Αίσιο τέλος θα δοθεί σήμερα το απόγευμα στο σημαντικότερο ανοικτό μέτωπο των παραχωρήσεων καθώς θα υπογραφεί η σύμβαση για την Εγνατία Οδό μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της αναδόχου κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis.

Με αυτό τον τρόπο κλείνει ένας διαγωνισμός που έτρεχε από το 2017, ενώ ο μεγάλος οδικός άξονας της Βόρειας Ελλάδας θα ενισχυθεί σημαντικά.

1

Η τελετή της υπογραφής μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ που είχε τρέξει τον διαγωνισμό και της κοινοπραξίας της οποίας ηγείται η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με ποσοστό 75% θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 16:00 στα γραφεία του Ταμείου (Καραγιώργη Σερβίας 6) παρουσία της ηγεσίας των υπουργείων Υποδομών, εθνικής οικονομίας, του ΤΑΙΠΕΔ, της ΕΕΣΥΠ και του προτιμητέου επενδυτή.

Πιο συγκεκριμένα, παρόντες στην υπογραφή θα είναι μεταξύ άλλων οι υπουργοί Χρήστος Σταϊκούρας και Κωστής Χατζηδάκης, ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ο πρόεδρος της ΕΕΣΥΠ, Στέφανος Θεοδωρίδης, και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης.

Όσον αφορά την ανάδοχο κοινοπραξία στην υπογραφή της σύμβασης θα παραβρεθούν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, ο Πρόεδρος της κοινοπρακτικής εταιρείας παραχώρησης Νέα Εγνατία Οδός και Μέλος Δ.Σ. του ομίλου, Εμμανουήλ Μουστάκας, και το μέλος ΔΣ της Νέας Εγνατίας και του Ομίλου, Πηνελόπη Λαζαρίδου.

Τέλη του 2024 ξεκινά η παραχώρηση – Τα επόμενα βήματα

Με την υπογραφή της σύμβασης η παραχώρηση οδεύει προς την ελληνογαλλική κοινοπραξία και όπως έχει ήδη γράψει το mononews εκτιμάται ότι η λειτουργία και η συντήρηση του οδικού άξονα θα ξεκινήσει στα τέλη του έτους. Για να φτάσουμε όμως σε αυτό το σημείο χρειάζεται να γίνουν μερικά βήματα.

Το πρώτο είναι να περάσει από τη Βουλή η υπογεγραμμένη σύμβαση για να κυρωθεί ως νόμος του κράτους. Θα ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης (σ.σ. περίπου εντός του καλοκαιριού ή στις αρχές του φθινοπώρου).

Αυτό στην παρούσα φάση έχει εκτιμηθεί στα 1,35 δισ. ευρώ αν και αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές καθώς θα οριστεί κατά το οικονομικό κλείσιμο διότι υπάρχουν επιτοκιακές διακυμάνσεις από την ανάδειξη των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis ως αναδόχων.

Αξίζει να αναφερθεί ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο τίμημα που έχει δοθεί για διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ εάν εξαιρέσουμε την Αττική Οδό.

Στη συνέχεια η Νέα Εγνατία Οδός θα χρειαστεί να προχωρήσει σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου από τα 2,5 εκατ.  στα 79,1 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος, δηλαδή το 75%, θα το «σηκώσει» η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως ο ηγέτης του κοινοπρακτικού σχήματος και θα χρειαστεί να συνεισφέρει 57,45 εκατ. ευρώ αλλά έχει αποκτήσει σημαντική δύναμη πυρός ύστερα από το επιτυχημένο placement το περασμένου Φεβρουαρίου από το οποίο προσκόμισε 79,2 εκατ. ευρώ.

Επίσης, υπάρχουν και κάποιες εκκρεμότητες, οι οποίες ωστόσο δεν αφορούν τη συμβασιοποίηση του έργου. Το πρώτο είναι η πιστοποίηση των σηράγγων από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου υποδομών, καθώς και το ζήτημα των καρτών απεριόριστων διαδρομών που έχουν δοθεί σε αρκετούς οδηγούς.

Το τελευταίο αποτελεί ένα σημαντικό θέμα για το οποίο θα χρειαστεί η κοινοπραξία να συνομιλήσει με τις αρμόδιες περιφέρειες, καθώς και με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. η οποία διαχειρίζεται μέχρι στιγμής τον οδικό άξονα.

Η επικρατούσα κοινοπραξία που είναι η ελληνογαλλική συμμαχία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–Egis καλείται πλέον να αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων αξόνων της. Επίσης, στην παραχώρηση περιλαμβάνεται και μία διετής σύμβαση για έργα συντήρησης του οδικού άξονα που θα ξεπεράσουν το μισό δισ. ευρώ, όπως η ανακαίνιση των σηράγγων, η εκ νέου ασφαλτόστρωση και η επισκευή των γεφυρών.

Επιπλέον, προβλέπεται και η κατασκευή 4 ΣΕΑ σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού που ανέρχεται στα 900 χλμ.

Ο διαγωνισμός που πέρασε από σαράντα κύματα

Ο διαγωνισμός για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού έχει περάσει από τα σαράντα κύματα και χρειάστηκε να περιμένουμε κάτι λιγότερο από επτά χρόνια για τη συμβασιοποίηση ττης. Αυτό συνέβη καθώς ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το Νοέμβριο του 2017 και έπρεπε να περιμένουμε ως σήμερα για να κλείσει και επίσημα η διαδικασία

Όσον αφορά στην ιστορία του διαγωνισμού, αυτός είχε μερικές αναταράξεις. Αρχικά, τον Φεβρουάριο του 2018 εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους τα εξής εννέα σχήματα:

  1. ANAS International Enterprise S.p.A.
  2. ROADIS Transportation Holding S.L.U. – Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε).
  3. VINCI HIGHWAYS S.A.S – VINCI CONCESSIONS S.A.S – MYTILINEOS HOLDINGS S.A.”
  4. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A.
  5. DEUTSCHE INVEST EQUITY PARTNERS GMBH – DIMERA LTD
  6. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD – DAMCO ENERGY S.A.
  7. NORTHERN GREECE CORRIDOR CONSORTIUM” [Intertoll Capital Partners B.V. – AVAX S.A. / Aberdeen European Infrastructure Partners II LP]
  8. FREYJA HOLDINGS SARL” [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]
  9. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ

Τον Μάιο του 2018, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το πράσινο φως για επτά από τα εννέα σχήμα και «έκοψε» τη DEUTSCHE INVEST και την κοινοπραξία του ΑΒΑΞ. Οι τελικές δύο προσφορές υποβλήθηκαν ύστερα από τρία χρόνια, δηλαδή τον Απρίλιο του 2021 και τα τελικά σχήματα ήταν οι συμμαχίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS και VINCI – MYTILINEOS.

Η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ – ROADIS αναμενόταν να υποβάλει προσφορά, αλλά η ROADIS του καναδικού Fund PSP Investments αποχώρησε από το σχήμα λίγες ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία, με αποτέλεσμα ο Ελλάκτωρ να μην έχει χρόνο να βρει σύμμαχο. Μάλιστα, ο Ελλάκτωρ είχε προσφύγει τότε στο ΣτΕ ώστε να κερδίσει ένα μήνα ώστε να μπορεί να συμμετέχει έστω και αυτόνομα στον διαγωνισμό, αλλά το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή.

Οι δύο προσφορές αποσφραγίστηκαν τον Ιούλιο του 2021 και το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε βελτιωμένες προσφορές με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis να ανακηρύσσεται ως προτιμητέος επενδυτής στα τέλη Αυγούστου του ίδιου έτους.

Διαβάστε επίσης:

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Κλείνει» επίσημα η Εγνατία Οδός – Τα επόμενα βήματα για την έναρξη της παραχώρησης

Εγνατία Οδός: «Πράσινο φως» για την αύξηση των διοδίων – Στην τελική ευθεία η υπογραφή από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Δύναμη πυρός 76 εκατ. ευρώ για την εταιρεία διαχείρισης της Εγνατίας Οδού