Χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι είχε κατά τη διάρκεια χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, που ρίχνει αυλαία στις 28 Φεβρουαρίου, είχε η πλειοψηφία του εμπορικού κόσμου.

Σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ το 55% των εμπόρων δήλωσαν ότι η φετινή εκπτωτική περίοδος ήταν χειρότερη σε σχέση με την προηγούμενη και μόνο ένας στους δέκα δήλωσε ότι πήγε καλύτερα.

1

Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι ότι φέτος, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, για πρώτη φορά τον Ιανουάριο καταγράφηκε αρνητική κίνηση και ως καλύτερη περίοδος από άποψη ζήτησης ήταν το πρώτο 15μερο του Ιανουαρίου.

Εύρημα που προβλημάτισε και τους αναλυτές, οι οποίοι απέδωσαν την πτώση της κίνησης είτε στην αβεβαιότητα που προκαλούν διεθνώς οι γεωπολιτικές εντάσεις είτε στο γεγονός ότι οι υποχρεώσεις στο τέλος του έτους ήταν πολλές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να είναι πιο διστακτικοί.

Μείωση της διάρκειας ζητούν οι μικρές επιχειρήσεις

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εξέφρασαν δε μια σημαντική αντίφαση όσον αφορά τη διάρκεια των εκπτώσεων. Το 58% των συμμετεχόντων δήλωσε πως θα παρατείνει τις εκπτώσεις και πέραν της λήξης τους την Παρασκευή, προκειμένου να αντλήσει ρευστότητα. Ενώ η πλειονότητα των επιχειρήσεων, κυρίως οι μικρότερες, ζητούν τη μείωση της διάρκειας της εκπτωτικής περιόδου έτσι ώστε να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στη διενέργεια προσφορών.

Από τα ευρήματα της έρευνας προέκυψε δε πως η πλειονότητα των πωλήσεων στις χειμερινές εκπτώσεις έγινε στα φυσικά καταστήματα, γεγονός που ερμηνεύτηκε από τους αναλυτές της ΕΣΕΕ ως υστέρηση των μικρών επιχειρήσεων από τα ψηφιακά κανάλια.

Σε ό,τι αφορά τον τζίρο του λιανεμπορίου το 2024, η γενική μεταβολή του τζίρου ήταν +2,4% (με βάση στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ). Εξαιρουμένων τροφίμων και καυσίμων, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία δηλαδή οι μικρότερες επιχειρήσεις παρουσίασαν μείωση τζίρου κατά 1,8%, ενώ οι εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία εμφάνισαν αύξηση τζίρου κατά 5,1%.

Οι κατηγορίες προϊόντων που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων ήταν τα καλλυντικά (+12%), γεγονός που αποδίδεται και στον τουρισμό, τα προϊόντα που πωλούνται σε υπαίθριες αγορές (+7,9%) και τα μεταχειρισμένα είδη (+7.7%), κατηγορία που εμφανίζεται πρώτη φορά επίσημα σε μετρήσεις.

Τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-7,5%) εμφάνισαν οι ηλεκτρικές συσκευές, γεγονός που ερμηνεύεται και από την απουσία επιδοτούμενων προγραμμάτων αγοράς ηλεκτρικών συσκευών. Ενώ επισημάνθηκε ότι μπορεί να αποτελεί και μια ένδειξη ότι οι καταναλωτές αποφεύγουν να επενδύουν σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά, στοιχείο που μπορεί να αποκτήσει πιο σταθερά χαρακτηριστικά.  Ο κλάδος βρίσκεται σε μια φάση διαρκούς κίνησης, και μετασχηματισμού (ψηφιακός, μάλλον επηρεάζει σημαντικά τις επιδόσεις) και μπορεί να έχει πιο δομικά χαρακτηριστικά.

Διαβάστε επίσης:

Κυβερνητική παρέμβαση για την προσωπική διαφορά στους μισθούς του δημοσίου

DBRS: Focus στην ανάπτυξη – Μετάβαση τώρα σε αυτόνομο παραγωγικό μοντέλο με καύσιμα επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις

Κυβερνητική παρέμβαση για την προσωπική διαφορά στους μισθούς του δημοσίου