Δώρο αξίας 40 εκατ. € αναμένεται να κάνει το Ελληνικό Δημόσιο στην ΑΒΑΞ για επιπλέον έργα που προέκυψαν και έχει αναλάβει ο Όμιλος στο νέο οδικό άξονα Μπράλος – Αμφισσα.

Σχετική απόφαση που υπογράφει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κάνει λόγο για την ύπαρξη συμπληρωματικής σύμβασης, η οποία από τα 286 εκατ. € που ήταν η αρχική αξία του έργου εκτινάσσει το προϋπολογισμό στα 326 εκατ. €.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην απόφαση αλλά και πηγών της αγοράς η αύξηση προκύπτει από το γεγονός ότι για να εξασφαλιστεί η οδική ασφάλεια και η ανθεκτικότητα των υποδομών, στον οδικό άξονα πρέπει να κατασκευαστούν δίδυμες σήραγγες αντί για μία σήραγγα για κάθε κατεύθυνση κυκλοφορίας. Επίσης, τόσο στην απόφαση όσο και από την αγορά τονίζεται ότι πρόκειται για τροποποίηση της αρχικής μελέτης, και επομένως, πρόκειται για θέμα της μελέτης που είχε εκπονήσει το υπουργείο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του ποσού που θα μπει στα ταμεία της ΑΒΑΞ αλλά και το φόρτο εργασίας που θα αναλάβει η εταιρεία.

Γεννώνται πάντως πολλά ερωτήματα ως προς το γιατί στην αρχική μελέτη, από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, επί Κώστα Καραμανλή, δεν είχαν προβλεφθεί όλα όσα αναφέρονται τώρα ως προς τη χρησιμότητα των δίδυμων σηράγγων σε σύγκριση με τη «συμβατική λύση».

Οπως αναφέρει μεταξύ άλλων η απόφαση με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου: Η τεχνική λύση κατασκευής δίδυμων σηράγγων με κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης ανά κλάδο, παρουσιάζει συντριπτικά υψηλότερη διαθεσιμότητα, 15 φορές μεγαλύτερη, έναντι της «συμβατικής» λύσης, καθώς η διευρυμένη διατομή 2 λωρίδων ανά κατεύθυνση αφενός επιτρέπει την εκτέλεση εργασιών εντός της σήραγγας με ταυτόχρονη
κυκλοφορία, και αφετέρου εξασφαλίζει την δυνατότητα διεκπεραίωσης της κυκλοφορίας στις περισσότερες περιπτώσεις έκτακτων συμβάντων. Συνεπώς καθίσταται επιτακτική η ανάγκη εξασφάλισης της διαθεσιμότητας και λειτουργίας του συνόλου του οδικού τμήματος, η οποία καθορίζεται από τη μορφή των σηράγγων.

Επίσης: Η κατασκευή των δίδυμων σηράγγων αντί σηράγγων αμφίδρομης κυκλοφορίας παρουσιάζει τα έξης πλεονεκτήματα:

  • Μείωση κινδύνου εμφάνισης ατυχημάτων από μετωπική σύγκρουση εντός των σηράγγων, αφού καταργείται η αμφίδρομη κυκλοφορία (δηλαδή η κυκλοφορία με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση).
  • Ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων προγραμματισμένων ή εκτάκτων αποκλεισμών της κυκλοφορίας εντός της σήραγγας.\
  • Ο διαμήκης αερισμός (δίδυμες σήραγγες) συγκριτικά με τον ημιεγκάρσιο αερισμό (σήραγγες με αμφίδρομη κυκλοφορία) υπερτερεί σε Μελέτη / Παραμετροποίηση/Δοκιμές / Θέση σε λειτουργία.

Βάσει πάντοτε της απόφασης του υπουργείου Υποδομών, το ποσό αυτό διαμορφώνεται ως εξής:

234.184.823,94 € για το βασικό έργο με την έκπτωση της ΑΒΑΞ (σ.σ. 10%),

21.076.634,15 € για απρόβλεπτα,

1.975.094,00 € για απολογιστικές εργασίες

5.769.422,10 € για αναθεώρηση, και

63.121.433,81 € για ΦΠΑ.

Ο διαγωνισμός και οι εκπλήξεις – Από την κόντρα στη «σύμπραξη» με την Interkat

Το έργο Μπράλος-Άμφισσα δημοπρατήθηκε πριν από περίπου δυόμιση έτη, δηλαδή στα μέσα του Φεβρουαρίου του 2022 ως δημόσιο και είχε προσελκύσει τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους αυτής της περιόδου. Δηλαδή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τη Mytilineos, την Ελλάκτωρ (σ.σ. Πριν την πώληση της ΑΚΤΩΡ στην Intrakat), την Intrakat (πριν αναλάβει τη διοίκηση ο Αλέξανδρος Εξάρχου και με τον Πέτρο Σουρέτη στο τιμόνι, ο οποίος αργότερα «μετακόμισε» στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και την ΑΒΑΞ.

Ωστόσο, προσφορά είχε υποβάλει και μία ακόμα κοινοπραξία-outsider, η οποία έκανε τη διαφορά και «κλείδωσε» το έργο με έκπτωση 14%. Επρόκειτο για την κοινοπραξία της ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου με εμπειρία στα κτιριακά έργα και παρουσία στο λιμάνι Πειραιά, την Interkat των αδελφών Παπαϊωάννου από τη Λαμία και επικεφαλής -τότε- τον Πανουργιά Παπαϊωάννου, ο οποίος είναι Πρόεδρος του ΠΑΣ Λαμίας, Δήμαρχος Λαμίας και μέτοχος σε τηλεοπτικό σταθμό, καθώς και η ιταλική CMC Di Ravenna.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η ΑΒΑΞ επεδίωξε να πάρει το έργο έστω και με αποκλεισμό της επικρατούσας κοινοπραξίας και το κατάφερε, καθώς με απόφαση του τότε υπουργού υποδομών και μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή τον Ιούλιου του 2022 απορρίφθηκε η προσφορά της.

Αυτό συνέβη, καθώς η ιταλική εταιρεία CMC Di Ravenna δεν έπεισε την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου σχετικά με την ικανότητά της να χρηματοδοτήσει το έργο και να εκτελέσει τη σύμβαση. Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί ότι η CMC Di Ravenna είχε σημαντικές «περιπέτειες» καθώς σύμφωνα με άρθρα του ξένου τύπου η εταιρεία είχε υποβάλει αίτημα χρεοκοπίας καθώς δε μπορούσε να εξυπηρετήσει δάνεια 900 εκατ. € (τα 575 εκατ. € αφορούσαν σε ομόλογα και τα υπόλοιπα σε ανακυκλωμένα δάνεια της Unicredit  και της Bnl Bnp Paribas.

Ύστερα από αυτή την εξέλιξη η ΑΒΑΞ αναδείχθηκε ανάδοχος του έργου με έκπτωση 10,1% και η σχετική σύμβαση υπεγράφη ένα χρόνο αργότερα από τη δημοπρατηση του, δηλαδή στα μέσα Φεβρουαρίου του 2023. Καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο, τα οποία δημοπρατούνται και υπογράφονται ταχύτερα σε σύγκριση με τα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις, το κενό ενός έτους από τη δημοπράτηση έως και την υπογραφή φαίνεται κάπως μεγάλο, αλλά πρέπει κανείς να λάβει υπόψη τη μεγάλη «περιπέτεια» του έργου με την ιταλική εταιρεία.

Η απώλεια του έργου δε φάνηκε να πτοεί την Interkat, η οποία επανήλθε μόνη της στο έργο, καθώς η ΑΒΑΞ την επέλεξε για υπεργολάβο, όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Ιούλιο έναντι αντιτίμου 21,7 εκατ. €.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο υποφέρει από μία γνωστή «μάστιγα», η οποία δεν είναι άλλη από το ζήτημα των απαλλοτριώσεων, με δικαστικές προσφυγές, γεγονός και το οποίο οδήγησε στην εκκίνηση των εργασιών στα τέλη Νοεμβρίου του 2023. Μάλιστα, στην απόφαση του Χρήστου Σταϊκούρα γίνεται λόγος για τμηματικές παρατάσεις έως και τα τέλη του 2024, με την καταληκτική ημερομηνία παράδοσης του έργου να παραμένουν τα μέσα Αυγούστου του 2027.

Διαβάστε επίσης:

Γραμμή 4 του Μετρό: Δραματική απόφαση κατά Μιτζάλη (ΑΒΑΞ) από Σταϊκούρα
Μετρό: Έκθεση – φωτιά για το Πάρκο Ριζάρη δικαιώνει Πατέρα και εκθέτει Μιτζάλη
ΑΒΑΞ: Τινάζει στον αέρα τη γραμμή 4 του Μετρό και απαιτεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων