Σε τροχιά υπογραφής ύστερα από δυόμιση χρόνια μπαίνει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού που έχει δημοπρατήσει το ΤΑΙΠΕΔ με προτιμητέο επενδυτή τη κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis καθώς δόθηκε το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται να γνωστοποιηθεί η σχετική απόφαση.

Λίγα βήματα απομένουν, επομένως, ώστε η σύμβαση να οδεύσει προς τη Βουλή για να κυρωθεί ως νόμος του κράτους και να πέσουν οι τελικές υπογραφές, ώστε να καταλήξουμε στην καταβολή του ποσού που ανερχόταν στα 1,496 δισ. Ευρώ, αλλά αναπροσαρμόστηκε στα 1,35 δισ. ευρώ

Το παραπάνω συνέβη, καθώς υπάρχει σχετική ρήτρα στη σύμβαση παραχώρησης που προβλέπει μείωση σε περίπτωση που τα επιτόκια δανεισμού αυξηθούν μεταξύ της ημερομηνίας της ανάδειξης του προτιμητέου επενδυτή και της υπογραφής της σύμβασης

Το πρώτο από τα βήματα που είναι καθαρά τυπικού χαρακτήρα για να φτάσουμε στην υπογραφή εντός του α΄τριμήνου του 2024 είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η γαλλική Egis να δημιουργήσουν το SPV που θα κληθεί να υπογράψει τη σύμβαση για να αναλάβει τη διαχείριση και τη συντήρηση του οδικού άξονα.

Πριν από αυτό όμως, το υπουργείο υποδομών μαζί με το υπουργείο οικονομικών θα πρέπει να εκδώσουν τη σχετικά ΚΥΑ για την αύξηση της τιμής των διοδίων στην Εγνατία Οδό. Αυτή από τα 0,03 ευρώ/χιλιόμετρο που είναι σήμερα θα αυξηθεί στα 0,04 ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχους θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει την τιμή στα 0,05 ευρώ μετά το πέρας των κατασκευαστικών έργων.

Πηγές του υπουργείου υποδομών αναφέρουν στο mononews, ότι την ερχόμενη εβδομάδα ο υπουργός υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο αρμόδιος υφυπουργός, Νίκος Ταχιάος, θα βρεθούν στα γραφεία της Εγνατίας Οδού για το ζήτημα, ενώ προσθέτουν ότι δε θα πάρει πολύ καιρό για να βγει η σχετική ΚΥΑ

Ένα άλλο θέμα, το οποίο μπορεί να περιμένει και ύστερα από την υπογραφή της σύμβασης είναι η αδειοδότηση των σηράγγων.

Η πορεία του διαγωνισμού – Τι αφορά η παραχώρηση

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το Νοέμβριο του 2017 και το Φεβρουάριο του 2018 εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους εννέα σχήματα. Αυτά ήταν τα εξής:

1. ANAS International Enterprise S.p.A.
2. ROADIS Transportation Holding S.L.U. – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.
3. VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.”
4. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
5. DEUTSCHE INVEST EQUITY PARTNERS GMBH – DIMERA LTD
6. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
7. NORTHERN GREECE CORRIDOR CONSORTIUM” [Intertoll Capital Partners B.V. – AVAX
S.A. / Aberdeen European Infrastructure Partners II LP]
8. FREYJA HOLDINGS SARL” [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie
European Infrastructure Fund 5 SCSp]
9. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ

Ύστερα από τρεις μήνες, δηλαδή το Μάιο του 2018, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο για επτά από τα εννέα σχήμα και «έκοψε» τις DEUTSCHE INVEST και την κοινοπραξία του ΑΒΑΞ.

Οι τελικές δύο προσφορές υποβλήθηκαν από τα σχήματα ύστερα από τρία χρόνια, δηλαδή τον Απρίλιο του 2021 και τα τελικά σχήματα ήταν οι συμμαχίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS και VINCI – MYTILINEOS. Αυτές αποσφραγίστηκαν τον Ιούλιο του 2021 και το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτιωμένες προσφορές με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να ανακηρύσσεται ως προτιμητέος επενδυτή στα τέλη Αυγούστου του ίδιου έτους.

Ο ανάδοχος καλείται να αναλάβει, δηλαδή, τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της για τα επόμενα 35 έτη, με τα δύο εξ αυτών να αφορούν έργα συντήρησης του οδικού άξονα που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. Ευρώ. Τέτοια έργα είναι η ανακαίνιση των σηράγγων, η εκ νέου ασφαλτόστρωση και η επισκευή των γεφυρών.

Επιπλέον, προβλέπεται η και η κατασκευή 4 ΣΕΑ σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού που ανέρχεται στα 900 χλμ.

Διαβάστε επίσης:

Ελλάκτωρ: Δόθηκε το πράσινο φως για την πώληση του 25% των ΑΠΕ στη Motor Oil

Υπουργείο Υποδομών: Πώς θα γίνει το «λίφτινγκ» στον ΟΣΕ – Όλες οι αλλαγές θα γίνουν στον σιδηρόδρομο

Εκτός σχεδίου και αυθαίρετα: Το σχέδιο της κυβέρνησης για να ξεπαγώσουν οι οικοδομικές άδειες