Σε αγωνία τουλάχιστον έως τα μέσα του μήνα θα παραμείνουν χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων και εκτάσεων σε όλη την Ελλάδα, καθώς η διαβούλευση για τη ρύθμιση της εκτός σχεδίου δόμησης θα βγει στον αέρα από τις 15 Φεβρουαρίου.

Πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μίλησαν στο mononews και ανέφεραν ότι θα υπάρξει μία μικρή καθυστέρηση στη δημοσίευση της διαβούλευσης για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για το ακανθώδες ζήτημα που θέτει σε ομηρία αρκετές συναλλαγές και επηρεάζει σημαντικά τις επενδύσεις στο real estate.

1

Ο λόγος για τη μικρή αυτή καθυστέρηση (σ.σ. Η διαβούλευση αναμενόταν να έχει δημοσιευθεί στα τέλη του Ιανουαρίου), όπως προσθέτουν οι ίδιες πηγές, είναι το γεγονός ότι το υπουργείο ενέργειας και περιβάλλοντος προσθέτει νέες παραμέτρους για τη θαρραλέα πολεοδομική μεταρρύθμιση που ετοιμάζει η κυβέρνηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το εν λόγω ζήτημα βρίσκεται αρκετά ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα και είχε ενταχθεί στο υπουργικό συμβούλιο με τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Τι αφορά η νέα νομοθετική ρύθμιση

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος προετοιμάζει μία νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα δώσει χρόνο στο ΤΕΕ για να τρέξει και να ολοκληρώσει τους διαγωνισμούς έως το 2026 και από την άλλη θα επιτρέπει την εκτός σχεδίου δόμηση.

Η τελευταία έρχεται αντιμέτωπη με σημαντικά προβλήματα καθώς το ΣτΕ με τρεις αποφάσεις-μπλόκο δίνει το δικαίωμα στις πολεοδομίες να μην εκδίδουν οικοδομικές άδειες.

Οι εν λόγω αποφάσεις αποφάσεις αυτές έχουν ξεκινήσει να βγαίνουν από τις αρχές του 2023 και αφορούν εκτάσεις και ακίνητα στην Πάτμο, τη Χαλκίδα και την Άρτα.

Το βασικότερο πρόβλημα είναι ότι το οικόπεδο πρέπει να έχει «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο δρόμο. Ωστόσο, αυτό είναι αρκετά δύσκολο, καθώς υπάρχει διαφορετική νομική και πολεοδομική ερμηνεία της κοινόχρηστης οδού. Αυτό συμβαίνει, διότι νομικά ως υφιστάμενοι θεωρούνται οι παλιοί αγροτικοί δρόμοι, που υπήρχαν πριν 100 χρόνια (σ.σ. Πριν το 1923).

Η νέα νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου προσπαθεί να δώσει λύσεις και να ξεμπλοκάρει την εκτός σχεδίου δόμηση αλλά και τις επενδύσεις στον κλάδο του real estate γενικότερα. Για αυτό το λόγο, όπως παρουσιάστηκε στις 10 Ιανουαρίου προτείνονται οι εξής λύσεις:

Η πληρωμή ενός περιβαλλοντικού τέλους. Αυτό θα κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, και διατίθεται μόνο για για έργα υποδομής και προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή.

Η χρήση αεροφωτογραφιών του 1977 για την αναγνώριση των κοινόχρηστων δημοσίων οδών. Με αυτή τη ρύθμιση θα δοθεί η δυνατότητα να αξιοποιηθούν τα εκτός σχεδίου οικόπεδα που είχαν δημιουργηθεί από κατατμήσεις μεταξύ των ετών 1985 και 2003 δεδομένου ότι ένα από τα όριά τους «ακουμπά» σε αναγνωρισμένη από το 1977 οδό.

Η αναγνωρισμένη οδός θα πρέπει να πληροί μερικά κριτήρια. Αυτά θα είναι ο δρόμος να έχει κατασκευαστεί ή\και να συντηρείται από Δήμο ή Περιφέρεια και όχι από ιδιώτη.

Διαβάστε επίσης:

Ιωάννης Μετσοβίτης: Ο πιλότος που θα απογειώσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι

Κυριάκος Μητσοτάκης: Στήριξε τον υφυπουργό υποδομών Νίκο Ταχιάο στη Βουλή

Άκτιο-Αμβρακία: Οι εκπτώσεις της ΑΕΓΕΚ, η δικαστική διαμάχη με Εμφιετζόγλου και η επικράτηση της Mytilineos