρας επεσήμανε πως τα δύσκολα έπονται, εάν δεν βρεθεί λύση για την θεραπεία του κορονοϊού. Η πορεία του τουρισμού και ειδικότερα της εστίασης, η οποία επαναλειτουργεί από τις 25 Μαΐου αναμένεται να παίξουν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωσης της επόμενης μέρας.
Κάποιες επιχειρήσεις μάλιστα, όπως οι βιομηχανίες αναψυκτικών και οι οινοποιίες περιμένουν με ιδιαίτερη αγωνία το άνοιγμα των εστιατορίων και καφέ, τα οποία αποτελούν βασικό κανάλι για την διοχέτευση των προϊόντων τους. «Το κρασί δέχθηκε καταστροφικό πλήγμα από την στιγμή που έκλεισαν τα καταστήματα εστίασης σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ πολλά προβλήματα αντιμετώπισαν οι μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση στα σούπερ μάρκετ», σημείωσε ο επικεφαλής της οινοποιίας Σκούρας, Γιώργος Σκούρας.
Μείζον ζήτημα για τις παραγωγικές επιχειρήσεις αμιγώς ελληνικών συμφερόντων αποτελεί η φορολογία. Σύμφωνα με τον κ. Σκούρα, μια γενναία μείωση του ΦΠΑ στο 9% από 24% που είναι σήμερα είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητη, προκειμένου να πάρει βαθιά ανάσα η ελληνική οινοποιία. «Είναι το μόνο αναπτυξιακό μέτρο, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ήδη στην Ισπανία και στην Γαλλία έχουν προχωρήσει σε δραστική μείωση της φορολογίας στο κρασί.
Μείζον ζήτημα για τους προμηθευτές των εστιατορίων αποτελούν και οι επιταγές, η πληρωμή των οποίων ανεστάλη για 75 ημέρες με κυβερνητική απόφαση. Το ερώτημα που απασχολεί την αγορά είναι εάν θα πληρωθούν οι επιταγές απ’ όσες επιχειρήσεις δεν καταφέρουν να επαναλειτουργήσουν και πόσο αυτό θα πιέσει την αλυσίδα της οικονομίας μια μαζική αθέτηση πληρωμών.
«Αντιφατικά μηνύματα από εξαγωγές»
Τους προμηθευτές απασχολούν επίσης οι ελληνοποιήσεις, όπου όπως αναγνώρισε ο Ιωάννης Βλαχάκης, πρόεδρος της εταιρείας, «Αυγά Βλαχάκης» γίνονται βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς και οι πληρωμές από τα σούπερ μάρκετ, οι οποίες παραμένουν σε πάνω από 100 ημέρες, τη στιγμή που άλλες χώρες στην Ευρώπη έχουν περιορίσει το χρόνο πίστωσης σε κάτω από 60 ημέρες με νόμο.
Όσον αφορά στις εξαγωγές και πόσο στήριξαν τη εγχώρια βιομηχανία τροφίμων, τα μέλη του «ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ» σημείωσαν πως υπήρξαν αντιφατικά μηνύματα, με κάποιους όπως η Παπαδημητρίου να καταγράφει άνοδο και την Τρικαλινός, με τα premium προϊόντα όπως το αυγοτάραχο Μεσολογγίου να αντιμετωπίζει κατακόρυφη μείωση των παραγγελιών. «Από τις 12 Μαρτίου και έπειτα οι πωλήσεις μας υποχώρησαν κατά 74%. Σε Γαλλία, Ιταλία, ΗΠΑ στέλνουμε το 1/10 απ’ όσα στέλναμε μέχρι πριν την πανδημία. Και με μεγαλύτερο κόστος», ανέφερε ο πρόεδρος της εταιρείας Τρικαλινός, Ζαφείρης Τρικαλινός.
Από χθες πάντως, οπότε και επέστρεψαν στην εταιρεία οι περισσότεροι εργαζόμενοι έσπευσε να τονίσει ο κ. Τρικαλινός άρχισε να υπάρχει και πάλι κάποια κινητικότητα, κάτι που όπως είπε «του έδωσε θάρρος για την συνέχεια». Μάλιστα, πριν από λίγες μέρες έστειλε αεροπορικώς παραγγελία στην Ταιβάν μέσω Γαλλίας καθώς είναι φθηνότερα απ’ ότι από την Ελλάδα.
Κλείνοντας την τηλεδιάσκεψη, ο πρόεδρος της πρωτοβουλίας «ΕΛΛΑ- ΔΙΚΑ ΜΑΣ» και στέλεχος της Agrino, Άγις Πιστιόλας τόνισε την ανάγκη οι καταναλωτές να στηρίξουν τις αμιγώς ελληνικές επιχειρήσεις, με έδρα, παραγωγή και ιδιοκτησία στην Ελλάδα και όχι τις πολυεθνικές που έχουν παραγωγή στην χώρα μας καθώς έτσι στηρίζουμε πολλαπλάσια την ελληνική οικονομία και τις θέσεις απασχόλησης.