ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αναλυτές για την πρόβλεψη της τιμής του πετρελαίου αλλά και οι traders της αγοράς ενέργειας είναι ο προσδιορισμός της προσφοράς και της ζήτησης που υπάρχει στον πλανήτη σε πραγματικό χρόνο.
Η start up OilX δημιούργησε μία πρωτοποριακή πλατφόρμα που δίνει τη λύση του παζλ, παρέχοντας real time δεδομένα της εφοδιαστικής αλυσίδας του πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Συνδυάζοντας τα δεδομένα από κρατικές στατιστικές υπηρεσίες για τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου με τα δορυφορικά δεδομένα για την παραγωγή, την αποθήκευση, την επεξεργασία και την μεταφορά του, καθώς και τα στοιχεία της ναυτιλίας, και χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και machine learning τεχνικές με το cloud computing η εταιρεία δημιουργεί μια σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα της αγοράς του πετρελαίου.
“Θέλαμε να ενώσουμε τα παραδοσιακά δεδομένα της βιομηχανίας, που είναι τα εθνικά στατιστικά που βγάζουν οι χώρες για τα αποθέματα τους, με δεδομένα από δορυφόρους μέσω συνεργασιών που έχουμε με την European Space Agency -την αντίστοιχη με τη NASA υπηρεσία της Ευρώπης- και με τα δεδομένα της ναυτιλίας -πώς κινούνται τα τάνκερ και τι μεταφέρουν- για να πετύχουμε το digital twin της πραγματικής αλυσίδας τροφοδοσίας για το πετρέλαιο και τα παράγωγα του”, επισημαίνει στο mononews o Ελευθέριος Χατζησπύρου, Vice President of Product στην OilX.
Μετά από επτά χρόνια εργασίας στην Accenture και στον χρηματοοικονομικό τομέα, και με εμπειρία στην ναυτιλιακή βιομηχανία ως product manager στον όμιλο Signal, ο κ. Χατζησπύρου είναι ιδρυτικό μέλος της OilX και ασχολείται με τα προϊόντα και την ανάπτυξη της εταιρείας.
“Τα παραδοσιακά δεδομένα που είχε μέχρι πρότινος ένας αναλυτής πετρελαίου στη διάθεση του ήταν τα reports που δημοσιεύουν οι χώρες για τα αποθέματα τους σχετικά με την παραγωγή, την κατανάλωση και τις εξαγωγές τους. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έχουν μεγάλη χρονοκαθυστέρηση. Η Ελλάδα για παράδειγμα, που αποτελεί ένα καλό δείγμα, έχει καθυστέρηση δύο μηνών. Υπάρχουν χώρες με πολύ μεγαλύτερη καθυστέρηση και πολύ λιγότερη διαφάνεια στα δεδομένα τους”, εξηγεί.
“Χρησιμοποιώντας τους δορυφόρους προσπαθούμε να κάνουμε πρόβλεψη για το τι ισχύει τώρα. Έχοντας μία ολοκληρωμένη εικόνα για το παρόν μπορούμε να κάνουμε μία πρόβλεψη για τα θεμελιώδη (εξίσωση αγοράς-ζήτησης) και στο μέλλον. Η πλατφόρμα της OilX αποτελεί πλέον βασικό εργαλείο για τους αναλυτές”.
Αναφορικά με τον προσδιορισμό της ζήτησης για το πετρέλαιο και τα παράγωγα του, ο κ. Χατζησπύρου επισημαίνει: “Η ζήτηση βασίζεται σε παραδοσιακά και μη στατιστικά μοντέλα οπού και εκεί χρησιμοποιούμε δορυφορικά δεδομένα, mobility data για την κίνηση των οχημάτων, των πλοίων και τον αεροσκαφών”.
Η εκκίνηση
Στα τέλη του 2017, ο αναλυτής Florian Thaler, μετά από 15 χρόνια εμπειρίας σε μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρίες στο χώρο του πετρελαίου (Shell, Citibank και Och-ziff), ήρθε σε επαφή με την εταιρεία Signal του Ιωάννη Μαρτίνου, ανέλυσε την ιδέα του και βρήκε πρόθυμους αρωγούς για την υλοποίηση της. Όπως είχε διαπιστώσει, υπήρξε ένα κενό στην διαθεσιμότητα των δεδομένων που αντικατοπτρίζουν την κατάσταση στην αγορά του πετρελαίου, δηλαδή το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης σε πραγματικό χρόνο.
Η εκκίνηση έγινε εντός της Signal, που ανέλαβε το incubation της ιδέας. Ο Ιωάννης Μαρτίνος συμμετείχε ως angel investor, τόσο με κεφάλαια όσο και με την τεχνογνωσία που είχε ήδη η δική του startup εταιρεία. Όταν το τελικό προϊόν ήταν έτοιμο, στα τέλη του 2018 εμφανίστηκαν οι πρώτοι πελάτες και ιδρύθηκε η OilX, με γραφεία αρχικά στην Ελλάδα και το Λονδίνο. Στα τέλη του 2019, μετά από αλλεπάλληλες επαφές με δυνητικούς επενδυτές και με μία αλματώδη αύξηση του πελατολογίου της, η εταιρεία έκλεισε την πρώτη της χρηματοδότησης ύψους 2,2 εκατ. δολαρίων.
Τα ισχυρά ονόματα των νέων μετόχων αντικατοπτρίζουν τις δυνατότητες της εταιρείας: Η Citbank, ένα family office από τη Ζυρίχη και η GS Caltex, ο βραχίονας της κορεάτικης LG που δραστηριοποιείται στο χώρο του πετρελαίου.
Το ισχυρό πελατολόγιο
“Το μάρκετινγκ για εμάς είναι εύκολο γιατί καλύπτουμε ένα κενό που υπήρχε στην αγορά. Οι παραδοσιακοί πελάτες μας είναι αυτοί που κάνουν trading εμπορευμάτων ενέργειας (αργό πετρέλαιο, διυλισμένα προϊόντα, βιοκαύσιμα, αέριο), δηλαδή διυλιστήρια, τράπεζες εμπορευμάτων, όπως η Citibank, καθώς και hedge funds, μεγάλα αγγλικά ή αμερικάνικα μέχρι μικρά των δέκα ατόμων”, αναφέρει ο κ. Χατζησπύρου.
Στο πελατολόγιο της OilX περιλαμβάνονται μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, υπουργεία ενέργειας και άλλοι κρατικοί οργανισμοί αρκετών χωρών, ναυτιλιακές που κάνουν ναυλώσεις, καθώς και ο όμιλος Signal -με τον οποίο συνεχίζει να διατηρεί στενή συνεργασία.
“Με τα δεδομένα που παρέχουμε γλυτώνουμε τους πελάτες μας από κόστος και χρόνο και τους βοηθούμε να χαράξουν ευκολότερα τη στρατηγική τους στην αγορά ενέργειας. Η πλατφόρμα μας τρέχει 24 ώρες το 24ωρο επτά ημέρες την εβδομάδα με real time στοιχεία για την εξέλιξη της προσφοράς και της ζήτησης του πετρελαίου και των παραγώγων του. Παράλληλα κάνουμε μακροαναλύσεις με βάση τα δεδομένα μας, τις οποίες επίσης παρέχουμε στους πελάτες. Οι αναλύσεις μας δημοσιεύονται συχνά σε FT, Bloomberg, Reuters”, επισημαίνει ο κ. Χατζησπύρου.
Οι επόμενοι στόχοι
“Μέχρι τώρα έχουμε λανσάρει ένα προϊόν στην αγορά, την πλατφόρμα για το πετρέλαιο. Ωστόσο, σε στάδιο ανάπτυξης βρίσκονται αντίστοιχα προϊόντα για τη βενζίνη, το ντίζελ, τα αεροπορικά καύσιμα, τα βιοκαύσιμα και NGL, τα οποία χρησιμοποιούν ήδη πειραματικά κάποιοι πελάτες μας” αναφέρει ο Vice President of Product της OilX.
Τα νέα προϊόντα αναμένεται να κυκλοφορήσουν από τον Σεπτέμβριο, ενώ στα επόμενα σχέδια είναι η επέκταση της εταιρεία και σε άλλα εμπορεύματα.
Παράλληλα, βρίσκεται σε συζητήσεις με νέους επενδυτές που ενδιαφέρονται να στηρίξουν την OilX στο νέο γύρο χρηματοδότησης που θα πραγματοποιήσει το τρίτο ή το τέταρτο τρίμηνο του 2022.
Η έδρα της εταιρείας είναι στο Λονδίνο όπου και πραγματοποιούνται οι πωλήσεις. Επίσης διαθέτει ένα γραφείο στρατηγικής σημασίας στη Βιέννη, δίπλα στο κτίριο του ΟΠΕΚ, όπου βρίσκονται οι αναλυτές της που εκπονούν και δημοσιεύουν την έρευνα για την αγορά πετρελαίου. Ωστόσο, το 60% του δυναμικού της εταιρείας, που εργάζεται για την δημιουργία των προϊόντων, βρίσκεται στην Ελλάδα.
“Επόμενος στόχος είναι να ανοίξουμε γραφεία στις ΗΠΑ. Αν και έχουμε αρκετούς πελάτες εκεί, θέλουμε να ισχυροποιήσουμε την θέση μας στην άλλη όχθη του Ατλαντικού”, τονίζει ο κ. Χατζησπύρου.
Διαβάστε ακόμη: