Σε πλήρη αφύπνιση βρίσκονται οι μικρομεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες, δηλαδή η ΕΚΤΕΡ και η Δομική Κρήτης, όπως φαίνεται τόσο από τα πρόσφατα εξαμηνιαία οικονομικά τους αποτελέσματα, όσο και από τη διεκδίκηση μεγάλων δημόσιων έργων υποδομών και των fast track αντιπλημμυρικών στη Θεσσαλία.

Ωστόσο, η τελευταία εξέλιξη για την οποία ευθύνονται οι δύο εταιρείες είναι η ακύρωση και επαναδημοπράτηση δύο οδικών έργων αξίας άνω των 500 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για το Ιωάννινα-Κακαβιά, το οποίο πρόσφατα επαναπροκηρύχθηκε και το Λαμία-Καρπενήσι, το οποίο όπως αναφέρουν πολύ καλά ενημερωμένες πηγές θα προκηρυχθεί εκ νέου.

Σημειώνεται ότι η Δομική Κρήτης και ΕΚΤΕΡ έχουν δημιουργήσει ένα κοινό μπλοκ μαζί με τις ΤΕΝΑ και ΕΡΕΤΒΟ και διεκδικούν έργα υποδομών, ενώ δε διστάζουν να βομβαρδίσουν τους διαγωνισμούς με προσφυγές επικαλούμενες ζητήματα ανταγωνισμού.

Όσον αφορά στα δύο παραπάνω έργα η τακτική των προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων φαίνεται να αποδίδει, καθώς ύστερα από δύο προσφυγές για το κάθε έργο η Αρχή έχει υποχρεώσει το υπουργείο να ακυρώσει και να δημοπρατήσει εκ νέου τα έργα ανταποκρινόμενα στις αλλαγές που αναφέρονται στις σχετικές αποφάσεις.

Τι έχει αλλάξει στις δύο εταιρείες – Το ανοδικό ράλι των μετοχών τους

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ΕΚΤΕΡ αποτέλεσε την έκπληξη του 2023 καθώς κατά το Α΄Εξάμηνο κατάφερε να τριανταπλασιάσει τα μετά φόρων κέρδη (5,17 εκατ. Ευρώ έναντι 163 χιλιάδων), να αυξήσει κατά 1290% τα EBITDA της (7,05 εκατ. Ευρώ έναντι 508 χιλιάδων) και να τετραπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της ( 35,9 εκατ.ευρώ έναντι 6,8 εκατ. ευρώ), ενώ το ανεκτέλεστο έργων δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 175 έως τα τέλη της χρονιά.

Επιπλέον, η εταιρεία επιδιώκει να αναρριχηθεί στην κορυφή του κατασκευαστικού κλάδου, καθώς επιδιώκει να λάβει πτυχίο 7ης τάξης, όπως δηλαδή αυτά των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos. Αυτό αναμένεται να γίνει μέσω εξαγορών και συγχωνεύσεων.

Όσον αφορά τη Δομική Κρήτης, η εταιρεία αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό στον κατασκευαστικό κλάδο μέσω της συμμαχίας της με την ΕΚΤΕΡ, αλλά και την είσοδο του πολύπειρου στελέχους, Δημήτρη Κούτρα, ο οποίος στα μέσα Ιουλίου απέκτησε το 29,3% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης και έχει αναλάβει πλέον χρέη Προέδρου.

Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν συνέχεια ενός άκρως ανοδικού ράλι και στις δύο μετοχές των εισηγμένων σε ετήσια βάση. Η μεγαλύτερη άνοδος παρατηρείται στη Δομική Κρήτης με την άνοδο της τιμής διαπραγμάτευσης της μετοχής  της στο ΧΑ να ανέρχεται στο 290% και της ΕΚΤΕΡ στο 95%.

Ιωάννινα-Κακαβιά

Το πρώτο έργο το οποίο είχε «κτυπήσει» το κοινό μπλοκ ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ – ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ ήταν το οδικό τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά της Ιονίας Οδού. Και στις δύο προσφυγές τους προς την ΕΑΔΗΣΥ οι εταιρείες είχαν είχαν επικαλεστεί το γεγονός ότι οι όροι των διακηρύξεων παραβιάζουν τις αρχές της αναλογικότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού με την προσθήκη πρόσθετων όρων χωρίς αιτιολογία.

Πλέον και οι δύο προσφυγές έχουν οδηγήσει εις διπλούν στην αναγκαστική ματαίωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ είχε εκδώσει απόφαση υπέρ τους. Μάλιστα με αυτό τον τρόπο ανοίγει η πόρτα για τη συμμετοχή μικρότερων κατασκευαστικών εταιρειών (που κατέχουν δηλαδή πτυχία 5ης και 6ης τάξης) σε τόσο μεγάλα έργα.

Αναλυτικότερα ο διαγωνισμός για το σημαντικό έργο για την Ήπειρο, που θα ολοκληρώσει την Ιόνια Οδό, προκηρύχθηκε τον περασμένο Μάρτιο και έχει λάβει δύο παρατάσεις για τις 9 Μαΐου και στη συνέχεια για τις 22 Ιουνίου.

Στα του έργου, ο ανάδοχος καλείται κατασκευάσει εντός 54 μηνών από την υπογραφή της

σχετικής σύμβασης τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, ο οποίος σπάει σε δύο τμήματα. Αυτά είναι τα εξής:

  • Ιωάννινα – Καλπάκι, συνολικού μήκους 46,4 χλμ και
  • Καλπάκι-Κακαβιά 23,1 χλμ.

Λαμία-Καρπενήσι

Το δεύτερο έργο που έχουν βάλει στο στόχαστρό τους οι δύο εταιρείες είναι το  Λαμία – Καρπενήσι. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για το τμήμα Μακρακώμη – Τύμφρηστος μήκους 30 χλμ, και κόστους 200 εκατ. Ευρώ με το διαγωνισμό να χωρίζεται σε δύο μέρη.

Το πρώτο αφορά  στη εκδήλωση ενδιαφέροντος και το δεύτερο είναι η υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Σημειώνεται ότι ο μέγιστος αριθμός των ενδιαφερομένων θα ανερχόταν στα έξι σχήματα.

Το υπό δημοπράτηση έργο αφορά στην κατασκευή εντός 54 μηνών ενός οδικού άξονα που θα βελτιώσει σημαντικά τη σύνδεση του Καρπενησίου με τη Λαμία, αλλά και των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.

Διαβάστε επίσης

Γραμμή 4: Καθυστερεί η απόφαση για την προσφυγή Πατέρα – Τι σημαίνει για το έργο

Σταϊκούρας: Η Θεσσαλονίκη, με το Μετρό, γίνεται μια ακόμη πιο ελκυστική, σύγχρονη και λειτουργική πόλη

Αττική Οδός: Νέα «εμπόδια» στον διαγωνισμό λόγω ένστασης των Vinci – Mυτιληναίος

________________­_______

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

Οδηγός Εκλογών – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Ο χάρτης των αποτελεσμάτων