Η αεροπορική κρίση λόγω πανδημίας, εξελίχθηκε χειρότερα απ’ ό,τι αναμενόταν, πλέον φαίνεται ότι θα διαρκέσει περισσότερο, ενώ ο χειμώνας αναμένεται δύσκολος, αλλά και δύσκολο να προβλεφθεί πώς θα εξελιχθεί, σημείωσε ο πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας στους θεσμικούς επενδυτές, στην τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα εξαμήνου της Aegean Airlines.

Ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι πρόκειται για την ισχυρότερη κρίση που έχουν γνωρίσει οι αερομεταφορές και όλες οι αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο παλεύουν για την επιβίωσή τους. Ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος και αποτελεί μεγάλη πρόκληση, ενώ η ορατότητα είναι πολύ μειωμένη για να γίνουν εκτιμήσεις για το τελευταίο τρίμηνο του έτους, για το οποίο ωστόσο εκτιμά επιβάτες στο 1/3 της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Για το τρίτο τρίμηνο είπε ότι εξελίχθηκε χειρότερα από το αναμενόμενο, αφού στις αρχές Αυγούστου είχαμε αυξήσεις κρουσμάτων και μείωση της πτητικής δραστηριότητας.

Σημείωσε επίσης ότι σήμερα είναι ανάγκη να διαμορφωθούν κοινά πρωτόκολλα ταξιδιού, με υποχρεωτικά τεστ πριν το ταξίδι, κάτι που πλέον είναι εφικτό, και είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος προστασίας σε σχέση με τα τεστ στην άφιξη, τα κλεισίματα αγορών ή τις  καραντίνες. Όπως είπε, αν όλες οι χώρες  συμφωνήσουν σε κοινές διαδικασίες, όπως για παράδειγμα το αρνητικό test πριν από την πτήση, αυτό θα μπορούσε να επιτρέψει τη σταδιακή αποκατάσταση της προσβασιμότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των χωρών, αποφεύγοντας τα μέτρα καραντίνας και κλεισίματος των συνόρων. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε σίγουρα προϋπόθεση για τη διασύνδεση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών, αλλά και ενδεχομένως για τη μετακίνηση εντός χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το εξάμηνο και το εννεάμηνο του 2020

Το δεύτερο τρίμηνο επιβαρύνθηκε από την πολύ χαμηλή πτητική δραστηριότητα λόγω της πανδημίας, με αποτέλεσμα οι  ζημιές να ανέρχονται στα 25 εκατ. ευρώ τον μήνα, όπως και είχε προβλεφθεί, ενώ όσον αφορά στη ρευστότητα συνολικά στο πρώτο εξάμηνο «κάηκαν» 110 εκατ. ευρώ. Στο εννεάμηνο, η ρευστότητα που «έχει καεί» αναμένεται  να φτάσει συνολικά στα 160 εκατ. ευρώ, σημείωσε ο κ. Βασιλάκης, τονίζοντας όμως ότι τον προβληματίζουν οι ζημιές και όχι η βραχυπρόθεσμη ρευστότητα, ενώ ανέφερε ότι τον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με τις συστημικές τράπεζες για τη σύναψη δανεισμού.

Το τρίτο τρίμηνο σημείωσε ότι η εταιρεία αναμένεται να παρουσιάσει 25-30 εκατ. ευρώ ζημιάς, από 91 εκατ. κέρδη στο περσινό, ενώ επεσήμανε ότι το τρίτο τρίμηνο είναι κάθε χρόνο το πιο κερδοφόρο της χρονιάς. Για το τέταρτο τρίμηνο είναι πολύ δύσκολο να γίνουν εκτιμήσεις, σημείωσε ο Πρόεδρος της εταιρείας, σημειώνοντας ωστόσο ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν ουσιαστικές κρατήσεις.

Όπως εξήγησε, η εξέλιξη της πανδημίας ήταν χειρότερη από ό,τι αναμενόταν, καθώς ήδη από τις αρχές Αυγούστου, ήρθε η ενίσχυση της πανδημίας κάτι που προβλεπόταν τον Οκτώβριο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να έρθουν και νέοι περιορισμοί (καραντίνες, κλεισίματα αγορών), που σταδιακά μείωσαν και πάλι τόσο την πρόσβαση, όσο και τη ζήτηση. “Έτσι και τον Αύγουστο εκτελέσαμε λιγότερο από το 50% του προγραμματισμένου πτητικού έργου μας, με ιδιαίτερα χαμηλές για την εποχή πληρότητες”, με αποτέλεσμα το τρίτο τρίμηνο να εξελιχθεί χειρότερα από το αναμενόμενο.

Στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 ο συνολικός αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν μειώθηκε κατά 82% (με μείωση 95% και 92% τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα), ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 92%. Ο κύκλος εργασιών κατά το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε μόλις σε €40,4 εκατ., παρουσιάζοντας μείωση 88% συγκριτικά με το 2019, ήτοι μείωση κατά 307 εκατ. ευρώ.

Οι καθαρές ζημιές προ φόρων (εξαιρουμένων των έκτακτων αποτελεσμάτων) ανήλθαν σε €58,7, από κέρδη €31,5 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Με την επίδραση και του δεύτερου τριμήνου, το πρώτο εξάμηνο, ο κύκλος εργασιών κατέγραψε μείωση 64% και ανήλθε σε €187,4 εκ., ενώ το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε ζημιές 132,3 εκατ.

Το αποτέλεσμα της Εταιρείας επιβαρύνθηκε με επιπλέον έκτακτες ζημιές €68,5 εκ. από παράγωγα αντιστάθμισης κινδύνου, κυρίως ποσότητες καυσίμου, που, λόγω του περιορισμένου έργου, δεν προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν. Συνολικά, το καθαρό αποτέλεσμα για το πρώτο εξάμηνο, μετά από φόρους, ανήλθε σε ζημιές ύψους €158,8 εκατ., έναντι ζημιών ύψους €13 εκατ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.

Τα νέα αεροπλάνα

Όσον αφορά τα νέα αεροσκάφη Airbus A320/321 neo που αναμένεται να παραλάβει η εταιρεία από την Airbus, σημείωσε ότι ενώ αρχικά θα παραλάμβανε 26 στη διετία 2020-2022 με κόστος 180 εκατ. ευρώ, έχει ήδη παραλάβει 5 και έχει την υποχρέωση να παραλάβει ακόμη 10 μειώνοντας κατά 110 εκατ. την υποχρέωση καταβολής τιμημάτων στη διετία, με τις αναβολές παραδόσεων.

Διατηρείται ωστόσο ακέραιος ο αριθμός των νέων αεροσκαφών που θα παραλάβει σε 46, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2021 θα παραλάβει επιπρόσθετα 4 A321 neo.

Ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος, ανέφερε σχετικά: «Οι τελευταίοι 7 μήνες είναι για όλους μας στην AEGEAN μια συνεχής μάχη για προσαρμογή, αντοχή και επιβίωση απέναντι στη δυσκολότερη συγκυρία στην ιστορία της παγκόσμιας αερομεταφοράς. Το δεύτερο τρίμηνο ήταν, λόγω περιορισμών στην μετακίνηση, πρακτικά χωρίς δραστηριότητα. Οι προσπάθειές μας επικεντρώθηκαν στη διαχείριση του κόστους, αλλά και στη διαμόρφωση και εφαρμογή αυστηρών πρωτοκόλλων για την προστασία των επιβατών και των πληρωμάτων μας.

Από τα τέλη Ιουνίου, με την υποχώρηση του πρώτου κύματος και την μερική άρση των περιορισμών, κάναμε μεγάλη προσπάθεια για επαναδραστηριοποίηση, καλύπτοντας 84 προορισμούς από Αθήνα και 52 από τις βάσεις της περιφέρειας, στηρίζοντας το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Όμως, πολλές αγορές έμειναν μη προσβάσιμες, ενώ και η διάθεση για ταξίδια, υπό το βάρος της πανδημίας και από τις ανοιχτές αγορές, ήταν χαμηλή, ακόμη και για την Ελλάδα, που κέρδισε μερίδιο από τους ανταγωνιστές της.