ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η συζήτηση ξεκίνησε με την εισαγωγική τοποθέτηση της Δανάης Μπεζαντάκου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Navigator Shipping Consultants, η οποία τόνισε ότι στην επαναβιομηχανοποίηση της Ελλάδας καθοριστικό ρόλο παίζουν η αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων και η «στρατηγική στροφή της ναυτιλίας στην αειφορία, την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα».
Με την αναγέννηση των ναυπηγείων, «η Ελλάδα ξαναβρίσκει τη θέση της στον παγκόσμιο ναυπηγικό χάρτη» τόνισε η Δ. Μπεζαντάκου υπογραμμίζοντας ότι τα ελληνικά ναυπηγεία δεν περιορίζονται μόνο στην επισκευή των πλοίων, αλλά εξελίσσονται στην προσφορά υπηρεσιών σε κρίσιμους τομείς, όπως η πράσινη ενέργεια και οι αυτοματισμοί.
«Στόχος μας είναι να εξυπηρετούνται 240 πλοία ετησίως» ανέφερε προσθέτοντας ωστόσο ότι «η ανάγκη για τεχνολογικά καταρτισμένο προσωπικό είναι πιο επιτακτική από ποτέ.»
Σε αυτή την κατεύθυνση χαιρέτισε την επανέναρξη των σχολών εκπαίδευσης για νέους τεχνίτες και προσέθεσε ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 500 πλοία για τα επόμενα χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι θα δημιουργηθούν χιλιάδες επιπλέον θέσεις εργασίας.
«Το μεγάλο στοίχημα είναι το κομμάτι της ακτοπλοΐας» ανέφερε ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς στην χώρα υπάρχουν πάνω από 100 ακτοπλοικες γραμμές.
Τα πλοία αυτών των γραμμών είναι γερασμένα, ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί «είναι υποχρέωσή μας, πρέπει να πάμε σε πράσινα πλοία» είπε ο Ε. Κυριαζόπουλος τονίζοντας ότι «εδώ υπάρχει μία νέα ευκαιρία».
Ο Ε. Κυριαζόπουλος μίλησε για τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που ετοιμάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας, ύψους 2-3 δισ. ευρώ για το σκοπό αυτό, ξεκινώντας από ένα πιλοτικό πρόγραμμα με αρχικό κεφάλαιο 80 εκατομμυρίων ευρώ για τα «πρώτα πλοία ΣΔΙΤ» για επιλεγμένες άγονες γραμμές.
Η χρηματοδότηση θα προέλθει από ευρωπαϊκά κονδύλια και σύμπραξη ιδιωτών με στόχο να μπουν πιο οικολογικά πλοία σε 5-6 άγονες γραμμές , τα οποία χρηματοδοτούνται για 12 έτη.
Επίσης αναφέρθηκε σε πρόγραμμα που ετοιμάζεται σε συνεργασία με Υπ. Ανάπτυξης για την χρηματοδοτηση με 80 εκ. ευρώ σε κλάστερ του ναυπηγικού κλάδου, ώστε τα πλοία που υπάρχουν σήμερα να επενδύσουν σε πράσινες τεχνολογίες.
Παράλληλα προχωρούν οι επενδύσεις στα λιμάνια για υποδομές σε εναλλακτικά καύσιμα. «Απαιτείται συνολική πολιτική, βρισκόμαστε σε μεταίχμιο» τόνισε ο Ε. Κυριαζόπουλος προσθέτοντας ότι πρέπει «να επενδύσουμε στην καινοτομία με γνώμονα το μέτρο και χωρίς να ρισκάρουμε πολύ.»
Πάνω από 100 κατηγορίες επαγγελμάτων ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τη ναυτιλία τόνισε ο Γιώργος Αλεξανδράτος, Πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά, Διευθυντής της Apollonia Lines και Αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου.
«Τα πλοία είναι οι “αγελάδες” που το γάλα τους δεν πηγαίνει μόνο σε πλοιοκτήτες, ναυτικούς και εργαζόμενους στα γραφεία αλλά σε 100 κατηγορίες επαγγελμάτων» ανέφερε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας όμως ότι «αυτό το γάλα μας το παίρνουν πολλοί ξένοι» καθώς όπως εξήγησε «τις παρεμφερείς δουλειές τις κάνουν κυρίως ξένοι» και αναρωτήθηκε «γιατί δεν τις κάνουμε εμείς;».
«Στα Posidonia μετέχουν 82 χώρες, εγώ όμως θα ήθελα να δω πολλά περισσότερα ελληνικά περίπτερα που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία».
Παράλληλα αποκάλυψε ότι σε έρευνα που πραγματοποίησε εταιρεία δημοσκοπήσεων αποκάλυψε ότι μόλις το 10% των Ελλήνων γνωρίζει «τι σημαίνει ναυτιλία και πώς μπορεί κάποιος να μετέχει στον κλάδο».
«Πρέπει να γνωστοποιήσουμε στην ελληνική επικράτεια τις ευκαιρίες» είπε καταλήγοντας «Επιτέλους ο τουρισμός και η ναυτιλία να μπουν στα σχολεία.»
Τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες στις αγορές της Ασίας παρουσίασε η Ελένη Πολυχρονοπούλου, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος στην EPE.
«Τα μέτρα που έχουν πάρει οι κυβερνήσεις στις χώρες της Ασίας μας βάζουν τεράστια εμπόδια» αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την περίπτωση όπου μία ελληνική εταιρεία αποκλείστηκε από ασιατικό ναυπηγείο από την τράπεζα που χρηματοδοτεί το ναυπηγείο.
«Χρειάζονται πολύ σοβαρές τομές και επενδύσεις, ειδικά στην Ελλάδα» είπε «πρέπει να γίνουν υποδομές πιστοποίησης και εξασφάλιση των τιμών, για να υπάρχει σταθερή βάση και να παράγουμε γρήγορα τεχνολογία που θα είναι αποδεκτή από τους νηογνώμονες και από τα πλοία και να μπορεί να εγκαθίσταται άμεσα σε αυτά».
Η κ. Πολυχρονοπούλου τόνισε ότι οι ελληνικές εταιρείες παράγουν ήδη τεχνολογία για την πράσινη μετάβαση.
«Θέλουμε να αναπτύξουμε περαιτέρω αυτό το οικοσύστημα, θέλουμε το “Made in Greece” να σημαίνει σοβαρές λύσεις για την απανθρακοποίηση» τόνισε, προσθέτοντας ότι υπάρχει «μεγάλη ανάγκη για κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού».
«Σύντομα τα πλοία θα είναι αυτόματα και όσα δεν είναι δε θα μπορούν να σταθούν στον ανταγωνισμό» προέβλεψε ο Κωνσταντίνος Κυριακόπουλος, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της DeepSea Technologies. Ανέφερε επίσης ότι «όλες οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από αλγόριθμο τεχνητής νοημοσύνης».
«Ο κλάδος που θα δημιουργηθεί θα χτίσει αυτό το μέλλον» τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι αν η Ελλάδα θα είναι ηγέτης ή ουραγός αυτής της μετάβασης. «Το κράτος πρέπει να αφαιρέσει τις τρικλοποδιές που έβαζε μέχρι πρόσφατα» κατέληξε.
Διαβάστε επίσης:
Πέτρος Παναγιωτίδης: Έτοιμη για νέες κινήσεις η Toro, με μετρητά 192,2 εκατ. δολαρίων
Το λιμάνι του Πειραιά 37ο στον κόσμο
Ποσειδώνια 2024: Συνεισέφερε συνολικά στην ελληνική οικονομία πάνω από 80 εκατ. ευρώ