Σε μια αγορά που ο τζίρος της εκτιμάται ότι θα φτάσει στα 213 δισεκ. δολάρια φέτος, η πτώχευση της Sports Unlimited Retail στην Ολλανδία, μιας εταιρείας με 52 καταστήματα αθλητικών ειδών, δεν αποτελεί είδηση πρώτης γραμμής για την Ελλάδα.

Όταν όμως πρόκειται για θυγατρική του βρετανικού κολοσσού JD Sports, που δραστηριοποιείται στην εγχώρια αγορά από το 2021 μετά την εξαγορά του 80% της Cosmos Sport, τότε η είδηση αποκτά άλλη βαρύτητα και η εξέλιξη ανησυχία για ένα πιθανό ντόμινο συνεπειών.

Η JD Sports Fashion Plc.,εκ των κορυφαίων Sportswear & Outdoor Retail Groups στον κόσμο προχώρησε σε στρατηγική επένδυση στην Cosmos Sport της οικογένειας Τσικνάκη αποκτώντας το 80%, με ταυτόχρονη αποχώρηση από το μετοχικό της κεφάλαιο του EOS fund.

Λίγους μήνες μετά τη συμφωνία η ανάπτυξη της Cosmos Sport άρχισε να ανεβάζει ταχύτητες έχοντας ανοίξει μόνο μέσα στο 2022 νέα καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.

Σήμερα η Cosmos Group, αριθμεί 73 φυσικά καταστήματα, έξι εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, Sneaker10, Sportsfactory, Slamdunk, Rundome, JD) και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά sites τους (www.cosmossport.gr, www.sneaker10.gr, www.sportsfactory.gr, www.slamdunk.gr, www.jdsports.gr, www.rundome.gr).

Τον Απρίλιο του 2021 ίδρυσε την θυγατρική εταιρεία Cosmossport trading (Cyprus) Limited στην Κύπρο της οποίας κατέχει το σύνολο του εκδοθέντος μετοχικού κεφαλαίου ως μοναδική μέτοχος. Η θυγατρική εταιρεία απαριθμεί ήδη 7 φυσικά καταστήματα στην Κυπριακή επικράτεια με τις εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, Sneaker10, JD), τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά sites τους (www.cosmossport.cy, www.sneaker10.cy, www. jdsports.cy) καθώς και ένα κέντρο αποθήκευσης και διανομής.

Η ανάπτυξη του brand JD Sports

Η βρετανική JD PLC, με τζίρο 10,1 δισεκατομμυρίων στερλινών το 2022, τρέχει παράλληλα και την ανάπτυξη στην Ελλάδα και των καταστημάτων JD Sports τα οποία εστιάζουν στις πιο premium συλλογές. Ηδη η JD Sports έχει κάνει είσοδο με το δικό της brand, με την αρχή να γίνεται την περασμένη χρονιά στο εμπορικό κέντρο Smart Park των Σπάτων και σήμερα να βρίσκεται σε άλλα τρία σημεία, στη Γλυφάδα, στο River West και στη Χαλκίδα.

Το 2022 (για τη χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2023) η Cosmos Sport AE, στην οποία παραμένει διευθύνων σύμβουλος ο Μιχάλης Τσικνάκης, έκλεισε με κύκλο εργασιών 110 εκατ. ευρώ από 82 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022, καταγράφοντας αύξηση 35%. Μετά δε την αφαίρεση των λειτουργικών δαπανών, των χρηματοοικονομικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων η εταιρεία εμφάνισε κέρδη προ φόρων ποσού 7,4 εκατ. ευρώ. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 17,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 30% του τζίρου προέρχεται από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις της αλυσίδας.

Στα 213 δισεκατομμύρια δολάρια η παγκόσμια αγορά

Η αγορά αθλητικών ειδών εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη μετά τη στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο αθλητικό τρόπο ζωής, κάτι που ενισχύθηκε από την περίοδο της πανδημίας. Η παγκόσμια αγορά αθλητικών ειδών από τα 188 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 αποφέρει πλέον έσοδα ύψους 213 δισεκ. ευρώ το 2023. Και η προοπτική, συμφωνα με τα στοιχεία της Statista είναι το 2030 να φτάσουν στα 294 δισεκατομμύρια ευρώ. Η δυναμική αυτή παρατηρείται και στην ελληνική αγορά, όπου έχουν έντονη παρουσία μεγάλα εγχώρια και ξένα retail brands.

Η δραστηριοποίηση της JD Sports στην ελληνική αγορά με όχημα την Cosmos Sport, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πλέον οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις παραγωγής αθλητικών ειδών παγκοσμίως, η Nike και η Adidas, έχουν αποφασίσει να αναπτύξουν μόνες τους το δίκτυο λιανικής –περιορίζοντας δηλαδή τις συνεργασίες με άλλους λιανεμπόρους– αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση την εν λόγω αγορά.

Οι leaders στην εγχώρια αγορά

Στους leaders πάντως της αγοράς είναι η Intersport, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής αθλητικών ειδών στον κόσμο, η οποία δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά ως θυγατρική του ομίλου Fourlis από το 2000, με 57 καταστήματα και το ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι πωλήσεις το 2022 ανήλθαν στα 184,3 εκατ. ευρώ και προέρχονται από όλα τα καταστήματα του δικτύου σε Ελλάδα, 32 στη Ρουμανία, 10 στη Βουλγαρία και έξι στην Κύπρο.

Ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Puma για Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία η Sportswind του ομίλου Φάις δραστηριοποιείται στη χονδρική πώληση των ειδών της Puma και στην ανάπτυξη καταστημάτων λιανικής. H εταιρεία εντός της χρήσης 2023 θα ανοίξει νέο κατάστημα Puma εντός του εμπορικού κέντρου «Mediterranean Cosmos» στην Θεσσαλονίκη και θα προχωρήσει στη μεταφορά του καταστήματος Puma στην Γλυφάδα, Αττικής εντός του ίδιου δήμου αλλά σε καλύτερη εμπορική τοποθεσία επί της Λεωφ. Βουλιαγμένης.

Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις η εταιρεία εμφάνισε αύξηση των πωλήσεων συγκριτικά με το 2021 της τάξεως του 36% με το brand της Puma στη χονδρική να σημειώνει άνοδο κατά 36%.
Η Unlimited Sport, η έτερη εταιρεία του Sports Division του ομίλου Φάις, με όχημα την Under Armour, την οποία αντιπροσωπεύει αποκλειστικά για Ελλάδα και Κύπρο αύξησε τον τζίρο το 2022 κατά 27% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Το brand της Under Armour είναι αυτό που έδωσε την μεγαλύτερη ώθηση με αύξηση 23% στις χονδρικές πωλήσεις, 32% στις λιανικές πωλήσεις. Στα πλαίσια της ανάπτυξης της, η εταιρεία στο πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς προχώρησε στην λειτουργεία του καταστήματος της Under Armour στο Μαρούσι, εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall. Για το δεύτερο εξάμηνο του 2023 ο προγραμματισμός της προέβλεπε το άνοιγμα τριών νέων καταστημάτων Under Armour στον Πειραιά στην Ηρώων Πολυτεχνείου, στο Μαρούσι εντός του εμπορικού κέντρου «The Mall Athens» και ένα κατάστημα Outlet εντός του Designer Outlet Athens στα Σπάτα.

Η Zakcret, ελληνική αλυσίδα αθλητικών και sportswear ειδών, διαθέτει ένα δίκτυο 30 φυσικών καταστημάτων. Η εταιρεία έχει επίσης αναπτύξει ειδικό σήμα για την κατηγορία των sneakers, τα καταστήματα και το αντίστοιχο e-shop με την επωνυμία “Sneaker Cage” σε Χαλάνδρι, Κορυδαλλό, Athens Mall και Golden Hall στο Μαρούσι. Παράλληλα διαθέτει και δύο μεγάλα καταστήματα outlet σε Περιστέρι και Γαλάτσι, όπως και το outletcenter.gr.

Την τελευταία διετία στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιείται και ο σερβικός όμιλος, Sport Vision, με τα εμπορικά σήματα καταστημάτων Buzz και Sport Vision. Σημειώνεται ότι στο τέλος του 2022 η Sport Vision διέθετε στη χώρα μας 8 καταστήματα ενώ στις αρχές του χρόνου λειτούργησε και το εκπτωτικό κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Factory Outlet υπό το σήμα Sport Vision. Ο σχεδιασμός της εν Ελλάδι θυγατρικής του σερβικού ομίλου, περιλαμβάνει το άνοιγμα συνολικά 25 καταστημάτων με τα δύο retail brands της μέχρι και το 2024. Ο τζίρος της το 2022 έκλεισε στα 5 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης

JD Sports: Πτώχευση για τη θυγατρική εταιρεία της στην Ολλανδία – Εχει εξαγοράσει την Cosmos Sports

Το success story του Μιχάλη Τσικνάκη (Cosmos Sport): Από τα 40 τ.μ. στην πολυεθνική

Intrum: Σκιές από τις αποφάσεις του Γιώργου Γεωργακόπουλου; Γιατί έγιναν αυστηρές συστάσεις